fit.pl mobile logo

Diety redukcyjne - dieta ketogeniczna

Utrata mięśni jest niestety zwykle nie do uniknięcia podczas redukcji, gdyż niższa podaż energii, jak również ćwiczenia aerobowe, powodują katabolizm mięśni. Diety zwykle powodują obniżenie metabolizmu, ponieważ organizm otrzymujący mniejszą dawkę kalorii, próbuje się do nowej sytuacji przystosować, zaczyna wówczas sięgać po dostępne źródła energii w tym po białka wchodzące w skład mięśni
dieta ketogenicznaDlatego też kulturyści tak dużą wagę przykładają do spożywania białek i podczas redukcji spożywają ich często więcej niż podczas cyklu masowego, by w ten sposób zminimalizować straty.

Niezależnie od nazw, jakimi diety się posługują, większość opiera się przede wszystkim na niskiej, czasami niemal wręcz zerowej podaży węglowodanów, na wysokiej bądź umiarkowanej podaży białka i wysokiej lub umiarkowanej podaży tłuszczu.

Najpopularniejszą dietą jest dieta ketogeniczna, która wbrew pozorom wcale nie wywodzi się z kulturystyki, ale została opracowana do leczenia osób chorych na padaczkę. W tej diecie organizm przechodzi z metabolizmu węglowodanów na metabolizm tłuszczy.

Diet opartych na przyjmowaniu niskich ilości węglowodanów jest kilka rodzajów, w zależności od tego, jaki procent zapotrzebowania na energię jest dziennie pokrywany przez węglowodany. Jak można zauważyć w dietach opisanych powyżej, zwykle ilość ich jest dość niska.

W diecie low-carb stosowanej przez amatorów kulturystyki ilość węglowodanów oscyluje w ilościach 100-150 g dziennie i spożywa się je na śniadanie i w posiłkach okołotreningowych. Białko, tak jak w większości diet opartych na niskich węglowodanach, zalecane jest w ilościach 2-2,5 g/kg m. c./dzień, reszta dziennego zapotrzebowania kalorycznego uzupełniana jest przez tłuszcze. W tej diecie przez cały czas przyjmuje się węglowodany na tym samym poziomie, bez dodatkowych ładowań.

Według jednego z żywieniowców amerykańskich, wymagania fizjologiczne co do spożycia węglowodanów są zerowe, bowiem organizm sam może wytworzyć tyle glukozy, ile potrzebne mu jest do przeżycia. Jednak wprowadzenie 15-50 g węglowodanów na dobę, nadal pozwala na wejście w stan ketozy, a jednocześnie ogranicza rozkład białek. Natomiast ilość węglowodanów mieszcząca się w granicach 100-120 g na dobę jest dawką wystarczającą dla osób, które chcą ograniczyć węglowodany, a które źle funkcjonują pod wpływem ketozy, i przy takiej ograniczonej dawce węglowodanów stan ketozy nie ulega rozwojowi.

[-------]

Według standardów przyjętych dla osób chorych na padaczkę przyjęto zapotrzebowanie na energię, którą tłuszcze mają pokrywać w około 86%, natomiast białko w 10-12%, węglowodany zaś w 2-4%. dieta ketogeniczna3Na potrzeby kulturystów została ta dieta trochę zmieniona, przede wszystkim, jeśli chodzi o podaż białka, która ze względu na zminimalizowanie strat mięśniowych, musi być na wyższym poziomie, ale nie na tyle wysokim, by uniemożliwić stan ketozy. Białko w tym wypadku powinno być przyjmowane na poziomie nie większym niż 1,7 g/kg m. c., gdyż przy wyższej podaży osiągniecie stanu ketozy może być utrudnione. Węglowodany powinny być przyjmowane na poziomie ok. 20-30 g dziennie.

Diety niskowęglowodanowe, czy ketogeniczne niezależnie od schematu, jakiego się trzymają: ilości węglowodanów na dzień czy treningu (ponieważ tym się z reguły różnią) wszystkie wykorzystują stan, w jakim znajduje się organizm, gdy nie dostarczymy mu węglowodanów i nosi on nazwę ketozy. Jak napisał twórca jednej z diet niskowęglowodanowych fizjolog Lyle McDonald: Ketoza to stan metaboliczny, który następuje, gdy utlenianie kwasów tłuszczowych jest bardzo wysokie, a wątroba nie jest w stanie zużyć ich wszystkich jako energię. Dzieje się tak podczas kompletnej głodówki, diet niskowęglowodanowych i podczas ciężkiego treningu wytrzymałościowego. W takich warunkach kwasy tłuszczowe są tylko częściowo utleniane. Rezultatem tego jest nadwyżka acetylu-CoA, który zostaje skonwertowany do ketonów, które zostają uwolnione do krwioobiegu.

Gdy ketony nagromadzą się powyżej pewnego progu, ciało jest w ketozie. Gdy pojawia się ketoza, a poziom cukru we krwi jest niski (z powodu diety ubogiej w węglowodany) ketony staja się głównym paliwem dla mięsni i reszty organów. Ketony odgrywają bardzo ważna role w fizjologii człowieka: zaopatrują mózg w energię, jeżeli glukoza jest dostępna w niewielkiej ilości. Mózg nie potrafi wykorzystać kwasów tłuszczowych jako energii, wiec jego głównym paliwem jest glukoza. Gdy glukoza jest niedostępna, mózg potrzebuje alternatywnej energii i tą energią są ketony. Po 3 tygodniach w ketozie mózg wykorzystuje w 75% energie z ketonów reszta to glukoza powstała z aminokwasów, pirogronianu, mleczanu i glicerolu (Lyle McDonald, The Ultimata Diet 2.0)

Na podstawie:

1. Dietetyka żywienie zdrowego i chorego człowieka, mgr Helena Ciborowska, mgr Anna Rudnicka, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wydanie III uzupełnione,
2. http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohdyrates-do-you-need.html

Anita Demianowicz


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Maria Py

OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK! PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA! WEJDŹ TERAZ NA WWW.IGORTRENERONLINE.PL I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl