fit.pl mobile logo

Portret współczesnego seniora

Współczesny senior uczestniczący w zajęciach Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest zadowolony z relacji ze swoimi znajomymi, ma poczucie sensu życia i wykazuje dużo optymizmu - wynika z badań przeprowadzonych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej
Edyta Bonk z Zakładu Psychologii Wspomagania Rozwoju sopockiego wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej za pytała 86 osób powyżej 50. roku życia uczęszczających na zajęcia Uniwersytetów Trzeciego Wieku w Sopocie i Gdańsku o ich stosunek do życia, poczucie zadowolenia, podejście do zdrowia i emerytury. Badanie zrealizowano w latach 2006-2008 przy użyciu kwestionariusza zawierającego 5 skal i pytania jakościowe.


Pytani o to, jak żyć długo i szczęśliwie, seniorzy wskazują przede wszystkim na zdrowe odżywianie i dbanie o siebie (35 proc.), utrzymywanie dobrych kontaktów z innymi (66 proc.), uśmiech i optymizm, pogodę ducha, dobry nastrój (43 proc.).


Seniorzy najbardziej zadowoleni są ze swoich relacji z kolegami i przyjaciółmi (62 proc.), sposobu spędzania wolnego czasu (60 proc.) i relacji w rodzinie (52 proc.). Natomiast stan zdrowia (27 proc.) i perspektywy na przeszłość (17 proc.) przynoszą umiarkowane zadowolenie. Najmniejszy stopień zadowolenia wynika z sytuacji kraju (3 proc.).


- Wysokie zadowolenie ze stosunków z przyjaciółmi potwierdza wiele badań, które pokazują, że współczesny senior ma często większe wsparcie społeczne i lepsze relacje z sąsiadami, znajomymi, kolegami niż z najbliższą rodziną. Fakt ten może wynikać ze zmiany modelu rodziny oraz z emigracji najbliższych poza granice kraju - komentuje Edyta Bonk, która od lat prowadzi zajęcia z seniorami.


Studiujący seniorzy mają pozytywny stosunek do życia - mają poczucie jego sensu, są pełni nadziei. Zdecydowana większość badanych (88 proc.) uważa, że nie powinna się poddawać i poprawiać swojego losu. 71 proc. twierdzi, że uda im się osiągnąć to, na czym im zależy.


Ponad 80 proc. jest zdania, że dotychczasowe doświadczenia dobrze przygotowały ich na przyszłość, a niemal taki sam odsetek ankietowanych nie zgadza się z twierdzeniem, że "przyszłość wydaje mi się mroczna".
 

Jednak na pytanie, czy w przyszłości widzą się bardziej szczęśliwymi niż obecnie ponad 65 proc. odpowiada, ze nie. Co więcej, połowa badanych nie potrafi sobie "wyobrazić, jak będzie wyglądać ich życie za 10 lat".
 

Aż 80 proc. seniorów unika palenia, poszukuje informacji medycznych, a także przyczyn zdrowia i choroby. Za profilaktyczne zachowania zdrowotne, prowadzące do pozytywnego nastawienia psychicznego badani uważają posiadanie przyjaciół i uregulowanego życia rodzinnego (77 proc.), stosowanie się do zaleceń lekarskich (77 proc.), dietę pełną warzyw i owoców (81 proc.) oraz pozytywne myślenie (73 proc.). Natomiast do jednej z najczęściej występujących dolegliwości wymienianych przez seniorów należą problemy ze snem, do których przyznaje się niemal co drugi badany (47 proc.).
 

- Warto zwrócić uwagę na uwzględniony przez respondentów aspekt psychospołeczny. Dobre relacje z innymi ludźmi są czynnikiem sprzyjającym zdrowiu, a samotność jest przez nich postrzegana jako destruktywna" - zauważa Bonk.
 

Z badań wynika, że jedynie co dziesiąty respondent (11 proc.) wykonuje regularną pracę zarobkową. "Jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie- komentuje realizująca badanie. Ponad 70 proc. po przejściu na emeryturę nie podejmuje się żadnej pracy, co piąty od czasu do czasu.
 

Jako negatywny skutek zakończenia pracy zawodowej badani seniorzy najczęściej wskazują utratę dochodów (ponad 42 proc.). Jednak 35 proc. twierdzi, że nie postrzega tej zmiany w kategorii straty wynikającej z przejścia na emeryturę. Emeryci wymieniają więcej pozytywnych niż negatywnych skutków zakończenia pracy zawodowej. Zauważają, że w końcu mają czas na rozwój własnych zainteresowań (81 proc.) i więcej czasu dla rodziny (70 proc.) . Wiele osób za zaletę emerytury uznaje to, że nie trzeba wypełniać poleceń przełożonego (69 proc.), wstawać rano (70 proc.) i spotykać się z ludźmi, których się nie lubi (66 proc.).
 

Badani seniorzy swój wiek określają jako "Złoty", "trzeci wiek" oraz "jesień życia" .Mają swoją receptę na długie i szczęśliwe życie. Kobiety są bardziej optymistyczne i aktywne, mężczyźni zaś pragną spokoju, unikają stresu i koncentrują się na zainteresowaniach towarzyszących im "od zawsze".

Źródło: PAP - Nauka w Polsce

www.senior.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl