17 sposobów na poprawę koncentracji w pracy

Pracujesz nad trudnym zadaniem, starasz się skupić i nie rozpraszać. Nagle zdajesz sobie sprawę, że w skrzynce odbiorczej masz kilkadziesiąt nowych maili, dzwoniący telefon odrywa cię od zadania, a ludzie w biurze rozmawiają dziś wyjątkowo głośno. Jak efektywnie pracować w takich warunkach? 
fit.pl
2014-01-22 00:00
Udostępnij
17 sposobów na poprawę koncentracji w pracy

Przeciętna osoba pracująca w biurze dosyć łatwo się rozprasza. Jednak skupiając się wyłącznie na konkretnym zadaniu łatwiej i szybciej doprowadzisz je do końca. Dobrze więc nauczyć się jak unikać utraty uwagi i pozostać produktywnym przez cały dzień.

Koncentracja aż tak ważna?

Statystyczny pracownik biurowy pozostaje skupiony wyłącznie przez 15 minut, potem coś go rozprasza. Co drugi traci z tego powodu aż godzinę dziennie. Ciągły hałas, nowe wiadomości email, lub nawet stres sprawiają, że odrywamy się od pracy.

Poziom koncentracji u różnych ludzi nie jest jednakowy. Naukowcy zauważają jednak, że w erze internetu czas maksymalnego skupienia stopniowo się skraca. Winę za to ponosi ludzki mózg, a konkretniej jego obszar nazwany korą przedczołową, który odpowiada między innymi za koncentrację i emocje. Co ciekawe ma on zdolność „tłumaczenia” wypowiedzi nudnej osoby na ciekawszą – w ten sposób automatycznie broni się przed utratą uwagi.

Jak poprawić skupienie i efektywność w pracy?

 

1) Zidentyfikuj problem – zastanów się co nie pozwala ci się skupić. Zmęczenie, głód, hałas, a może uzależnienie od facebooka? Zdanie sobie sprawy z problemu jest pierwszym krokiem do jego eliminacji.

2) Planowanie – postaraj się przewidzieć jak będzie wyglądał twój dzień pracy. Zapisz na kartce rzeczy, które musisz wykonać. Jasne wytyczenie celów pozwala bardziej się na nich skupić.

3) Wyśpij się – to jak dobrze się wyśpimy ma duży wpływ na poziom skupienia następnego dnia. Postaraj się spać minimum osiem godzin dziennie by w pracy nie być sennym.

4) Zjedz dobre śniadanie – pierwszy posiłek dnia jest najważniejszy. Badania naukowe udowodniły, że ma ono duży wpływ także na naszą zdolność koncentracji.

5) Pracuj w trybie offline – socjologowie twierdzą, że przyczyną co drugiej utraty koncentracji w pracy są wiadomości email, telefony komórkowe oraz sieci społecznościowe. Jeśli więc zadanie na to pozwala, wyłącz przeglądarkę internetową, wycisz telefon, a skrzynkę odbiorczą sprawdzaj nie częściej niż raz na godzinę.

6) Podziel pracę na mniejsze etapy – ludzki mózg zdecydowanie lepiej radzi sobie z kilkoma mniejszymi porcjami informacji niż z ich natłokiem. Dlatego zamiast od razu skupiać się na całości zadania, podziel go na mniejsze etapy i krok po kroku staraj się je realizować.

7) Powiadom innych o projekcie nad którym aktualnie pracujesz i kiedy zamierzasz go skończyć. Świadomość, że inni patrzą ci na ręce może pomóc szybciej zakończyć zadanie.

8) Spoć się – czasem nawet niewielkie ćwiczenie może zdziałać cuda. Aktywność fizyczna sprzyja koncentracji, dlatego krótka wizyta na siłowni może pomóc skupić ci się na pracy przez resztę dnia.

9) Jedna rzecz w tym samym czasie – skup się na jednym zadaniu, bo robienie w tym samym czasie kilku rzeczy naraz to najszybszy sposób do utraty koncentracji.

10) Spójrz na zegarek – pracuj przez określony czas (na przykład godzinę), potem zrób sobie krótką przerwę, zamiast harować aż do skończenia zadania. Wiedząc, że niedługo czeka cię chwila wytchnienia podświadomie bardziej się skupisz na celu, a dodatkowo zmęczenie nie będzie tak odczuwalne.

11) Posprzątaj – usuń wszystkie niepotrzebne przedmioty z biurka, łącznie z przekąskami i zdjęciem twoich bliskich, które możesz ustawić poza zasięgiem wzroku. Przed sobą pozostaw jedynie niezbędne przedmioty takie jak laptop czy dokumenty i butelkę wody.

12) Nagroda dobrze ci zrobi – motywator to pożądana rzecz. Obiecaj sobie, że po skończeniu zadania pójdziesz do fitness klubu, obejrzysz ulubiony serial, zjesz pyszną sałatkę czy zrobisz coś innego co sprawia ci przyjemność.

13) Przerwy są ważne – przychodząc pół godziny wcześniej, pracując non stop i zostając jeszcze po pracy wcale nie oznacza, że zrobisz w tym czasie więcej. Podzielenie pracy krótkimi przerwami jest bardziej skuteczne, bo po chwili odpoczynku nasz mózg działa na zwiększonych obrotach.

14) Nałóż słuchawki – w niektórych biurach panuje „zasada słuchawek”, która zakazuje rozmawiania z osobą noszącą je na uszach. Oznacza to, że skupia się ona wyłącznie na pracy i nie chce by jej przeszkadzano. Jeśli cicha muzyka cię rozprasza, po prostu jej nie włączaj.

15) Odrobina kofeiny – kawa lub herbata mogą wprowadzić umysł na wyższe obroty i pomogą się skupić. Podobne działanie ma także guma do żucia.

16) Medytacja – niektórzy trenerzy personalni namawiają na medytację i techniki relaksacyjne w czasie przerwy. Może więc warto spróbować?

17) Ceń swoją pracę – jeśli cenisz i lubisz swoją pracę, chętniej jej się poświęcasz, a zakończenie zadania przychodzi o wiele łatwiej niż jeśli robisz to na siłę.