fit.pl mobile logo

8 wskazówek jak dbać o zdrowy egoizm

Marzysz o codziennej półgodzinnej kąpieli w pianie, w ciszy, bez dzieci dobijających się do drzwi? A może masz dość szykowania niedzielnego obiadu dla całej rodziny? Jesteś zmęczona regularnymi wizytami teściowej, ale nie mówisz ani słowa, żeby nie przestała cię lubić?
Ciągle zostajesz po godzinach w pracy, bo nie umiesz odmówić szefowi dodatkowych, zleceń, za które tak naprawdę – nikt ci nie płaci?

Jeżeli na chociaż jedno z tych pytań odpowiedziałaś tak – czas zadbać o swój własny zdrowy egoizm. Jak to zrobić? Oto 8 wskazówek.

1. Bądź szczera

To takie proste i trudne jednocześnie, prawda? Konwenanse, przyzwyczajenia, wygoda i strach przed reakcjami innych czy poczuciem odrzucenia – to wszystko sprawia, że często nie mówimy całej prawdy, albo nie mówimy prawdy w ogóle. Jak piszą Rachael i Richard Heller w książce „Zdrowy egoizm” (Czarna Owca, Warszawa 2010): „Bądź szczery. Komu tak naprawdę pomagasz stwarzając pozory uprzejmości, zamiast być szczerym?”.

2. Nie zezwalaj na takie zachowanie u członka z rodziny, jakiego nie tolerowałabyś u osoby obcej

Nie bądź obojętna na bezczelne zachowania, pozbawione szacunku do twojej osoby. Nie chodzi tutaj jedynie o niedopuszczalne epitety, nadmierną krytykę czy krzyki – to także wykorzystywanie twojego czasu, nie szanowanie go (np. nagłe odwiedziny, czy wizyta przeciągająca się do godzin nocnych wbrew wcześniejszym ustaleniom).

3. Dobieraj przyjaciół

Wszystkie te relacje, które zajmują ci tylko czas, wywołują poczucie winy, albo inne negatywne emocje – nie jest ci to potrzebne, prawda? Nie wypada zerwać kontaktu? Dlaczego nie? Zastanów się, które przyjaźnie i znajomości naprawdę sprawiają ci radość, a które jedynie... zajmują czas. Twój czas jest cenny. Ty jesteś cenna. Nie marnuj nawet kwadransa na kontakt z kimś, kogo nie lubisz.

4. Nie działaj pod presją

Nie ważne czy to presja męża, partnera czy rodziców – jeżeli działasz pod naciskiem pozostaje w tobie żal, poczucie poniżenia i lekceważenia. Przecież nie chcesz się tak czuć! W sytuacjach konfliktowych mów tylko o swoich uczuciach – nie oskarżaj, nie wypominaj, nie ubliżaj. Mów o swoich emocjach.

5. Nie wyprzedzaj sytuacji

Nie proponuj na zapas pomocy, zanim ktoś o nią wyraźnie nie poprosi. Także wtedy zastanów się, czy nie leży to w sprzeczności z twoimi potrzebami. Jeżeli cały tydzień biegałaś przytłoczona pracą i codziennymi obowiązkami i marzysz o tym, żeby sobotnie popołudnie spędzić w fotelu, czytając książkę – nie proponuj koleżance wypadu na zakupy, tylko dlatego, że dzwoni do ciebie narzekając na samotność i nudę. Przede wszystkim bądź odpowiedzialna za realizację swoich własnych potrzeb!

6. Odzyskaj poczucie własnej wartości

Zapoznaj się z zasadami asertywności. Uwierz w to, że jesteś wartościowym człowiekiem, wspaniałą kobietą, niezależnie od tego co mówią, albo myślą o tobie inni. Odmawiaj, jeżeli nie masz ochoty czegoś robić, a rób to, co uważasz za najlepsze dla twojego zdrowia i samopoczucia. I pamiętaj – z niczego nie musisz się tłumaczyć!

7. Ustal jasne granice

Zwłaszcza granice tego co będziesz akceptować, a czego nie będziesz akceptować. Zasada ta jest niezwykle uniwersalna, zarówno w pracy, jak i w domu. A zwłaszcza – w relacjach z dziećmi!

8. Zacznij od obcych

Jeżeli masz problemy z wytyczaniem granic, byciem szczerą, mówieniem wprost – zacznij od kogoś obcego. Skoro nie znasz tych ludzi, nie zależy ci na ich opinii, a nawet – prawdopodobnie nigdy więcej ich nie spotkasz, dlaczego nie miałabyś być całkiem szczera? Nie ustępuj natychmiast miejsca w autobusie, nie toleruj poszturchiwania w kolejce do kasy, czy przepychania się przed wejściem do tramwaju.


I na koniec rada uniwersalna Hellera: „Postępuj tak, żebyś czuł się dobrze z tym, kim jesteś i co robisz.” Powodzenia!

Beata Mąkolska

www.wellness.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl