fit.pl mobile logo

Aktywność fizyczna i gotowanie - czyli sposoby na jesienną chandrę

Jesienią wydolność naszego organizmu znacznie się pogarsza. Brak słońca sprawia, że stajemy się leniwi, a tabliczka czekolady skonsumowana na kanapie wydaje się świetnym zakończeniem dnia. Brak aktywności fizycznej i niewłaściwa dieta powodują, że popadamy w jeszcze większą chandrę. Błędne koło? Sprawdź, jak się z niego wydostać! 


Sposobem na poprawę nastroju w czasie jesiennego zmęczenia często staje się koc, telewizor i wieczorne podjadanie. Tymczasem tak spędzany czas jeszcze bardziej pogarsza nastrój, bo powoduje pojawienie się dodatkowych kilogramów, co z kolei potrafi doprowadzić nawet do depresji! Stwierdzono, że istnieje związek między złą kondycją psychiczną, a otyłością w okolicy talii i bioder. Na depresję choruje od 40 do 60 proc. otyłych osób. Jeśli zatem na swoim dywanie przetarłaś już szlak do lodówki, pora wziąć się za swoją dietę.

Przede wszystkim nie dopuść do tego, by zwiększyła się masa ciała, zacznij zwracać uwagę na to, co jesz, a także liczyć kalorie. Jak pokazują badania przeprowadzone przez TNS Polska w ramach kampanii Zarządzanie Kaloriami, aż 66% Polaków rzadko albo wcale nie planuje posiłków biorąc pod uwagę poziom swojej aktywności fizycznej. Tymczasem to podstawa utrzymania prawidłowej masy ciała. Zadbaj o dietę tak, by nie tylko była mniej kaloryczna, lecz także wpłynęła na polepszenie twojego nastroju. Co zatem jeść?

– Przede wszystkim zadbajmy o właściwy poziom witaminy D3, która działa na organizm jak letnie promienie słońca. Znajdziemy ją m.in. w rybach, jajach i nabiale. Dodajmy też do diety marchew, dynię, różnokolorowe papryki czy brokuły, które poza kolorami dostarczą dużych ilości antyoksydantów i witamin. Na stres w pracy zamiast ciasteczek miej pod ręką surowe warzywa do chrupania oraz garstkę orzechów i migdałów bogatych w magnez, witaminy z grupy B i dobre tłuszcze – mówi Ewa Kurowska, dietetyk kampanii Zarządzanie Kaloriami.

Jesienią warto też częściej gotować samodzielnie i wykorzystać długie wieczory na przygotowanie pełnowartościowej kolacji i lunchu na drugi dzień. Gotując na własną rękę łatwiej policzysz kalorie w posiłku, a przy okazji zaznasz trochę ruchu i zabawy. Jak wskazują eksperci, nawet niewielkie codzienne aktywności mogą pomóc obniżyć masę ciała i polepszyć nastrój. Nie traktujmy jednak gotowania jako istotnej aktywności fizycznej.

– Aktywność fizyczna to czynnik, który pobudza wydzielanie beta-endorfin – hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie szczęścia w ośrodkowym układzie nerwowym. Dlatego w ciągu dnia zamiast wjechać windą, wejdźmy po schodach. Zamiast podjeżdżać na najbliższe miejsce parkingowe, zaparkujmy tak, żeby mieć 15 minut spaceru. W ten sposób zyskamy dodatkowy ruch, który wpłynie na poprawę naszego nastroju – mówi prof. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz, prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością.

Aby faktycznie poprawić nastrój i zużyć zjedzoną lub zmagazynowaną w tłuszczu energię, postaraj się ćwiczyć minimum pół godziny dziennie. Zdaniem ekspertów przez aktywność fizyczną należy rozumieć ruch co najmniej na poziomie 60-70% tętna maksymalnego. Każdy może je łatwo wyliczyć, odejmując swój wiek od liczby 220. Jednak osoby z chorobami układu krążenia nie mogą korzystać z tej metody, a poziom tętna podczas wysiłku powinny ustalić indywidualnie ze swoim lekarzem.

Jakie ćwiczenia wybrać? Najlepiej te, które lubisz, bo aktywność fizyczna powinna być źródłem przyjemności, a nie cierpienia. Uwielbiasz tańczyć? Zapisz się na zumbę lub po prostu włącz energiczną muzykę i poskacz przed lustrem. Wolisz większy wycisk? Znajdź studio crossfit blisko domu, tak by odległość nie stała się wymówką do opuszczenia zajęć. Co ważne, najlepiej ćwiczyć rano – poprawia to przemianę materii, wpływa pozytywnie na nastrój, a poza tym… zwyczajnie będziesz miała to z głowy! Co więcej, dzięki dodatkowej porcji aktywności, od czasu do czasu bez obaw będziesz mogła pozwolić sobie na kawałek czekolady, ciastko lub ulubiony słodki napój. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzić, ile czasu powinnaś ćwiczyć, żeby ten smakołyk zużyć.

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl