fit.pl mobile logo

Jak ważny jest sport w życiu młodych Europejczyków?

Ponad połowa Polaków deklaruje uprawianie sportu, co plasuje nasz kraj na 5. miejscu wśród państw Europy Centralnej – wynika z raportu „Sport w życiu Europejczyków”, przeprowadzonego na zlecenie Procter & Gamble (P&G)  


W Polsce nadal dominuje siedzący tryb życia, choć coraz częściej jako formę spędzania wolnego czasu wybieramy aktywność na świeżym powietrzu. Wśród badanych państw najbardziej aktywni fizycznie są tymczasem mieszkańcy Czech i Słowenii.

Jak rodzice zachęcają dzieci do uprawiania sportu?

Zdaniem Polaków najważniejszą korzyścią, jaka wiąże się z uprawianiem sportu jest poprawa zdrowia i kondycji fizycznej – taką opinię podziela aż 53% respondentów. Tę zaletę jeszcze bardziej doceniają mieszkańcy pozostałych państw biorących udział w badaniu m.in.: Chorwaci – 60%, Litwini – 68%, Słowacy – 70%, Estończycy – 70% i Łotysze – 75%. Dla Polaków aktywność fizyczna wiąże się ponadto z lepszym samopoczuciem (49%), poprawą wyglądu sylwetki (39%), spadkiem wagi (23%) i wzmocnieniem systemu odpornościowego (21%). Mieszkańcy pozostałych państw wskazują na inne zalety sportu, m.in. rozwijanie umiejętności pracy w zespole (Chorwacja – 81%), zdrowa rywalizacja (Słowenia – 54%) czy nawiązywanie przyjaźni (Słowacja – 56%).

Jak wynika z raportu opracowanego na zlecenie P&G, Europejczycy nie tylko doceniają rolę sportu, ale także zachęcają do jego uprawiania swoje dzieci. Najbardziej aktywni w tym zakresie są rodzice ze Słowenii (65%), Estonii (62%), Czech (41%), Słowacji (40%) oraz Chorwacji (40%), którzy motywują swoje pociechy przede wszystkim poprzez wspólne uprawianie sportu. Tymczasem Polacy (45%), podobnie, jak i Węgrzy (41%), przede wszystkim przekonują dziecko o korzyściach, jakie daje sport (m.in. zdrowie, lepsza sylwetka, ale i atrakcyjna możliwość spędzania czasu z rówieśnikami).

„To rodzice mają największy wpływ na to, czy sport w życiu ich dzieci będzie obecny na co dzień i jaką rolę odegra w ich życiu” – komentuje dr Dariusz Parzelski, psycholog sportu, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. „Wyjaśnianie dzieciom, jakie korzyści płyną ze sportu, wspólne jego uprawianie oraz wspieranie w zapewnieniu dostępu do zajęć sportowych, zagwarantuje w przyszłości nie tylko dobrą kondycję fizyczną młodego człowieka, ale także wpłynie na rozwój jego zdolności interpersonalnych. Należy pamiętać, że siedzący tryb życia może prowadzić do wielu chorób i schorzeń zaburzając przebieg prawidłowego rozwoju psychofizycznego młodego człowieka. A tymczasem świadomość sportowa kształtuje się już od najmłodszych lat” – dodaje dr Parzelski.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Europie Centralnej na zlecenie P&G, wpływ na aktywność fizyczną dziecka ma zarówno mama i tata, jednak to mama najczęściej organizuje jego czas wolny, co przekłada się na zwiększenie aktywności sportowej. Mamy nie tylko motywują dziecko – pomagają ukierunkować sportowe zainteresowania i zachęcają do uczestniczenia w zajęciach, ale także wspierają organizacyjnie – zawożą na zajęcia, przygotowują posiłki i strój sportowy. Co więcej, nawet jeśli same nie uprawiają sportu, aktywnie uczestniczą w codziennych przygotowaniach na treningi, kibicują i wspierają swoje dzieci podczas ważnych wydarzeń sportowych.

„Kultura fizyczna od zawsze była nieodłącznym elementem wychowania moich dzieci” – mówi Ewa Włoszczowska, mama Mai Włoszczowskiej, wicemistrzyni olimpijskiej i mistrzyni Europy w kolarstwie górskim. „Nie zawsze łatwo było znaleźć czas, aby poświęcić go na ruch z dziećmi. Jednak każdą niedzielę wykorzystywaliśmy na aktywny wypoczynek: chodziliśmy po górach, organizowaliśmy wycieczki rowerowe, jeździliśmy na nartach. Sport sprawił także, że moje dzieci stały się dużo bardziej pewne siebie, zdyscyplinowane oraz łatwiej niż rówieśnicy nawiązywali przyjaźnie” – dodaje Ewa Włoszczowska.

[-------]

sport zdrowie3Piłka nozna, jazda na rowerze, jogging najpopularniejsze

Prym wśród najbardziej aktywnych mieszkańców Europy wiodą Czesi. Jak wynika z raportu P&G, aż 80% mieszkańców tego kraju uprawia sport regularnie. Na drugim miejscu plasują się zaś Słoweńcy (72%). W Polsce 51% osób deklaruje, że podejmuje aktywność fizyczną, z czego połowa osób robi to przynajmniej raz w tygodniu. Jednocześnie na szczycie listy sportów najchętniej uprawianych przez Polaków znajduje się piłka nożna (30% respondentów aktywnych fizycznie deklaruje uprawianie tej dyscypliny). Tymczasem w pozostałych krajach objętych badaniem, najpopularniejszym sportem wśród osób dorosłych jest jazda na rowerze – na pierwszym miejscu wskazują ją Węgrzy, Słowacy, Chorwaci, Estończycy, Łotysze i Litwini. Niemniej popularne jest także bieganie, uprawiane najchętniej przez Słoweńców (45%) oraz Węgrów (17%).

Aktywność fizyczna jest dla Europejczyków nie tylko sposobem na lepsze samopoczucie, ale coraz częściej ważną formą spędzania czasu wolnego. Wśród najpopularniejszych aktywności podejmowanych wspólnie przez dzieci i rodziców jest jazda na rowerze (47% – Słowacja, 26% – Słowenia, 20% – Łotwa, 22% – Polska), wspólne gry i zabawy zespołowe, takie jak wyścigi, chowanego, siatkówka, piłka nożna (Słowenia – 48%, Słowacja – 47%, Litwa – 45%, Węgry – 29%, Polska – 24%, Chorwacja – 14%) oraz pływanie na basenie (Słowacja – 34%, Polska – 11%).
 
Polacy chętnie jednak spędzają wolny czas przed telewizorem (38%), podobnie zresztą, jak Łotysze, co plasuje oba kraje na pierwszym miejscu wśród badanych państw. Tymczasem Czesi i Chorwaci deklarują, że niemal w ogóle nie oglądają telewizji wspólnie z dziećmi. Jako najczęstszą formę spędzania rodzinnie wolnego czasu wymieniają wspólne gry i zabawy (Czesi – 41%) oraz długie spacery z dzieckiem (Chorwaci – 48%).

Raport przeprowadzony przez TNS Pentor na zlecenie P&G potwierdza, że Europejczycy doceniają sport oraz jego rolę w rozwoju młodych ludzi. Wg nich sport uczy dzieci m.in. dyscypliny, pracy zespołowej oraz wpływa na ogólną poprawę kondycji fizycznej. Raport potwierdza również, że to rodzice odgrywają kluczową rolę w zachęcaniu i motywowaniu swoich dzieci do aktywności fizycznej. To oni pomagają dziecku ukierunkować sportowe zainteresowania i dzięki ich wsparciu, młodzi ludzie dużo chętniej uczęszczają na zajęcia sportowe.

red AK

www.wellness.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl