fit.pl mobile logo

Opakowania, które szkodzą żywności

Żywność przechowujemy w różny sposób, coraz częściej stosując rozwiązania przyjazne dla środowiska. Ale czy na pewno wiemy, jak dane opakowanie wpływa na produkty spożywcze?

Szkło, papier czy tworzywa sztuczne? Co można stosować, a czego unikać? Przechowywanie żywności to sprawa ważniejsza niż nam się wydaje, a używanie złych opakowań może mieć poważny wpływ na nasze zdrowie. Opakowanie to po pierwsze pełna ochrona żywności przed wilgocią, temperaturą i promieniowaniem słonecznym.  Pakujemy żywność również po to, by ją przenosić, przechowywać i by zachowała swoje właściwości. Dobre opakowanie zaprojektowane jest tak, by zminimalizować negatywne oddziaływanie na produkty spożywcze. Na rynku wciąż pojawiają się nowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo żywności, jest też mnóstwo przepisów krajowych i unijnych w tym zakresie.  Konsumenci nie muszą znać tych regulacji, ale powinni wyposażyć się w podstawową wiedzę, jak sobie radzić z przechowywaniem żywności w domu – mówi Adam Fotek z firmy badawczej J.S. Hamilton Poland Sp. z o.o. Dzięki temu będzie się nam żyło prościej i jadło zdrowiej.

Co to jest dobre opakowanie

Dobre opakowanie powinno być przede wszystkim szczelne i odporne na uszkodzenia pod wpływem czynników mechanicznych. Dodatkowo nie może mieć szkodliwego oddziaływania na produkt. Dzięki temu zachowamy jakość żywności przez możliwie długi czas.

Opakowanie nie może stanowić zagrożenia dla produktów, zanieczyszczać ich ani powodować migracji szkodliwych substancji z opakowania do produktu – wymienia Adam Fotek.

Czego używać, czego unikać

Jednym z najstarszych materiałów do przechowywania żywności jest szkło. Szklane pojemniki przeznaczone do przechowywania żywności są nie tylko bezpieczne, ale i bardzo odporne na wysoką temperaturę. Zapewniają też dłuższy czas użytkowania, mogą być wykorzystywane do przechowywania ciepłej i zimnej żywności o różnej konsystencji, nie wchłaniają zapachów i nie zmieniają smaku potraw – wymienia korzyści przedstawiciel firmy J.S. Hamilton. Żywność przechowywana w opakowaniu wykonanym ze szkła na długi czas zachowuje walory smakowe i aromatyczne. Szklane wyroby mogą zostać poddane powtórnej przeróbce. Jako że szkło produkuje się z piasku, wapienia i węglanu sodu, nadaje się do recyklingu. Z drugiej strony szkło jest wyjątkowo ciężkim materiałem opakowaniowym co wiąże się z wyzwaniami logistycznymi. Okruchy szkła mogą stanowić zagrożenie mechaniczne.

Podobne właściwości do szkła posiadają opakowania metalowe. Są powszechnie stosowane do pakowania konserw i produktów z długim terminem ważności. Należy jednak zaznaczyć, że wyroby z czystego aluminium takie jak folia lub garnki nie nadają się do pakowania produktów kwaśnych, gdyż ulegają korozji – wyjaśnia Adam Fotek.

Nie bójmy się opakowań z tworzyw sztucznych. Większość informacji dostępna w mediach i Internecie na temat ich szkodliwości jest nieprawdziwa – zauważa ekspert J.S. Hamilton. Na tych opakowaniach znajduje się symbol (trzy strzałki tworzące trójkąt). W środku umieszczona jest cyfra (od 1 do 7) i oznacza on jedynie rodzaj użytego tworzywa sztucznego, np. HDPE, PP, PET i inne. Podana cyfra w żaden sposób nie odnosi się jednak do szkodliwości zdrowotnej danego tworzywa i wszystkie takie materiały mogą być bezpiecznie stosowane do przechowywania żywności. Nie jest też prawdą, że prawie wszystkie tworzywa sztuczne zawierają substancje zaburzające działanie układu hormonalnego człowieka, czyli bisfenol A BPA i ftalany – wyjaśnia Adam Fotek. W opakowaniach do żywności te związki praktycznie nie występują. Opakowania z tworzyw sztucznych są lekkie, wytrzymałe, łatwe w produkcji i tanie. Oczywiście istnieje problem zanieczyszczenia środowiska naturalnego odpadami z tych tworzyw, ale należy zaznaczyć, że jest to problem ochrony środowiska, a nie zdrowia człowieka. Obecnie opakowania z tworzyw sztucznych nie mają realnej alternatywy do innych materiałów opakowaniowych.

Znając podstawowe fakty o opakowaniach, nie bójmy się stosować różnych rozwiązań. Na zakupy wybierzmy się z własną torbą, ale do pakowania np. świeżych warzyw, owoców czy mięsa śmiało używajmy torebek foliowych – zachęca Adam Fotek. Doceniajmy wielorazowe pojemniki z tworzyw sztucznych np. na kanapki, a kiedy sporządzamy przetwory w domu, używajmy szklanych słoików. Pamiętajmy też, że grillować możemy zarówno na tackach aluminiowych jak i grillach żeliwnych czy stalowych.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl