5 rad dla dobrego wzroku

Na co dzień o nim nie myślimy i nie zastanawiamy się nad jego ochroną... Do czasu. Zmysł wzroku to jeden z najważniejszych elementów poprawnego funkcjonowania. I choć miliony ludzi na całym świecie radzą sobie bez niego, to naprawdę warto zadbać o nasze oczy. Bo potem może być za późno...
fit.pl
2008-08-06 00:00
Udostępnij
5 rad dla dobrego wzroku



Wzrok można i trzeba doskonalić. Pielęgnacja wzroku będzie łatwiejsza, gdy poznasz pięć poniższych rad.


1. Wystrzegaj się chorób oczu i często sprawdzaj wzrok


Większość poważnych problemów ze wzrokiem powstaje w wyniku chorób np. jaskry, retinopatii cukrzycowej, katarakty oraz związanej z wiekiem degeneracji tkanki.


Degeneracja tkanki, posuwająca się wraz z wiekiem to zasługa twardnienia tętnic ocznych, a co za tym idzie zmniejszenia „dostaw” wody i składników odżywczych.


Uszkodzenie naczyń krwionośnych siatkówki oka, pojawiające się w przebiegu cukrzycy to objaw retinopatii cukrzycowej. Po 20 latach trwania cukrzycy stwierdza się ją u prawie wszystkich chorych na cukrzycę typu 1 oraz u 60% osób chorych na cukrzycę typu 2.



Jaskra to choroba prowadząca do postępującego i nieodwracalnego uszkodzenia nerwu wzrokowego i komórek zwojowych siatkówki, a co za tym idzie, pogorszenia lub utraty wzroku. Do uszkodzenia nerwu wzrokowego najczęściej dochodzi w wyniku nadmiernego wzrostu ciśnienia wewnątrz gałki ocznej. Na jaskrę choruje na świecie ok. 67 mln osób, ponad 7 mln jest z tego powodu całkowicie niewidomych.


Zaćma, czyli katarakta prowadzi do zmętnienia soczewki i pogorszenia lub całkowitej utraty wzroku. Występuje najczęściej u osób powyżej 60. roku życia.


Aby wykluczyć te choroby, niezbędne są wizyty u okulisty. Na takie wizyty powinni umawiać się częściej osoby starsze i te szczególnie zagrożone danymi schorzeniami np. diabetycy.


okulary sloneczne2. Noś okulary przeciwsłoneczne


Wszyscy wiemy, że przed pójściem na plażę, czy wyjściem na ostre słońce powinno się natrzeć skórę odpowiednim kremem lub olejkiem. Niestety często zapominamy o oczach. One jeszcze gorzej znoszą ostre słońce niż nasza skóra. Nie musisz patrzeć bezpośrednio w słońce, aby odnieść obrażenia czy chwilowo uszkodzić wzrok.


Promieniowanie ultrafioletowe odbija się od wody, chodnika, piasku czy śniegu. Może powiększyć ryzyko wystąpienia katarakty i zaburzeń wzroku w podeszłym wieku.


Dlatego okulary to konieczność. Ale nie wszystkie zaciemnione szkła są dobre dla oczu. Upewnij się, czy twoje mają 100% ochronę przed promieniami UV.


3. Unikaj nadwerężania wzroku i jego przemęczania


Jedną z przyczyn pogorszenia się wzroku jest jego nadwerężenie lub przemęczenie. Pamiętaj o tym siedząc cały dzień przed komputerem. Krótkotrwałe efekty przemęczenia wzroku bardzo łatwo zauważyć. Gdy oczy zaczynają bolec, łzawić, zachodzić mgłą lub pojawia się nagły ból głowy, koniecznie przerwij pracę.


Dobrym sposobem na zmęczone oczy jest ich gimnastyka. Możesz ją wykonać siedząc przed monitorem, ale pamiętaj wtedy o wyłączeniu ekranu.

[-------]


4. Noś ochronne gogle


googleNie tylko choroby oczu mogą być przyczyna pogorszenia lub utraty wzroku. Bardzo często przyczyną dolegliwości są urazy, których można by było uniknąć, zakładając ochronne gogle.


Pamiętaj o nich, gdy:

  • pracujesz z chemikaliami domowego użytku (np. wybielaczem do ubrań). Nawet jedna kropla detergentów, która dostanie się do oka może spowodować bardzo przykre konsekwencje
  • wykonując remonty (ochrona przed kurzem i pyłem)
  • używając automatycznych narzędzi, takich jak szlifierki, piły, młoty pneumatyczne
  • reperując samochód, szczególnie przy kontaktach z akumulatorem
  • uprawiając sport, a zwłaszcza te które narażają oczy (np. przy kontaktach z małą piłeczką)






Bądź ostrożny z fajerwerkami. Każdego roku do szpitala trafia kilkanaście osób z uszkodzeniem wzroku w wyniku kontaktu z materiałami pirotechnicznymi lub laserami.


5. Ćwicz, dobrze jedz, używaj ziół dobrych dla wzorku


Niestety jedzenie samej marchewki nie poprawi drastycznie wzroku. Ale zażywanie witamin i innych składników odżywczych jest niezbędne dla tego zmysłu. Korzystaj z diet bogatych w witaminy A, E, C oraz pierwiastków: cynku, miedzi, selenu i przeciwutleniaczy.


Codzienna aktywność fizyczna także poprawia jakość wzroku. Wszystko dzięki zmniejszeniu ciśnienia krwi w organizmie.


Na koniec zacznij czerpać pełnymi garściami z wiedzy naszych babć. Spożywanie niektórych ziół wpływa na ludzki wzrok. Wypróbuj działania czarnej borówki, natki pietruszki, świetlika łąkowego.


Zadbaj o wzrok


Poprawna pielęgnacja wzroku jest bardzo ważna, a do tego wcale nie tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Regularnie odwiedzaj okulistę, noś przeciwsłoneczne okulary (to bardzo modny gadżet), chroń wzrok, gdy sytuacja tego wymaga.


Dzięki powyższym będziesz widzieć wszystko jasno i wyraźnie.


www.fit.pl