fit.pl mobile logo

Bezpieczne zakupy

Czyli na co zwrócić uwagę kupując żywność. Czasem wystarczy rzut oka na opakowanie, sklepową półkę lub personel, żeby oszczędzić sobie wielu kłopotów ze zdrowiem
W dobie wielkopowierzchniowych sklepów i gąszczu półek, uginających się pod ciężarem różnokolorowych artykułów łatwo „nadziać” się np. na przeterminowany produkt i nieświadomie napytać sobie biedy. Dlatego zanim wrzucimy cokolwiek do koszyka warto poświęcić chwilę na obejrzenie samej kupowanej rzeczy i tego, co ją otacza.

Na początek, dobrze zwrócić uwagę na to, gdzie i jak wyłożony jest towar. Przepisy sanitarne wyraźnie określają, w jaki sposób powinien być wyeksponowany towar. Osobno powinny znajdować się: pieczywo, mięso i wędliny, owoce i warzywa, artykuły łatwopsujące (w lodówce!) i chemia gospodarcza. Poszczególne produkty powinny też być ważone na osobnych wagach. Niedopuszczalne jest np. ważenie wędliny na tej samej wadze, co mięso.

Po tym pierwszym stwierdzeniu dobrze przyjrzeć się posadzce i personelowi (kolejność dowolna). Posadzka, szczególnie ta w działach ze świeżymi produktami, powinna być czysta. W innym wypadku, wyłożone na półkach produkty mogą być narażone na brud i bakterie. Warto też zerknąć, czy personel ma czystą odzież i ręce. Jeśli tak nie jest, lepiej nie prosić takich osób o podanie mięsa lub innej żywności.

A teraz kilka praktycznych porad:
  1. Robiąc zakupy warto zacząć od rzeczy trwałych (np. odzież, chemia kosmetyki itp.), a skończyć na rzeczach świeżych, m.in. owocach i warzywach. Mrożonki najlepiej wrzucić do koszyka na samym końcu, a transportować w izotermicznej torbie.
  2. zakupyDecydując się na mrożonki – sprawdź, w jakiej temperaturze są przechowywane. Zamrażalnik powinien mieć minimum –18 st. C. Łatwo to sprawdzić, bo w supermarketach termometry są umieszczone w widocznym miejscu. Jeśli na opakowaniu są kryształki lodu – znaczy to, że ten produkt został częściowo rozmrożony i z powrotem zamrożony. Lepiej z niego zrezygnować.
  3. Uwaga na przeceny! Jeśli coś jest podejrzanie tanie, może to znaczyć, że wkrótce upłynie termin jego przydatności do spożycia. To zresztą osobna kwestia: jeśli na opakowaniu jest napisane „należy spożyć do...”, znaczy to że po dacie wpisanej w tym miejscu produkt nie nadaje się do spożycia. Natomiast, jeśli napisane jest „najlepiej spożyć do...”, znaczy to, że nawet po upływie daty, wybitej na opakowaniu, produkt ten nadaje się jeszcze do spożycia. Oczywiście czas, jaki upłynął od tej daty nie może być zbyt długi.
  4. Oglądaj opakowania, szczególnie jeśli chodzi o kartony czy konserwy. Jeśli karton jest uszkodzony, wymień go na inny. Jeśli wieczko konserwy jest wybrzuszone – może to oznaczać, że konserwa nie została dobrze zapakowana i może być wręcz zabójcza dla organizmu. Nie zawsze warto też się sugerować przy wyborze jedzenia (np. margaryny), napisami w rodzaju „Polecany przez Instytut Zdrowej Żywności”. Większość takich towarzystw i instytucji jest po prostu wymysłem speców od marketingu.

A co jeśli natkniemy się na nieświeży produkt, lub rzecz która budzi nasze wątpliwości? Najlepiej zgłosić to sprzedawcy – ma obowiązek przyjęcia reklamacji i usunięcia np. nieświeżego produktu ze sklepowej półki.

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl