fit.pl mobile logo

Ból - nasz przyjaciel czy wróg?

Nie lubimy gdy boli i traktujemy ból jako coś, czego należy unikać. Nie do końca słusznie... Ból stanowi naturalny przekaz dla naszego organizmu o nagłych, często negatywnych zmianach w jego funkcjonowaniu
bol3Nauczenie się odróżnienia "złego" bólu od bólu "dobrego" stanowi polisę ubezpieczeniową naszego zdrowia na całe życie.

Ból zdefiniować możemy najogólniej jako przykre, negatywne wrażenie zmysłowe i emocjonalne powstające pod wpływem czynników uszkadzających nasze ciało lub zagrażających jego uszkodzeniem. Ból jest odczuciem subiektywnym, dlatego jest nim wszystko to, czym go nazwiemy, bez względu na obiektywne przyczyny i objawy.

Po co nam ból?

Ból to podstawowy sygnał organizmu, mówiący o zmianach w nim zachodzących. Jeżeli skaleczyliśmy się w palec lub uderzyliśmy się o krawędź stołu, z pewnością odczujemy ból z powodu urazu. Jakkolwiek ból kojarzy nam się negatywnie i staramy się go unikać, stanowi system wczesnego ostrzegania o zaburzeniu równowagi naszego ciała. Powiedzmy sobie szczerze, skąd mielibyśmy wiedzieć, że nasze organy wewnętrzne są uszkodzone, gdyby nie tępe, piekące, ostre lub pulsujące rwanie w brzuchu? Gdyby nie ból, nawet niezbyt poważne obrażenia mogłyby doprowadzić do wykrwawienia. Ból, mimo wszystko, jest naszym sprzymierzeńcem, trzeba jedynie nauczyć się z nim "rozmawiać". Nie będziemy rozpatrywali fizjologii bólu całego ciała, a skupimy się bardziej na układzie ruchu - bólach mięśni i stawów. Ból może być zły i dobry. Dobry, to ból adaptacyjny, występujący w wyniku intensywnego wysiłku fizycznego. Zły, to ból "wysyłający nas do lekarza".

Dobry ból

Każdy z Nas doświadczył na lekcjach wychowania fizycznego testu Coopera, czyli 12-minutowego biegu na największą odległość. Dla większości osób przebiegnięcie paru kilometrów w tak krótkim czasie nijak miało się do codziennej aktywności fizycznej, skutkiem czego są zakwasy. Zakwasy, jak sama nazwa wskazuje, to zjawisko polegające na wypełnieniu mięśni kwasem mlekowym - produktem utleniania glukozy w celu pozyskania energii dla pracujących mięśni. Nad Szlakiem biochemicznym, który prowadzi do powstawania w mięśniach mleczanu można zapanować i zwiększyć tolerancję na zakwaszenie mięśni. Kwas mlekowy można dalej utlenić i "wygonić" z mięśni poprzez podjęcie wysiłku fizycznego o niskiej intensywności. Spacer z psem, czy odkurzanie w domu to idealny pomysł na pozbycie się tej sztywności i ciężkości "spracowanych" kończyn. Przy następnym wysiłku będzie bolało dużo mniej - tak objawia się adaptacja!

[-------]

Bóle potreningowe występują też u osób regularnie uprawiających sport. Czy oni także cierpią na zakwasy? Niieee... U wytrenowanych osób mogą one wystąpić, ale tylko po dłuższej przerwie od bol1treningów. Organizm jest leniwy i niechętnie powraca do pełni formy. Po przerwie od treningów nie warto porywać się od razu na bicie rekordów i stopniowo, z upływem czasu "przykręcać śrubę" aż do uzyskania dawnej formy. U osób trenujących regularnie, bóle mięśni po wysiłku, to miejscowe stany zapalne, towarzyszące regeneracji mikrouszkodzeń poszczególnych włókien mięśniowych. Ich bolesna regeneracja to tylko sygnał, że mięśnie przystosowują się do zmian i większych obciążeń. Stają się silniejsze, wytrzymalsze, elastyczniejsze. Po prostu rosną.

Zły ból

Zły ból pojawia się wtedy, gdy naszemu ciału w trakcie wysiłku lub nawet parę godzin po nim towarzyszą długotrwałe stany zapalne, obrzęki oraz szeroko pojęty dyskomfort w poruszaniu się. Bólom mięśni wywołanym nadmiernym naciągnięciem lub naderwaniem nie towarzyszą zwykle żadne dodatkowe objawy. Uszkodzenia stawów natomiast dają o sobie znać w postaci odgłosów ocierania się, skrzypienia i "strzelania". Opuchlizna nasilająca się podczas wykonywania ruchu uszkodzoną kończyną jest pierwszym i najważniejszym wyznacznikiem doznania kontuzji.

kuzniaformy 468x60

Jak pokonać zły ból?

Z bólem, który jesteśmy w stanie tolerować, nie musimy od razu biec do lekarza. Wystarczy zaopatrzyć się w dobrą maść lub okłady na stany zapalne. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie okładów chłodzących przez 2-3 dni, a następnie okładów rozgrzewających przez kolejne 3. W trakcie stosowania okładów rozgrzewających powinniśmy przestać stosować maści i tabletki przeciwzapalne. Jeżeli jednak ból nie zniknie po tygodniu, oznacza to, że nasz organizm sam sobie nie poradzi. Standardowymi badaniami mającymi zobrazować rozmiar urazu jest prześwietlenie promieniami Roentgena (RTG), ultrasonografia (USG) lub w ostateczności rezonans magnetyczny (MRI). Należy pamiętać, że w wypadku uszkodzenia kończyn najlepiej jest wykonać badanie obydwu. Chorej i zdrowej. Lekarz ortopeda może wtedy porównać zdjęcia i skutecznie odróżnić naszą "urodę anatomiczną", od początkowych objawów zmian zwyrodnieniowych.

Ból najlepiej traktować jako strażnika dobrej formy. Bólu nie da się polubić, ale trudno nie docenić jego znaczenia dla naszego zdrowia. I za to należy mu się swoisty szacunek :-)

Jakub Mauricz - Redaktor Naczelny portalu www.kuzniaformy.pl

www.zdrowie.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl