fit.pl mobile logo

Solić, czy nie solić?

Odpowiedź brzmi: solić, ale z umiarem. Sól w niewielkich ilościach jest bowiem niezbędna do prawidłowego funkcjonowanie organizmu, zwłaszcza osób aktywnych. Nie wspominając o tym, że dodaje smaku potrawom
Sól to jedna z najpowszechniej stosowanych przypraw na świecie. Jest używana znacznie częściej niż np. pieprz, papryka, chilii czy curry. Podnosi i wzbogaca walory smakowe potraw (np. ryb i potraw mięsnych), jest także głównym składnikiem w procesie konserwacji surowych produktów. Sól to taka kulinarna „kropka nad i”. Ale czy możemy się bez niej obejść?

Sprawą dyskusyjną jest rola soli, jaką odgrywa ona w naszym organizmie i zachodzących w nim procesach. Istnieje wiele kontrowersji, dotyczących tej kwestii. Spróbujmy przeanalizować wszystkie za i przeciw.

Redukujmy ilość spożywanej soli

Najlepiej będzie, jeśli w sposób rozsądny ograniczymy dzienne spożycie soli. Zdrowy organizm potrzebuje niewielkiej ilości soli dla zaspokojenia swojego dziennego zapotrzebowania (tzn. mniej niż 1/4 łyżeczki soli dziennie). Polacy, jak donosi WHO (Światowa Organizacja Zdrowia), zjadają o wiele więcej soli (nawet trzykrotnie przekraczając normę).

Jedzenie zbyt małej ilości soli nie stanowi zagrożenia dla zdrowych ludzi. Należy pamiętać, że sól znajduje się w gotowych produktach np. w wędlinach. Ilość soli, dostarczona w produktach spożywczych, w zupełności wystarczy na dzienne zapotrzebowanie organizmu. Optymalnym rozwiązaniem, pozwalającym na ograniczanie jej spożycia, byłoby unikanie dosalania już i tak obficie posolonych w procesie przetwórczym potraw i produktów. Zmniejszenie ilości soli w codziennym menu powinniśmy rozpocząć już przy zakupie żywności, czytając dokładnie etykiety, informujące o jej zawartości (niektórzy producenci tworzą nowe receptury swoich wyrobów, obniżając poziom sodu w produkcie).

Jak ograniczyć i wykluczyć sól?
  • Częściej jedz świeże owoce i warzywa. Zawierają bardzo mało soli (jest ona dodawana dopiero podczas ich konserwowania).
  • Czytaj na etykietach skład kupowanych produktów i wybieraj te z mniejszą zawartością sodu.
  • Zamiast soli używaj ziół (tymianek, bazylia, majeranek, rozmaryn) jako przypraw do przyrządzania potraw
  • Kupuj świeże ryby, skorupiaki, drób i mięso. Zawierają one mniej soli niż większość puszkowanych i konserwowanych produktów.
  • Szukaj oznaczeń - mała zawartość soli.
  • Przede wszystkim należy całkowicie wyeliminować dosalanie potraw podczas przyrządzania jak również podczas jedzenia.

warzywa owoce[-------]

Staraj się robić to stopniowo! Posiłki bez soli z początku będą ci się wydawać niesmaczne, ale pamiętaj, że są zdrowsze. Z czasem przyzwyczaisz się do tego smaku i odkryjesz naturalny smak i zapach każdej potrawy czy produktu.

Gdzie jest najwięcej soli? Oczywiście w słonych przekąskach: chipsach, krakersach, paluszkach i orzeszkach. Dużą zawartością soli charakteryzuje się również białe pieczywo. Staraj się nie jeść tych produktów.

Dwie strony medalu

Lekarze apelują i informują o negatywnych skutkach spożywania soli. Powinni ograniczyć spożywanie soli albo całkowicie ją wyeliminować osoby:
  • otyłe
  • palacze
  • zawałowcy
  • osoby mało aktywne fizycznie
  • osoby z nadciśnieniem

Dietetycy i kardiolodzy określają sól kuchenną jako „białą śmierć” i przestrzegają przed nadmiernym soleniem, ze względu na powstawanie:
  • nadciśnienia tętniczego, co w efekcie może prowadzić do innych chorób związanych z układem krążenia (zawały serca, wylewy)
  • nadmiar soli powoduje zwiększenie pobrania i zatrzymywania wody w organizmie (prawidłowa czynność nerek powoduje wydalanie nadmiaru tego składnika, natomiast w przypadku upośledzonej ich funkcji może nastąpić ich obrzęk)

Ale warto też wiedzieć, że spożycie racjonalnych ilości soli może mieć też pozytywne skutki. Sól jest potrzebna organizmowi. Pomaga ona w:
  • utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej
  • regulacji gospodarki wodnej organizmu

Biopierwiastki, znajdujące się w soli, są czynnikami potrzebnymi do reakcji chemicznej, które zachodzą w organizmie człowieka. Regulują procesy metaboliczne i przemianę materii. Korzystnie wpływają na gospodarkę wodno - elektrolitową organizmu. Nadmierne ograniczanie spożycia sodu nie jest wskazane, ponieważ sód odpowiada za utrzymanie właściwego ciśnienia krwi, za transport wielu składników odżywczych.

O soli dla aktywnych

W niektórych sytuacjach (np. u osób bardzo aktywnych fizycznie) może dojść do niedoboru soli. Spada wtedy raptownie wydolność fizyczna, osoby te mogą odczuwać senność. Prowadzić to może nawet do zasłabnięcia i utraty przytomności. Najczęściej dzieje się tak w przypadku odwodnienia organizmu, na co szczególnie łatwo narazić przy bardzo intensywnym treningu.

www.fit.pl

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl