fit.pl mobile logo


Od czego zależy metabolizm?

Często za problemy z tyciem obarczamy wolne tempo metabolizmu. Podczas odchudzania z entuzjazmem sięgamy po środki mające pobudzić metabolizmu i tym samym przyspieszyć utratę niechcianych kilogramów. Czy mówiąc o metabolizmie wiemy tak na prawdę, co kryje się od tym pojęciem?
Metabolizm, czyli przemiana materii to całokształt przemian zachodzących w organizmie związanych z przyswajaniem i wykorzystywaniem dostarczonych wraz z pożywieniem składników oraz wydalaniem powstających podczas tych przemian substancji zbędnych. Utrzymanie masy ciała oraz jej zmiany (chudnięcie, tycie) zależą od przemian energetycznych, które towarzyszą przemianie materii i są ściśle związane z podstawowymi czynnościami organizmu – trawieniem, wydalaniem, oddychaniem, poruszaniem się czy chociażby utrzymaniem stałej temperatury ciała. Tempo przemian energetycznych uzależnione jest od wielu czynników. Na niektóre z nich w ogóle nie mamy wpływu (uwarunkowania genetyczne, wiek, klimat). Możemy jednak poprawić swój metabolizm uprawiając ćwiczenia fizyczne, stosując odpowiednią dietę oraz dbając o swoje zdrowie.

 

Płeć, wiek, masa i skład ciała

Najnowsze badania pokazują, że w przypadku osób dorosłych największy wpływ na metabolizm mają wiek (wraz z wiekiem tempo metabolizmu spada) oraz skład ciała (im mniej tłuszczu i więcej beztłuszczowej masy ciała, tym tempo metabolizmu jest szybsze). Z tego względu kobiety, które z reguły zawierają więcej tkanki tłuszczowej mają niższe tempo metabolizmu niż mężczyźni, którzy w porównaniu z kobietami są bardziej umięśnieni. Gdyby jednak porównać kobietę i mężczyznę o takim samym składzie ciała ich tempo metabolizmu byłoby porównywalne. W przypadku kobiet istotny wpływ na metabolizm ma stan fizjologiczny – okres ciąży, karmienia oraz menstruacja nasilają tempo przemiany materii. Popularne wzory pozwalające na obliczenie tempa metabolizmu, związanego z podstawowymi czynnościami fizjologicznymi wymagają znajomości płci, wieku, masy ciała i wzrostu. Wyniki uzyskane za pomocą takich wzorów są obarczone pewnym błędem, pozwalają jednak oszacować tempo przemiany materii nawet wtedy, gdy brakuje informacji o składzie ciała.

Stan zdrowia

Zaburzenia hormonalne są częstą przyczyną nieprawidłowego, zbyt wolnego lub zbyt szybkiego tempa metabolizmu. Przemiana materii ulega obniżeniu przy niedoczynności tarczycy, chorobach kory nadnerczy, niewydolności przysadki, stosowaniu niektórych leków oraz niedożywieniu, do którego może dojść na skutek długotrwałego stosowania głodówek, zbyt restrykcyjnych diet czy anoreksji. Wśród czynników zdrowotnych wpływających na nasilenie tempa metabolizmu wymienia się głównie nadczynność tarczycy oraz towarzyszącą infekcjom wirusowym i bakteryjnym gorączkę.

Aktywność fizyczna

Najskuteczniejszym sposobem na poprawienie metabolizmu, zwiększenie wydatków energetycznych jest wysiłek fizyczny. Regularny, godzinny trening może zwiększyć dobowe wydatki energetyczne aż o 20%. Szacuje się, że w zależności od poziomu aktywności fizycznej 30-50% energii w ciągu dnia nasz organizm zużywa na pracę mięśni. Na wydatki te wpływa nie tylko uprawianie sportów, ale wszelkie czynności związane z poruszaniem się (mycie, ubieranie się, sprzątanie, chodzenie, noszenie ciężkich przedmiotów czy chociażby siatki z zakupami itp.).

Skład posiłków

Sam fakt spożywania posiłków powoduje podwyższenie tempa metabolizmu, co wiąże się z poposiłkowym podniesieniem temperatury ciała (tzw. ciepłotwórcze działanie pożywienia). Reakcja ta uzależniona jest od składu diety. Najmniejszy efekt ciepłotwórczy wywołują tłuszcze, nieco większy – węglowodany, największy natomiast – białka. Pobudzający wpływ na metabolizm mają również substancje zawarte w żywności takie jak kofeina (kawa, herbata, kakao), kapsaicyna (papryka), piperyna (pieprz) czy gingerol (imbir). Istotna jest także ilość posiłków w ciągu dnia. Dla metabolizmu zdecydowanie korzystniejsze jest zjedzenie paru mniejszych posiłków niż jednego obfitego. Prawidłowości te mają zastosowanie podczas odchudzania. Osobom będącym na diecie niskokalorycznej zaleca się częste, regularne posiłki, zwiększenie spożycia pobudzającego metabolizm białka, unikanie nadmiaru tłuszczów oraz stosowanie przypraw.

dr Joanna Anna Walczak

www.poradniadietetyczna.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl