fit.pl mobile logo


Tadek - niejadek

Każda mama chce, aby jej pociecha była zdrowa i prawidłowo się rozwijała. Największy niepokój rodziców budzi fakt, gdy dziecko je mało, grymasi, a posiłków unika, jak przysłowiowego ognia. Co wtedy począć? Jakie są sposoby na zwiększenie apetytu naszej pociechy? I jak "wyrobić" dziecku prawdłowe nawyki żywieniowe?
dziecko 1Każda mama chce, aby jej pociecha była zdrowa i prawidłowo się rozwijała. Największy niepokój rodziców budzi fakt, gdy dziecko je mało, grymasi, a posiłków unika, jak przysłowiowego ognia. Co wtedy począć?

W przypadku czynności, jaką jest przyjmowanie pokarmów dziecko kieruje się własnym instynktem. Jeżeli dobrze się rozwija, rośnie i systematycznie przybiera na wadze, rodzice nie muszą się martwić nawet, jeśli ich zdaniem potomek je bardzo mało. Raczej nie zdarzają się przypadki, aby zdrowe dziecko zagłodziło się na śmierć. U każdego malucha głód prędzej, czy później się odezwie. Rodzice maja natomiast do wypełnienia poważną i trudną misję. Ich zadaniem jest wyrobienie w dziecku prawidłowych nawyków żywieniowych, podawanie posiłków o stałych porach, w tym samym miejscu, serwowanie na stół zdrowych produktów spożywczych.

Czym skorupka za młodu...
Upodobania smakowe dzieci kształtują się już w pierwszym roku życia. Mitem jest twierdzenie, że niemowlęta nie lubią wielu potraw. Kiedy są na diecie eliminacyjnej, potrafią ze smakiem zajadać się nawet gorzkimi preparatami mlekozastępczymi, bo po prostu je polubiły. Podobnie zdrowe dzieci oswajają się z nowymi smakami: mięsem, owocami czy warzywami. Gdy rodzice wprowadzają zmiany w diecie stopniowo i konsekwentnie, nie karmią malucha na siłę, rzadko zdarza się, by wyraźnie odmawiał on jedzenia pewnych dań. Dziecko może się bronić przed karmieniem, jeśli w momencie wprowadzania nowego produktu jest go zbyt dużo albo, gdy gorzej czuje się po jedzeniu (pewne składniki powodują bóle brzuszka, wysypkę). Niechęć do niektórych potraw pojawia się też jako reakcja na przesyt, po zbyt długim okresie, w którym dieta dziecka dziecko 2była monotonna. Na przykład, roczne maluchy zajadają się prawie wyłącznie bananami, a potem przestają je lubić.

[-------]

Grunt to urozmaicenie
Ze względu na zdrowie i apetyt dziecka jego posiłki należy urozmaicać stale, nie tylko w pierwszym roku życia. W utrzymaniu różnorodnej diety niemowlęcia pomagają gotowe dania w słoiczkach. Trudniej jest karmić dziecko starsze, które ma już wyraźniej określone upodobania, wynikające niekiedy z wcześniejszych błędów w żywieniu. Niestety rodzice dwu-, trzylatka szybko przyzwyczajają się, że maluchowi smakują tylko wybrane potrawy i unikają eksperymentowania. Jednak o ile pewna monotonia w diecie niemowląt jest słuszna, starsze dziecko może to nudzić i pozbawić wielu cennych składników odżywczych. Jeżeli dziecko nie lubi np. mięsa warto spróbować podać mu w zupce porcję mięsa w postaci zmiksowanej. Wartość odżywczą zup dla maluchów można podnosić dodając do nich mleko w proszku, miksowane warzywami, kluseczki. Na podwieczorek można podać dziecku kisiel przygotowany z rozdrobnionych owoców i odrobiny maki ziemniaczanej.
 
Przyczyny utraty apetytu
Niewiele wystarczy, aby nasza pociecha straciła chęć do jedzenia. W zasadzie każda infekcja wiąże się z utratą apetytu. Już kilka godzin przed wystąpieniem gorączki, biegunki czy innych dolegliwości malec nie chce jeść, jest płaczliwy i senny. Nie trzeba się tym martwić i nie ma sensu zmuszenia markotnego dziecka do jedzenia. Szkoda naszych i jego nerw. O wiele ważniejsze w takiej sytuacji jest, żeby chore dziecko jak najwięcej piło. Po zakończeniu choroby, gdy malec wróci o zdrowia apetyt z pewnością powróci.
Nie wszystkie kłopoty z jedzeniem powstają na tym tle. Dziecko może stracić apetyt, kiedy przeżywa jakieś kłopoty, z którymi nie jest w stanie sobie poradzić - zazdrość o nowo narodzone rodzeństwo, rozpoczęcie kariery przedszkolaka, rozstanie się rodziców itp.
Jednak bez względu na to, jaka jest pierwotna przyczyna, okazywane przez rodziców zaniepokojenie i stosowanie przymusu pogłębiają problem i zmniejszają szansę na powrót dobrego apetytu.

Problem dziecka, czy rodziców
Wiele dzieci je „byle jak” tylko dlatego, że rodzicom za bardzo zależy na tym, żeby jadły lepiej. Każde dziecko przychodzi na świat z wystarczająco dobrym apetytem. Ów apatyt jest kwestią indywidualną i pozwala maluchowi zachować zdrowie, rosnąć, rozwijać się i przybywać na wadze we własnym, specyficznym tempie. Kłopot w tym, że wyobrażenia rodziców o tym, jaki jest „właściwy” apetyt, mogą być inne. Wówczas staje się dla nich bardzo ważną sprawą: ile, czego i kiedy dziecko zjadło. Namawiają je do jedzenia, denerwują się, nieustannie porównują z rówieśnikami. W zależności od tego, jak podopieczny wypada na tle innych dzieci zostaje chwalony albo ganiony. W domu powstaje atmosfera napięcia i przymusu, którą dziecko znakomicie wyczuwa. Na wszelkie próby wywierania presji reaguje ono instynktownym oporem. Tłumi w sobie sygnały organizmu i uczucie głodu, żeby na namowy rodziców zareagować wbrew ich woli. Jest to zatem złożony problem natury psychologicznej. U jego podłoża leży najczęściej niewłaściwa postawa rodziców.

[-------]

dziecko 4Kiedy do lekarza
Jeśli dziecko nie chce jeść jeden lub dwa dni, nie musimy od razu transportować go do szpitala. Do lekarza pediatry powinniśmy się zgłosić z dzieckiem, które: od dłuższego czasu nie chce jeść, chudnie, przestaje rosnąć, a dotychczas miało dobry apetyt. Nasz niepokój powinien wzbudzić stan, gdy nasz brzdąc je czy pije nawet więcej niż zwykle, ale mimo tego widoczny jest u niego ubytek masy ciała. Takie symptomy mogą być objawami zaczynających się zaburzeń w funkcjonowaniu tarczycy, czy cukrzycy. Powinniśmy też zareagować, gdy maluch zjada substancje niejadalne, takie jak: piasek, ziemia, wapno ze ściany itp. Bądźmy rozsądni - jednorazowe spróbowanie takich „nowości” nie powinno nas niepokoić. To naturalna u dzieci forma poznawania świata. Jeśli jednak malec trwa uparcie przy swoich dziwacznych i niecodziennych upodobaniach kulinarnych, może to wskazywać na specyficzne niedobory pokarmowe.

Dwanaście sposobów, które zwiększą apetyt twojego dziecka.
1. Ustal stałe pory spożywania posiłków, ale bądź labilna i reformowalna. Jeśli dziecko zje posiłek 10 minut, po zaplanowanym czasie, nic złego się nie stanie, a maluch będzie zadowolony, bo spokojnie dokończy budowę zamku z klocków.
2. Ogranicz jedzenie łakoci, picia słodkich napojów, chipsów, szczególnie przed głównymi posiłkami.
3. Podawaj dziecku posiłki, estetyczne, kolorowe, pachnące i te, które lubi, z uwzględnieniem podstawowych składników odżywczych.
4. Nie zmuszaj brzdąca do spożywania potraw, których unika (np. mleka).
5. Unikaj nadmiernego rozdrabniania produktów. Konsystencja posiłków powinna być rozmaita, aby dać podniebieniu dziecka możliwość odczuwania wielu wrażeń sensorycznych.
6. Nakładaj na talerz niezbyt duże porcje.
7. Dbaj o dobrą atmosferę podczas posiłku. Nie krzycz, nie strofuj malucha, gdy głośno gryzie i połyka, coś rozleje, czy woli jeść rączkami. Zwracaj dziecku uwagę delikatnie i subtelnie, aby nie wpędzić go w zakłopotanie i nie sprawić, by czuło się winne.
8. Starszemu dziecku pozwól jeść samodzielnie.
9. Unikaj ciągłego mówienia o jedzeniu, zarówno w formie gróźb, jak i zachęty. Dziecko, na które nie wywiera się presji, samo przypomni sobie, że jest głodne.
10. Unikaj przedstawień, nakazów, przekupstwa i nagradzania.
11. Starsze dziecko angażuj w kuchenne prace i wspólne przygotowywanie posiłków. Danie przygotowane wspólnie z mamą znacznie lepiej smakuje.
12. Zawsze spożywaj posiłki razem z dzieckiem. Dziecko uczy się przez naśladownictwo osób z najbliższego otoczenia. Jeśli widzi, że rodzice siadają do posiłku przy stole, zapewne będzie chciało jeść razem z nimi. Co więcej najczęściej maluch dopomina się o to samo, co znajduje się na talerzu rodziców.

A.C-K
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl