fit.pl mobile logo

Ćwiczenia aerobowe

Ćwiczenia aerobowe to takie, przy których mięśnie produkują energię przy wykorzystaniu procesów tlenowych (aerobowych)
Ćwiczenia aerobowe to sposób na tłuszczyk

legm-picco4Profilaktyczne znaczenie aktywności ruchowej  dla stanu zdrowia współczesnego człowieka jest wciąż niedoceniane. Słynne powiedzenie prof. Weissa  „ruch może zastąpić większość lekarstw – żaden lek nie zastąpi ruchu”, staje się coraz bardziej prawdziwe. Coraz mniej ruchu w życiu codziennym, więcej pracy siedzącej i jeżdżenia samochodem, nie wpływa pozytywnie na  zdrowie. Z racji na panującą modę na szczupłą, sportową sylwetkę, ciągle się odchudzamy, a efekty są różne. Zazwyczaj najpierw myślimy o drastycznym ograniczeniu spożywanych kalorii. Oczywiście będzie to skuteczne, ale nie do końca. Istnieje ryzyko, że oprócz tkanki tłuszczowej, utracimy również sporo wody i tkanki mięśniowej. Aby pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, oprócz zredukowania diety, należałoby włączyć trening siłowy i aerobowy. Dopiero wszystkie czynniki razem przybliżą nas do utrzymania ciała w zdrowiu. Ćwiczenia aerobowe to inaczej też „krążeniowe”, powodujące zwiększenie wydolności organizmu. Poprzez działanie na układ krążenia dostarczają tlen i składniki odżywcze do mięśni. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że trening aerobowy jest tak istotny w pozbywaniu się nadmiaru tłuszczu. Odpowiednio dobrany trening, pozytywnie wpływa na układ krążenia, co zmniejsza ryzyko choroby serca  i chorób związanych z otyłością. Poprawia poziomu cholesterolu, zapobiega osteoporozie, zwiększa odporność na stres oraz poprawia samopoczucie. Ale przede wszystkim powoduje poprawę ogólnej wydolności fizycznej. Efektywność spalania tkanki tłuszczowej wiąże się z odpowiednią intensywnością stosowanych ćwiczeń.

Ćwiczenia aerobowe, czyli tlenowe formy ruchu, to takie, które charakteryzują się przewagą metabolizmu tlenowego w podstawach pracy fizycznej. Takie warunki spełnia praca długiego czasu, o małej lub średniej intensywności.   Tak więc zalecany czas ćwiczeń aerobowych to minimum 20 minut. Jednak zajęcia trwające 45-60 minut stworzą możliwości pełniejszego wykorzystania tkanki tłuszczowej jako substratu energetycznego. Do form aerobowych powodujących ubytek tkanki tłuszczowej zaliczany jest jogging, pływanie, jazda na rowerze, biegi na nartach, aerobik low-impact i inne formy o umiarkowanej intensywności. Jeśli jednak łączymy trening siłowy z aerobowym, a jest to najkorzystniejsze rozwiązanie, mamy do dyspozycji specjalistyczny sprzęt aerobowy. Niestety niewiele polskich klubów fitness, może się poszczycić pełnym zestawem sprzętu aerobowego. Różnice cenowe pomiędzy profesjonalnym sprzętem (oczywiście kosztownym), a tym tanim są bardzo duże, a jak wiadomo kluby nie dysponują dużym wyborem tego typu urządzeń. W krajach gdzie zdrowy styl życia i aktywność fizyczna każdego dnia, to nieodłączny element u większości , tysiące ludzi uprawia różnorakie ćwiczenia. Kluby fitness dysponują tam zarówno sprzętem siłowym jak i aerobowym w takiej samej ilości.

[-------]

cwNasze realia pozostawiają wiele do życzenia. Często na klub przypadają dwa czy trzy rowery, a o bieżni nie ma co marzyć. Jednak powoli zmienia się nie tylko mentalność osób ćwiczących, ale także właścicieli klubów, a co za tym idzie mamy do dyspozycji coraz więcej sprzętu aerobowego.

Rower stacjonarny już chyba znajduje się w każdym mniejszym lub większym klubie fitness. Są wśród nich rowery  wygodne, gdzie siodełko  jest idealnie dostosowane do długotrwałego treningu, lub takie, z których po dziesięciu minutach zsiadamy. Istotny czynnikiem wpływającym na jakość sprzętu jest możliwość regulacji wysokości, obciążenia, zastosowania specjalnych programów i pomiaru tętna. Do tego dochodzi spalanie kalorii i przejechane kilometry. Takie udoskonalenia powinny mieć wszystkie urządzenia aerobowe. Poziomy rower stacjonarny, stanowi alternatywę dla osób z problemami zdrowotnymi (np. bóle grzbietu) lub otyłymi. Również ten rower będzie doskonałym wprowadzeniem dla osób początkujących i niewytrenowanych.  Sprzęt eliptyczny to następny etap ćwiczeń aerobowych. Ćwiczenia na tego rodzaju urządzeniach również nie powinien sprawiać większych kłopotów. Mamy do dyspozycji sprzęt eliptyczny, gdzie poprzez wprowadzenie specjalistycznych uchwytów angażujemy całe ciało. Może być też wersja tylko z pracą nóg, lub w innym położeniu tułowia (w odchyleniu ku tyłowi). Ćwiczenie na tych urządzeniach przypomina ruchy biegowe na nartach, dlatego też wskazane jest przed rozpoczęciem sezonu narciarskiego. Stepper i schody wymagają od ćwiczącego więcej zaangażowania niż wcześniej omawiane. Na pewno nie są wskazane przy urazach i dolegliwościach stawów kolanowych  i skokowych. Ruchy wykonywane na stepperze są krótkie i szybkie, natomiast na schodach dłuższe i dokładniejsze. Pozostał nam jeszcze najdroższy sprzęt, a zarazem najlepszy. Bieżnie, oprócz wszystkich wymienionych wcześniej opcji, mogą być dostosowane do zmiany kąta nachylenia. Poprzez uniesienie jej, powodujemy zdecydowane utrudnienia podczas chodzenia czy biegania. Właśnie na bieżni następuje największy wydatek energetyczny. Zakres od wolnego marszu do intensywnego biegu, wraz z możliwością zmiany kąta nachylenia stwarza spore możliwości dla ćwiczącego. 
Zdecydowanie wszyscy mogą korzystać z dobrodziejstw tych urządzeń, z zastrzeżeniem jednak konsultacji lekarskiej , jeśli mogą zaistnieć przeciwwskazania. Jakiekolwiek dolegliwości nie powinny wpłynąć na decyzję nie podejmowania ćwiczeń ruchowych. Jednak w razie takowych dolegliwości, potrzebna jest  konsultacja lekarska, a także  dokładny wywiad w klubie fitness. Tak więc bogatsi o wiadomości dotyczące ćwiczeń aerobowych możemy rozpocząć  regularne dbanie o sylwetkę.


Joanna Zapolska

www.fit.pl

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl