fit.pl mobile logo

Jak ograniczyć cukier – 12 rad na nowy rok

Zrzucenie wagi, zmiana stylu życia, mniej cukru – to jedne z najpopularniejszych postanowień noworocznych. Niestety równie często niedotrzymywane. W 2016 roku zmień taktykę – zamiast gołosłownych postanowień, postaw na konkrety. Stewiarnia zdradza 12 praktycznych rad, jak ograniczyć cukier w codziennej diecie 



1. Czytaj więcej… etykiet! W 2019 niech to będzie twoja podstawowa lektura. Nie wkładaj do koszyka żadnych produktów, w których składzie cukier zajmuje jedno z pierwszych trzech miejsc. Kolejność składników oddaje ich proporcjonalną zawartość w produkcie. Jeśli cukier jest na samym początku, to znaczy, że jest go więcej niż innych składników.

2. Policz się z cukrem. WHO zaleca ograniczenie dziennej dawki cukru do 25 g cukru dla osoby dorosłej, to 5 łyżeczek. Teraz policz, ile cukru spożywasz w ciągu jednego dnia. Nie kupuj produktów, które zawierając więcej niż 20 g cukru na 100 g produktu. Zwizualizuj sobie, że 1/5 całego opakowania to cukier!

3. Rozpoznaj cukier. Chcąc ograniczyć cukier, naucz się pod jakimi nazwami występuje on w produktach: glukoza, fruktoza, syrop glukozowo-fruktozowy, maltodekstryna, dekstryna, maltoza. O kaloryczności i wysokim indeksie glikemicznym produktu świadczy również występowanie takich składników jak melasa, miód, syrop z agawy, syrop klonowy czy karmel.

4. Szukaj zdrowych zamienników. – Zdrowa kuchnia to nie kuchnia braków, ale kuchnia zamienników. Cukier można zastąpić naturalną i bezkaloryczną stewią. Innymi zamiennikami są erytrytol, ksylitol, maltitol – tłumaczy Beata Straszewska ze Stewiarnia.pl, specjalistka od żywienia bez cukru. – Zamiast białego pieczywa i makronów lepiej wybrać pełnoziarniste odpowiedniki – dodaje.

5. Skup się na tym, co zdrowe. Lepiej ci wyjdzie dodawanie, niż odejmowanie sobie od ust. Postaraj się każdego dnia dodawać do posiłków nowy element, który uważasz za zdrowy – owoc, warzywo, wyrób pełnoziarnisty. Zarówno jedzenie, jak i wyszukiwanie ciekawych produktów sprawi ci mnóstwo przyjemności!

6. Oszczędzaj na ciepłych napojach. To do nich wsypujesz cukier łyżkami. Jeśli lubisz słodką herbatę, posłodź ją stewią. Żeby poprawić smak niesłodkiej kawy, możesz również dodać do niej cynamonu lub kardamonu. Używaj mniej cukru, a więcej przypraw, np. wanilii, imbiru, gałki muszkatołowej, goździków, kolendry. Dzięki nim zyskasz zdrowy, dobry smak!

7. Myśl o tym, co zjesz w ciągu dnia. Zabierz jedzenie do pracy czy na zajęcia. Jeśli nie masz czasu na przygotowanie całego posiłku, weź to, co zostało z kolacji. Nie doprowadzaj się do napadu głodu – to wtedy nie myśląc racjonalnie, kupujesz słodką bułkę czy batonik, żeby szybko powstrzymać głód. Białko i zdrowe tłuszcze będą twoimi sprzymierzeńcami w walce z głodem.

8. Sprytnie ograniczaj słodycze. To łatwiejsze niż zupełne odstawienie. I realne do zrobienia. Jeśli nie umiesz zrezygnować ze słodyczy, pozwól sobie na deser, ale taki poniżej 150 kcal. Niech to będzie owocowa przekąska, czekolada bez cukru, orzechy. I pójdź tego dnia na spacer, chociaż na pół godzinny.

9. Zredukuj ilość cukru w przepisach. Dodawaj o 1/3 lub o połowę cukru mniej niż podano w przepisie. Do pieczenia nadają się również naturalne słodziki, np. stewia, ksylitol, erytrytol.

10. Uważaj na pułapkę „zdrowej żywności”. – Cukier dodawany do tzw. produktów „fit”, o niskiej zawartości tłuszczu, ma za zadanie poprawiać ich smak – wyjaśnia ekspertka ze Stewiarnia.pl. Uważaj na cukier m.in. w płatkach typu fitness czy granola oraz jogurtach. Pamiętaj też o kaloryczności napojów: soków, smakowej wody, napojów kawowych i alkoholu.

11. Zainteresuj się zdrowym odżywianiem. Przynajmniej raz w miesiącu przeczytaj na ten temat książkę bądź artykuł, obejrzyj film w internecie. Szukaj zdrowych przepisów, ciekawych blogów. Zyskasz dzięki temu świadomość, jak istotny wpływ ma dieta na życie każdego z nas. Poza tym, to wciąga!

12. Ostatnia rada: Nie rezygnuj tak łatwo. Odpuściłaś i raz zjadłaś ciastko z kremem? Zabalowałaś i przesadziłaś z kalorycznymi drinkami? To nie koniec świata. Postanowienie podejmujesz na cały 2016 rok, niech jeden gorszy dzień nie przekreśla wielodniowych wysiłków. I pamiętaj, że ważniejsze dla zdrowia są dobre nawyki żywieniowe, niż ostra dieta i szybkie efekty.

www.dieta.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl