fit.pl mobile logo

Kanadyjskie dzieci rezygnują z junk food

Z najnowszych badań wynika, że kanadyjskie dzieci chętnie pożegnałyby się ze śmieciowym jedzeniem. Niedawny początek nowego roku szkolnego stał się okazją do dyskusji o zdrowym żywieniu dzieci
Według badania przeprowadzonego wiosną tego roku w Ontario na zlecenie Diary Farmers of Canada (DFC) i opublikowanego w ostatnich dniach, aż trzy czwarte dzieci poniżej 13. roku życia zadeklarowało, że jeśli rodzice kupowaliby zdrowe jedzenie, chętnie jadłyby właśnie takie posiłki. Rezultaty sondażu zamieszczono na stronie internetowej DFC, organizacji, która promuje zdrowe jedzenie, a szczególnie mleko i jego przetwory. Aż 82 proc. ankietowanych dzieci chciałoby się uczyć gotowania w szkole. Prawie 90 proc. liczy się ze zdaniem rodziców w sprawie zdrowego żywienia i oczekuje ich wsparcia.

21 proc. dzieci, według sondażu, uważa, że ich jedzenie jest "bardzo zdrowe", 71 proc. - "trochę zdrowe", a 8 proc. samokrytycznie przyznało, że "nie bardzo zdrowe". Przy tym 80 proc. dzieci chce wiedzieć, jakie są zalety zdrowego żywienia, a nie tylko ograniczać się do słuchania rad, czego nie powinny jeść.

Według statystyk rządowych, ponad 17 proc. dzieci w Kanadzie ma nadwagę, a 9 proc. jest otyłych. Dietetycy biją na alarm, bo u dzieci coraz częściej pojawiają się takie choroby jak cukrzyca. Otyłe dzieci stają się otyłymi dorosłymi, a według statystyk Health Canada poważne problemy z wagą dotyczą prawie jednej czwartej Kanadyjczyków.

W minionym tygodniu ministrowie zdrowia wszystkich prowincji postanowili wspólnie walczyć z otyłością dzieci, którą wprost nazwano epidemią. Będzie więc m.in. promocja zdrowej żywności, decyzje w sprawie reklam śmieciowego jedzenia i zwiększanie aktywności fizycznej. Podjęto też decyzję o walce z nadmiarem soli w kanadyjskiej diecie, kolejną przyczyną wielu chorób: do 2016 roku dzienne spożycie soli ma się zmniejszyć o 30 proc. Na razie rząd oczekuje dobrowolnych działań ze strony przemysłu spożywczego.

Do dyskusji o zdrowej żywności w szkole włączyły się też media. Telewizja CBC przygotowała wiele reportaży i specjalną sekcję na swojej stronie internetowej, poświęconą żywieniu dzieci. Dietetycy radzą, by nie wymyślać codziennie nowego zestawu na szkolny lunch, tylko ograniczyć się do kilku rzeczy, które dziecko naprawdę polubiło. Podpowiadają, by na zakupy wybierać się z dziećmi i pytać je o ich własne pomysły na posiłki, a przede wszystkim, by nie zmieniać drastycznie szkolnego jedzenia na "zdrowe" - dzieci muszą polubić stopniowo nowe smaki. Reportaże ze szkół, w których dietetycy pokazywali dzieciom, jak smakują owoce czy warzywa (zamiast batoników), wykazały zresztą, że dzieci bardzo szybko potrafią się zdecydować na nowe i zdrowe jedzenie, a te, które po staremu wybierają chipsy, zaczynają się wstydzić.

Warzywa i owoce dobrej jakości są w Kanadzie łatwo dostępne zarówno na tzw. farmers' markets, czyli na targach, gdzie swoje produkty sprzedają farmerzy, jak i w supermarketach. Coraz więcej supermarketów, także tych tanich, ma w swojej ofercie produkty "organic", ekologiczne. Zainteresowani nie muszą ich szukać w specjalnych sklepach - tych zresztą np. w Toronto jest bardzo wiele. Amatorzy warzyw, owoców, mleka czy jajek "prosto od krowy" mogą korzystać ponadto z usług firm dowożących do domu produkty bezpośrednio z farm ekologicznych. Koszty dużej paczki sezonowych plonów są zresztą niższe od porównywalnych zakupów z ekologicznych półek supermarketów, a dzięki takim umowom wspiera się lokalnych farmerów. Zdrowa żywność to gorący temat, a Vegetarian Fair (wegetariański jarmark), który odbył się tydzień temu w Toronto, to największa tego typu impreza w Ameryce Północnej.

www.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl