fit.pl mobile logo

Światowy Dzień Makaronu

Makaron jest znany przez ludzkość od tysięcy lat. Podobno pierwszy został stworzony cztery tysiące lat temu w Chinach. Od tego czasu niezmiennie króluje na stołach na całym świecie. Nie dziwi więc fakt, iż już w 1995 roku ustanowiony został Światowy Dzień Makaronu, który świętujemy 25 października. Jest to z pewnością jeden z najsmaczniejszych dni w roku, który promuje makaron jako danie zdrowe, niedrogie i pyszne. Jednak jest to przede wszystkim doskonała okazja do makaronowego ucztowania! 


Z makaronem dookoła świata

Makaron jest kluczowym składnikiem wielu tradycyjnych wzorców żywieniowych, między innymi naukowo potwierdzonej diety śródziemnomorskiej. Rolę jaką pełni w tradycjach kuchni świata zawdzięcza swojej wszechstronności i łatwości, z jaką można go przygotować przy użyciu sezonowych dodatków typowych dla różnych regionów i narodów. Dlatego pod każdą szerokością geograficzną możemy spotkać i spróbować makaronowych dań przygotowanych zgodnie z kulinarnymi zwyczajami danego miejsca, zarówno na słono jak i na słodko.

Makaron dla każdego

Makaron to produkt idealny na co dzień i dla młodszych, i dla starszych. Podobnie jak inne produkt zbożowe, powinien stanowić podstawę naszego codziennego menu. Jest on źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów złożonych oraz błonnika, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Nie jest prawdą, że jest to produkt tuczący. Węglowodany są niezbędne w naszej diecie również po to, by zdrowo chudnąć. Makaron z takimi dodatkami jak warzywa czy białe mięso będzie pełnowartościowym posiłkiem dla każdego, również dla osób odchudzających się – tłumaczy Anna Różyk, dietetyk współpracujący z marką Lubella. - Jeżeli chcemy zrzucić zbędne kilogramy, niskokaloryczna dieta powinna zawsze zawierać węglowodany, białka i tłuszcze w prawidłowej proporcji. Będąc na diecie należy pamiętać, że makaron doskonale syci oraz zapewnia zastrzyk energii, uwalnianej stopniowo przez dłuższy czas. Dzięki temu na dłużej pozostawia uczucie sytości, co pozwala ograniczyć ilość spożywanego jedzenia. Należy więc zaznaczyć, że makaron jest produktem, który z punktu widzenia żywienia jest bardzo ważny dla wszystkich grup wiekowych. Zaletą makaronu jest także jego przystępna cena, dzięki czemu każdy, niezależnie od zasobności portfela może opierać swoją codzienną dietę właśnie na tym produkcie. Makaron jest dostępny w tak wielu formach i wariantach, że każdy może wybrać swój ulubiony: klasyczne spaghetti lub świderki, inspirujące cannelloni i lasagne czy też makaron z pełnego ziarna. Ważne, aby niezależnie od rodzaju makaronu przyrządzać go al dente, czyli na lekko twardo. Tak ugotowany makaron zapewni nam nie tylko najlepsze walory smakowe, ale będzie również najzdrowszy. Warto pamiętać, że makaron należy do produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG)1 dzięki czemu pomaga nam w kontrolowaniu masy ciała oraz poziomu cukru we krwi. Talerz makaronu jest również doskonałym sposobem, aby jeść więcej produktów pochodzenia roślinnego. Nie tylko warzywa, ale także nasiona roślin strączkowych świetnie komponują się z makaronem. Pamiętajmy jednak, aby oliwa stanowiła zdrowy dodatek do dania a nie jego podstawę! – dodaje Anna Różyk

Makaronowy rekordzista

Makaron to nie tylko wspaniała podstawa wielu dań, ale również inspiracja do bicia rekordów Guinessa! W Japonii w 2010 roku wyprodukowano makaron o rekordowej długości 3776 m. W tym samym roku w kalifornijskiej restauracji Buca Di Beppo ugotowano największą porcję makaronu. Waga miski z makaronem wyniosła dokładnie 6253 kg! W 2011 r. Japończyk Takiru Kobayashi został rekordzistą w jedzeniu makaronu na czas – potrafi zjeść 100 g w 45 sekund. Natomiast w 2012 roku pewna restauracja z Krakowa przygotowała największą lasagne świata ważącą ponad 4 800 kg, która została podzielona i rozdana ponad 10 000 osób!

Czego jeszcze nie wiesz o makaronie

Makaron to produkt dobrze znany i uwielbiany na całym świecie. Był jadany jeszcze przed naszą erą w Chinach, popularyzowali go Arabowie, którzy prawdopodobnie jako pierwsi suszyli makaron, powstanie licznych rodzajów makaronu zawdzięczamy XV-wiecznym europejskim mnichom, a gwałtowny wzrost jego spożycia – Napoleonowi. Nie powinien więc dziwić fakt, iż wśród wielbicieli makaronów było i jest wielu słynnych ludzi m.in.: Johann Wolfgang Goethe, Thomas Jefferson czy Harrison Ford. Od lat makaron zajmuje ważne miejsce w wielu kuchniach na całym świecie. Statystyki pokazują, że Polacy średnio zjadają 5 kg makaronu rocznie, co plasuje nas na 19 miejscu wśród innych narodów. Na pierwszym miejscu znajdują się oczywiście Włosi (zjadają aż 28 kg), na drugim miejscu Wenezuelczycy (prawie 13 kg), a ostatnie miejsce na podium zajmują Tunezyjczycy (niemal 12 kg).

W Polsce jest on bardzo często podawany w zupie. Najczęściej używana jest krajanka lub inny drobny makaron – natomiast w Chinach do miseczki z zupą wkłada się tylko jedną nitkę. Jednak jest to imponująca nitka, gdyż ma aż metr długość!

Dania makaronowe, czyli kuchnia pełna możliwości

Z pewnością nie tylko podczas Światowego Dnia Makaronu warto sięgnąć po danie z tym zbożowym przysmakiem. Dzięki swojej uniwersalności i różnorodności codziennie możemy przygotować danie w oparciu o ten zbożowy produkt. - Mnogość form i rodzajów pozwoli nam na przyrządzenie niezliczonej ilości potraw: sałatek, zup, zapiekanek czy dań głównych. Jednak makaron to nie tylko dania wytrawne ale również desery. Idealnie nadają się do tego cannelloni, które możemy nadziewać naszymi ulubionymi owocami i podawać np. z sosem czekoladowym – dodaje Piotr Ceranowicz, ekspert kulinarny współpracujący z marką Lubella. Niezależnie od naszych preferencji kulinarnych czy umiejętności makaron jest wspaniałą inspiracją do codziennego eksperymentowania w kuchni!

www.dieta.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl