Nauka pisania i czytania przychodzi dziecku trudniej? Najczęściej za ten problem odpowiedzialna jest dysleksja, tymczasem niewielu rodziców wie, że ta choroba ma wiele odmian, a jedną z nich jest opto-dysleksja  
fit.pl
2010-12-09 00:00
Udostępnij
Dysleksja wzrokowa
nerdkidPrócz istotnych pamięciowych procesów niezbędnych do prawidłowego uczenia się (wyróżniamy pamięć świeżą, krótkotrwałą, powstało pod wpływem bodźców zewnętrznych i wrażeń zmysłowych, trwałą) istotną częścią procesu, który zachodzi w mózgu jest rejestracja i odbiór bodźców, za pomocą aparatu wzrokowego czyli oczu.

Jeśli percepcja wzrokowa jest zaburzona pod wpływem nieprawidłowo zachęcających procesów w mózgu, a dziecko zostało przebadane neurologicznie i okulistycznie, mamy do czynienia z innymi dysfunkcjami.

Opto-dysleksja tymczasem to zespół trudności w nauce czytania i pisania, wynikające z zaburzeń pracy mięśni oka, a zatem opto-dysleksja jest częścią dysleksji typu wzrokowego.

Wzrok na wagę złota

Percepcja wzrokowa czyli widzenie u dziecka może być zakłócone ze względu na różne czynniki np. Na skutek nieskorygowanych wad wzroku lub zaburzeń w obrębie pracy mięśni, jak np. Akomodacja oka, dlatego zanim zaczniemy szukać przyczyn problemów w nauce z powodów psycho-fizycznych zbadajmy wzrok dziecka.

[-------]

dziecko oczyJak sprawdzić czy dziecko ma opto-dysleksję?

1. Czytanie z bliska i daleka. To pierwszy test, który warto przeprowadzić z dzieckiem, by sprawdzić jego reakcje wzrokowe. Prosimy, by pociecha przeczytała dwa lub trze zdania z wybranego tekstu, a następnie, my by dziecko spojrzało na tekst wielkości około 2 cm znajdujący się w odległości nie mniejszej niż dwa metry. Do tego ćwiczenia może posłużyć plakat lub obrazek.

O wykonanie tej czynności można poprosić kilka razy by mieć pewność, czy za każdym razem dziecko będzie prawidłowo widzieć i czytać napis oraz fragment. Jeśli podczas zadania dziecko zgłosi, że litery mu drżą , są rozmazane bądź traci ostrość warto skonsultować te objawy z lekarzem.

2. Obserwacja z długopisem. Długopis lub ołówek odsuwamy od nosa dziecka w odległości około 2 metrów a następnie powoli przybliżamy, obserwując zachowanie oczu. Jeśli oczy dziecka jednocześnie powoli zbiegają się, do środka pola widzenia, wtedy reakcja jest prawidłowa, jeśli jednak obserwujemy, że której oko nie współpracuje z drugim ,a le się rozbiega a tylko jedno oko próbuje utrzymać ostry obraz przedmiotu wtedy jest to sygnał alarmowy.

Powyższe ćwiczenia mają charakter testu nie badania a ich celem jest zwrócenie uwagi rodzica na pewne dysfunkcje wzrokowe. Jeśli w tych zadaniach wynikną jakieś nieprawidłowości w sposobie widzenia, warto wybrać się do specjalisty.

www.fit.pl