Mixit.pl, platforma specjalizująca się w mieszankach musli i kasz na życzenie, zapytała polskich rodziców jak wygląda dieta ich dzieci w czasie wakacji. Z ankiety, którą wypełniło 207 osób wynika, że większość dzieci spędzi wakacje w domu (50 proc.) lub u rodziny (39 proc.), a 36 proc. na wczasach. Aż 73 proc. ankietowanych zadeklarowało, że ich dzieci w wakacje będą głównie bawić się na podwórku. I choć ogromna większość rodziców uważa, że dieta ich dzieci w wakacje różni się od tej z okresu roku szkolnego (47 proc. różni się „zdecydowanie”, a 42 proc. „nieznacznie”), to blisko połowa przyznaje, że ma problem z przygotowaniem pełnowartościowego posiłku oraz nie ma kontroli nad tym, co je ich dziecko. Przyczyną jest najczęściej praca i wynikające z tego: nieobecność w domu lub brak czasu na przygotowanie jedzenia.
Jak przygotować zdrowy posiłek, kiedy czasu jest naprawdę mało? Zwłaszcza taki, który będzie smakował dzieciom? Marta Kierzkowska-Grzybek z wrocławskiego Instytutu Psychodietetyki, która hobbystycznie prowadzi blog kulinarny „In hamony with nature” przekonuje, że smaczne i pożywne dania mogą być też bardzo proste w przygotowaniu. Przykłady? Zupa-krem z warzyw, surówkę z marchewki i jabłka, czy sałatka owocowa, którą możemy przechowywać w pojemniczku w lodówce.
– Jeśli mamy trochę więcej czasu, na przykład w weekend, możemy zrobić pudding z kaszy jaglanej z dodatkiem truskawek, siemienia lnianego, nasion chia czy figi. To zdrowa przekąska, po którą dziecko może sięgnąć, kiedy rodzic jest w pracy – mówi psychodietetyczka.
Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl sugeruje, żeby zamiast kupowania słodkich batoników czy chipsów, podsuwać dzieciom niemniej smaczną (ale zdrowszą) alternatywę: naturalne batony albo bakalie w czekoladzie.
– Oprócz cukru, który da dzieciom mnóstwo potrzebnej energii, znajdziemy tam jeszcze odpowiednią dawkę tłuszczy, minerałów i witamin, a także błonnika. Smaczne z pożytecznym – mówi Magdalena Kuklik.
Blisko połowa ankietowanych deklaruje, że wakacyjna dieta ich dzieci zawiera znacznie większą ilość warzyw i owoców niż dieta w roku szkolnym. Co szósty rodzic przyznaje też, że jego dziecko wypija w wakacyjne dni więcej wody. Jednocześnie tylko nieco ponad 16 proc. zauważa większą obecność nieco mniej zdrowych produktów, takich jak słodycze, chipsy i inne wygodnie zapakowane, gotowe do spożycia produkty. Zdaniem Marty Kierzkowskiej-Grzybek wyniki te świadczą, że w Polsce jest coraz więcej świadomych rodziców.
– Coraz więcej mówi się o właściwym żywieniu, a warsztaty kulinarne odbywają się dziś już nawet w żłobkach. To wszystko powoli zaczyna przynosić pozytywne efekty, m.in. w postaci uświadomionych w kwestii właściwego żywienia rodziców – mówi psychodietetyczka.
Jak poradzić sobie z problemem braku czasu na przygotowanie dla dziecka pełnowartościowego posiłku? Zdaniem Kierzkowskiej-Grzybek problemowi temu można zaradzić już na etapie zakupów. Trzeba je po prostu robić uważniej.
– Żaden rodzic nie sięga oczywiście świadomie po produkty powszechnie uważane za szkodliwe, często jednak daje się „nabrać” na oznaczenia i krzykliwe napisy na opakowaniach – mówi psychodietetyk.
Radzi by nie kierować się marketingowymi hasłami na opakowaniach typu: „nie zawiera barwników” czy „bez konserwantów”, ale by faktycznie wnikliwie czytać etykiety. Dodaje też, by czasem po prostu zatrzymać i zastanowić się, co jest dla nas naprawdę ważne. Jeżeli zdajemy sobie sprawę z tego, jaki wpływ na zdrowie dziecka ma odżywianie, to po prostu powinniśmy wygospodarować czas na przygotowanie pełnowartościowego posiłku.
– Dla chcącego nic trudnego. Jeżeli nie mamy czasu rano, możemy to zrobić wieczorem poprzedniego dnia albo wstać troszkę wcześniej niż zazwyczaj. Zadania podzielić między członków rodziny. Możemy też stworzyć wcześniej listę zakupów czy zaplanować menu tygodniowe. Wszystko jest kwestią właściwej organizacji, a nie braku czasu.
Pamiętajmy też, że jako rodzice jesteśmy wzorem do naśladowania dla dziecka. Dzieci uczą się na przykładach. Powinniśmy więc zrobić wszystko, by znaleźć czas na wspólne posiłki. Jeśli nie mamy szans na wspólne śniadanie, zróbmy co w naszej mocy, by przynajmniej kolację zjeść całą rodziną. To ogromnie ważne nie tylko ze względu na dietę.
– Wspólne spędzanie czasu jest bardzo ważne. Żaden prezent nie zastąpi dziecku choćby 15 minut prawdziwej uwagi i miłości – mówi Kierzkowska-Grzybek. – Pamiętajmy, że od ilości poświęconego czasu ważniejsza jest jego jakość. Dziecko musi czuć, że jest kochane i zauważane, a nie „zbywane” kolejną grą komputerową.
Warto więc szczerze zainteresować się tym, co robi dziecko. Zdaniem psychologów rozmawiając o tym powinniśmy zadawać otwarte pytania, które zachęcą naszą pociechę do rozbudowanej wypowiedzi. Zamiast pytać o to „czy chce wyjść na dwór” i czekać na odpowiedź „tak” lub „nie”, lepiej zagadnąć: „Co chciałbyś dziś robić?”, „Jak chcesz spędzić dzisiaj dzień?”.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.