fit.pl mobile logo

Zdrowe odżywianie po porodzie, czyli dobre nawyki żywieniowe młodej mamy

Marzeniem większości kobiet po porodzie, jest szybki powrót do figury sprzed ciąży. Młode mamy stają jednak przed znakiem zapytania co mogą, a czego nie powinny jeść ze względu na dziecko. Czy w okresie laktacji możliwa jest dieta? Czy można się odchudzać podczas karmienia piersią i jakich składników należy unikać w tym czasie? Na te i inne pytania odpowiada Anna Gołębiowska, dietetyk warszawskiej restauracji Totomato, który w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej „Położna na medal” radzi na temat dobrych nawyków żywieniowych.  

Składniki mineralne i witaminy ważne dla kobiety karmiącej

Do najważniejszych składników, na jakie powinna zwrócić uwagę kobieta po porodzie są: wapń, żelazo, witamina C, kwas omega-3 oraz witamina D. Bardzo dobrym źródłem wapnia są warzywa zielone, a w szczególności jarmuż, który można przykładowo dodawać do koktajli. Wapń chroni kobiety przed osteoporozą, obecnie często występującą pośród kobiet, szczególnie tych o wątłej i drobnej urodzie. Żelazo jest bardzo ważnym składnikiem, o którym kobiety po porodzie muszą szczególnie pamiętać.

W czasie porodu, w wyniku utraty krwi może dojść u kobiety do lekkiej anemii. Należy zadbać o to, by w diecie znalazły się prażone pestki dyni, jarmuż, rośliny strączkowe. Pamiętajmy, by nie popijać posiłków kawą, czy herbatą, które hamują wchłanianie żelaza.

Witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu, który wpływa na zdrowie stawów, ale również na wygląd i elastyczność skóry, Po porodzie trzeba szczególnie zadbać o obecność tej witaminy. Spożywajmy owoce bogate w tę witaminę, czyli jagody, cytrusy, jabłka, kiwi oraz warzywa, np. paprykę.

Kwasy omega - 3 zawarte w rybach, siemieniu lnianym, orzechach włoskich wpływają na organizm przeciwzapalnie. Szczególnie ważne są dla kobiet po cesarskim cięciu, ale również dla kobiet rodzących siłami natury. Witamina D w okresie jesienno-zimowym generalnie zalecana jest dla wszystkich. Kobiety po porodzie powinny zadbać o jej podaż zarówno ze względu na swoje zdrowie, jak i swojego dziecka – witamina D przenika bowiem do pokarmu matki.

 

Dobre nawyki żywieniowe

Spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe takie jak pieczywo, kasze lub makarony. Zawierają one cenne mikroelementy i witaminy, których pozbawione są produkty z oczyszczonej mąki. Dodatkowo pełnoziarniste produkty bogate są w błonnik, który wspiera pracę układu trawiennego i sprawia, że dłużej czujemy się nasyceni. Co za tym idzie? Nie sięgamy po przekąski pomiędzy posiłkami.

W zdrowej diecie należy zadbać o obecność produktów bogatych w kwasy omega-3. Do karty dań warto wprowadzić tłuste ryby, świeżo zmielone siemię lniane czy olej lniany używany tylko na zimno. Awokado to świetny odpowiednik tłuszczu zamiast masła na kanapkę.

„Uważajmy na ryby a w szczególności okonia, makrelę królewską, rekina czy tuńczyka. Są dosyć mocno zanieczyszczone dioksynami i rtęcią. Do ryb o najmniejszym stężeniu zanieczyszczeń należą śledzie, szprotki, krewetki i pstrągi. Zalecane spożycie to 2 porcje ryb tygodniowo – oczywiście tych o mniejszej zawartości dioksyn i rtęci” - podkreśla Anna Gołębiowska, dietetyk współpracujący z Totomato.

Wybierajmy półprodukty, z których możemy przygotować zdrowe i pełnowartościowe posiłki. Zwracajmy uwagę na etykiety. Unikajmy produktów z dużą ilością konserwantów czy sztucznych barwników, które mogą przedostać się do mleka matki.

 

odzywianie-po-porodzie-2

Dieta w trakcie laktacji?

Jest wiele mitów, by unikać pewnych składników w diecie, ponieważ rzekomo źle wpływają na dziecko. Do takich składników zaliczają się rośliny strączkowe lub warzywa krzyżowe (kalafior, brokuł, kapusta). Jednak substancje wzdymające w nich zawarte, nie mają negatywnego wpływu na dziecko. Odczytujmy sygnały, które wysyła nam organizm. Jeżeli dana kobieta dobrze toleruje takie warzywa, nie powinna ich wykluczać z diety.

Filiżanka kawy, czy kieliszek wina mogą być sporadycznie spożywane podczas karmienia piersią, jednak zadbajmy o co najmniej 4 godzinny odstęp pomiędzy spożyciem alkoholu, czy kawy, a karmieniem dziecka, by mieć pewność, że substancje te nie przedostaną się do mleka.

 

Odchudzanie podczas karmienia piersią

Rozpoczęcie odchudzania najlepiej rozpocząć, jak maluszek ukończy drugi miesiąc życia. Jest to czas kiedy organizm kobiety potrzebuje regeneracji po wysiłku jakim była ciąża i poród. Należy pamiętać również, że podczas karmienia piersią kobiety spalają dziennie od 200 do 500 kcal więcej, co w dużym stopniu ułatwia redukcję masy ciała. Bezpieczne tempo chudnięcia to 0,7 kg /tydzień.

 

Pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu organizmu!

Okres karmienia piersią to czas największego zapotrzebowania młodej mamy na płyny. W tym czasie kobieta wytwarza średnio 750 ml mleka dziennie, stąd wzrost na ich zapotrzebowanie do ok. 2700-3000 ml na dobę. Prawidłowe nawodnienie zapewnia jednak nie tylko odpowiednią produkcję pokarmu, ale - dodatkowo, poprzez ujemny bilans energetyczny - pozytywnie wpływa na obniżenie wagi ciała młodej mamy, a tym samym ułatwia powrót do formy sprzed porodu.

www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl