Poniżej grafika przedstawiająca wyniki finansowe sektora usług sportowych* w Polsce wg segmentów:
Branża sportowa: Sytuacja finansowa oczami analityków
* Firmy >9 zatrudnionych z PKD 93.1, składające sprawozdania F-01.
*** M.in. organizacja wydarzeń sportowych i lig, działalność indywidualnych sportowców, trenerów, sędziów
Wg autorów raportu, korzystnie w branży sportowej prezentują się jedynie trendy w zakresie skali biznesu. Osiągane przychody rosły systematycznie w latach 2010-2020 i w tempie 13% rocznie. Dynamika wzrostu, dalece przekraczająca tempo wzrostu PKB czy inflację, świadczy o rosnącym zainteresowaniu usługami sportowymi w kraju.
- Natomiast przez cały ten okres branży nie udało się wyjść „na plus” w zakresie generowanego wyniku netto. W większości strata wahała się w przedziale ok. 100-200 mln zł, co przekładało się na rentowność netto od -8 do -18% – informuje raport przygotowany przez Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao SA.
Wzrost straty
Kryzys spowodowany pandemią, w tym okresowo ograniczone możliwości uprawiania sportu zawodowego i amatorskiego, przyniósł bardzo silny wzrost straty do -442 mln zł i spadek rentowności do -23%. Branża sportowa jest też dodatkowo zadłużona oraz ma niską płynność (wskaźnik szybki ok. 0,7, vs. rekomendowane 1-1,2).
Dane dla firm z obszaru usług sportowych składających sprawozdania finansowe wskazują więc na istotny problem z osiąganiem zysku z bieżącej działalności. Problem ten, zdaniem analityków Pekao SA, wykracza poza wpływ kryzysu COVID i jest wyzwaniem stale obecnym w tej branży. Analizy pokazują, że objawia się nawet w okresach tzw. „prosperity” gospodarczego. Wniosek ten jeszcze silniej obrazuje fakt, że w poprzedniej dekadzie średnio 7 na 10 przedsiębiorstw branży przynosiło straty.
Dużą rolę w branży zdają się odgrywać obiekty sportowe, których przychody stanowią nieco ponad połowę całej branży. W kategorii tej mieszczą się: stadiony, hale sportowe, baseny, kręgielnie, pola golfowe i inne obiekty służące uprawianiu sportu. Dalsze 23% przychodów generują kluby sportowe (zarówno zawodowe, jak i amatorskie).
Stosunkowo niewielka okazuje się rola różnego rodzaju klubów fitness/siłowni (8%) – czytamy w raporcie.
Pozostała działalność generująca 16% przychodów branży to m.in. działalność związana z organizacją wydarzeń sportowych czy lig, działalność indywidualnych sportowców, trenerów czy sędziów. Ten segment generuje dodatni wynik netto. Natomiast obiekty sportowe, kluby sportowe oraz kluby fitness/siłownie systematycznie mierzą się ze stratami finansowymi.
Biorąc za wyznacznik najświeższe dostępne dane (2018-2019), względnie lepiej wyglądała branża fitness, choć wciąż była to rentowność na poziomie -5%.
Niepełne dane za 2020 rok utrudniają ocenę wpływu kryzysu COVID na segmenty, natomiast przykład największego obszaru – obiektów sportowych – nie pozostawia wątpliwości co do skali wyzwania (spadek rentowności netto do -40%, vs. -11% w 2019 r.).
Należy zakładać, że podobna sytuacja miała miejsce także w zakresie klubów fitness/siłowni oraz klubów sportowych (szacując sumarycznie, ich rentowność spadła z -6% do -25%).
- Przypadek klubów sportowych jest o tyle ciekawy, że szacunkowo ich przychody znacząco się powiększyły (nawet dwukrotnie vs. 2019 rok). Niewykluczone, że jest to efekt natury obostrzeń w czasie pandemii (okresowo byli z nich zwolnieni członkowie klubów sportowych, co zachęciło szereg amatorów chętnych do dalszego uprawiania sportu do zapisywania się do nich i – w części przypadków – opłacenia koniecznych składek członkowskich). Nie zmienia to faktu, że ich działalność jest trwale nierentowna i również w 2020 roku szacunkowo miała miejsce duża (znacząco większa niż w 2019 roku) strata netto – piszą w raporcie analitycy Banku Pekao SA.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.