fit.pl mobile logo

Jedna godzina ruchu zamiast przed ekranem

Co 10. dziecko i nastolatek na świecie ma nadwagę lub jest otyłe. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że do 2025 roku będzie 177 mln dzieci wieku 5 – 17 lat z nadwagą oraz 91 mln z otyłością. Przyczyną tego stanu jest nie tylko zła dieta, ale i brak ruchu. Jedna godzina dziennie przed ekranem zamieniona na umiarkowaną aktywność fizyczną to jeden z pierwszych kroków w kierunku prawidłowej wagi. Akcja #SpoćSię namawia do ruchu całe rodziny

Nadmierne kilogramy od dzieciństwa

Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazują, że od 1975 roku liczba osób otyłych w skali globu wzrosła aż trzykrotnie. Nadwagę ma już 39 proc. dorosłych, a u 13 proc. mówić można o otyłości. Wielu dorosłych dodatkowe kilogramy dźwiga już od wczesnego dzieciństwa. Według WHO w Europie otyłość dotyka jednego na trzech chłopców i jedną na pięć dziewczynek w wieku od 6 do 9 lat. Jeśli ten negatywny trend będzie utrzymany, wzrośnie tempo zachorowań na choroby związane z otyłością. WHO szacuje, że do 2025 roku ok 12 mln dzieci będzie miało nieprawidłową tolerancję glukozy, 4 mln zachoruje na cukrzycę typu II, 27 mln będzie mieć nadciśnienie, a u 38 mln dojdzie do nagromadzenia tłuszczu w wątrobie.

Te liczby przerażają, zwłaszcza że z otyłych dzieci wyrastają otyli dorośli (4 na 5 przypadków). Są oni potem bardziej niż osoby szczupłe narażeni na choroby serca, stawów czy niektóre nowotwory, bo ryzyko chorób rośnie wraz z rosnącym BMI.

Nastolatki spędzają 60 proc. dnia, siedząc

Plagę otyłości można zahamować: zarówno zmieniając swoją dietę, jak też przestawiając się na bardziej aktywny tryb życia. O fatalnych zwyczajach żywieniowych dzieci i nastolatków eksperci alarmują od lat. Do nadwagi i otyłości przyczyniają się wysokokaloryczne posiłki typu fast food, słodzone napoje (1 tego typu napój dziennie to kilkanaście dodatkowych kilogramów cukru rocznie) oraz dieta uboga w warzywa i owoce, które według WHO spożywa codziennie zaledwie 1/3 nastolatków w Europie.

Do zgubnej w skutkach diety dochodzi siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej.

- Statystyki sprzed pandemii pokazywały, że ponad trzy czwarte nastolatków spędza przed ekranem komputera czy smartfonu ponad 2 godziny dziennie. Taki bezruch nie tylko sprzyja dodatkowym kilogramom, ale ma ogólny zły wpływ na kondycję zdrowotną młodych ludzi, w tym coraz więcej problemów z kręgosłupem i wadami postawy – mówi Krystyna Radkowska, prezes Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora kampanii #SpoćSię. Chcemy poderwać te dzieciaki z kanap i zachęcić do ruchu. Dlatego w kampanii #SpoćSię biorą udział influencerzy – idole młodych, a głównymi kanałami komunikacji są platformy społecznościowe: Instagram, TikTok i Facebook – dodaje Radkowska.

Pandemia pogorszyła i tak słabe statystki aktywności fizycznej

Kilkanaście miesięcy pandemii, w tym kolejne lockdowny, nie pozostały bez wpływu na kondycję fizyczną Polaków. Zarówno w grupie dorosłych, jak i dzieci eksperci zaobserwowali znaczące ograniczenie aktywności ruchowej, która będzie miała swoje negatywne konsekwencje zdrowotne.

Raport z badań Kantara zrealizowanych w 2020 roku dla Polskiego Związku Lekkiej Atletyki wskazuje, że pandemia ograniczyła aktywność fizyczną dzieci o 33 proc. Jednocześnie z 9 do 37 proc. wzrosła liczba dzieci mało aktywnych, czyli takich, które poświęcają na zajęcia ruchowe raptem godzinę 2 razy w tygodniu albo nawet rzadziej.

- O ile latem wszyscy ruszaliśmy się częściej, chłodne miesiące oznaczają powrót do siedzącego trybu życia. Dlatego w ramach #SpoćSię pokazujemy różne dziedziny sportu i podpowiadamy, jak można być aktywnym niezależnie od wieku, pory roku, miejsca czy posiadanych sprzętów sportowych. Na stronie www.spocsie.pl udostępniamy kilkadziesiąt video treningów dla początkujących i zaawansowanych, przygotowanych przez związki, kluby sportowe i indywidualnych trenerów. Każdy tam znajdzie pomysł dla siebie, łącznie z rozgrywką quidditcha – podsumowuje Krystyna Radkowska.

Pierwsza edycja kampanii „Spoć się!” potrwa do końca 2021 roku, ale jej materiały będą dostępne online bezterminowo. Jej organizatorem jest Fundacja Zwalcz Nudę.

Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z programu Sportowe Wakacje +.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl