fit.pl mobile logo

Od mordowni do klubu biznesowo-randkowego, czyli jak zmieniły się polskie siłownie w XXI wieku?

W latach 90. siłownie kojarzyły się z przepoconymi salkami, gdzie tzw. karki pracowały nad, już i tak dużymi, bicepsami. Wiele osób nie chciało wejść do lokalnego klubu bojąc się, że zarobi tam guza albo skompromituje się małym obciążeniem na sztandze. Dzisiaj na siłownię chodzą biznesmeni, studenci, młode matki – absolutnie wszyscy, gdyż dbanie o kondycję fizyczną stało się modne. Na siłowni już nie tylko buduje się muskulaturę, ale też poznaje się przyjaciół, partnerów biznesowych, a także przyszłych małżonków. O tej rewolucji opowiada Kornel Andrzejewski, prezes zarządu sieci PRIME

Do XIX wieku sale do ćwiczeń miały rację bytu wyłącznie w ramach placówek wychowawczych. Pierwszym odstępstwem od tej normy były lata 30. XX wieku, kiedy w Stanach Zjednoczonych popularne stały się sale treningowe dla bokserów i zapaśników. Prawdziwą popularność aktywności ruchowej wśród osób niezwiązanych z nią zawodowo, przyniosła fascynatka aerobiku, amerykańska aktorka – Jane Fonda. Podczas kręcenia „Chińskiego Syndromu” nabawiła się kontuzji. By wrócić do formy, zaczęła uczęszczać na zajęcia aerobowe z muzyką - był 1979r. Pozytywne wrażenia, efekty zajęć oraz możliwość realizacji założonego celu sprawiły, że szybko oddała się nowej pasji.

W Polsce trend związany z aerobikiem upowszechniła znana gimnastyczka Hanna Fidusiewicz, która ukończyła profesjonalny kurs organizowany w Paryżu i czynnie zajęła się popularyzacją aerobiku na ojczystej ziemi. Szybko okazało się, że ten typ aktywności fizycznej bardzo przypadł do gustu Polkom, co zaowocowało w 1983 r. otwarciem pierwszego w Polsce klubu „Pod skocznią”.

Obskurne siłownie w latach 90. przypominały raczej mekki kulturystyki niż miejsca gdzie każdy może zadbać o zgrabną sylwetkę. Odwiedzane były przede wszystkim przez szemrane towarzystwo. Panowała moda na jak największe mięśnie i ich „pompę”, które często jednak nie były efektem ciężkich treningów i diety a stosowania sterydów anabolicznych. Do życzenia wiele pozostawiał dostępny sprzęt – najczęściej był to atlas, ławeczka, kilka hantli i sztanga - oraz czystość siłowni. Na takiej „mordowni” nie było miejsca dla kobiet.

Nowoczesne kluby w niczym nie przypominają archaicznych otoczonych ponurą sławą i specyficznym zapachem siłowni, w których spocone „karki” wyciskały ogromne hantle. Coraz częściej to luksusowe oraz bardzo prestiżowe miejsca dostępne dla każdego, a wizyta to doskonały sposób na „naładowanie baterii” na rozpoczęcie dnia jak i rozładowanie emocji po ciężkim dniu. Jeszcze kilka lat temu aktywność fizyczna istniała w ludzkiej świadomości, jako przykry obowiązek. Dzisiaj kluby fitness oraz aktywność fizyczna są coraz bardziej popularne i coraz więcej osób jest świadomych. Sport zmienił oblicze, stał się elementem życia tak samo jak zdrowa dieta.

„W dyscyplinie, w której się realizujesz, nie chodzi o to, by mieć piękną sylwetkę z jak najniższym poziomem tkanki tłuszczowej. Zmiany wizualne to jedynie przyjemny skutek uboczny. Największe zmiany zachodzą w głowie – tutaj następuje największa przemiana, gdy wejdziesz w treningowy rytm i regularność. Jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych narodów na świecie, nie sprzyja to ani kondycji fizycznej ani psychicznej. Jak sport wpływa na psychikę? Eliminuje negatywne emocje, dotlenia, daje energię. Czy wymieniać dalej? Sport przywraca wiarę w siebie, zwiększa samoakceptację, uczy radości z życia.  Sport to higiena XXI wieku. ” - komentuje Kornel Andrzejewski, prezes zarządu sieci siłowni PRIME.

Jeżeli obawiasz się przekroczenia progu siłowni zawsze możesz skorzystać z konsultacji z profesjonalnym trenerem. Pokaże i wytłumaczy Ci on jak w praktyce poprawnie wykonywać ćwiczenia. Większość osób, nie zdaje sobie sprawy, jak wiele błędów popełnia podczas treningu. Ćwicząc z wykwalifikowanym trenerem wykorzystujesz 100% swojego czasu w klubie. Masz pewność, że trening jest bezpieczny i dopasowany do Twoich możliwości.
Obecnie każda forma aktywności ruchowej zyskuje na popularności. Dziś kluby fitness to nie tylko strefa siłowa i cardio. Zadbać o ducha i ciała pomoże również bogata oferta zajęć grupowych. Do wyboru mamy zajęcia siłowe, rozciągające, taneczne, oraz prozdrowotne. Coraz częściej w klubach spotkamy strefy wellness oraz bary.

„Statystyczny Polak w pracy spędza od 8 do 10 godzin dziennie. Większość czasu spędzamy na siedząco, skręceni i zgarbieni. Siłownia stała się miejscem spotkań, relaksu i ucieczki od natłoku obowiązków. Tam, gdzie wysiłek fizyczny i podwyższony poziom endorfin w mózgu, tam również większa chęć do nawiązywania znajomości. Na wspólne treningi umawiają się nie tylko znajomi, ale i partnerzy biznesowi. Z tego punktu widzenia siłownie spełniają dziś coraz ważniejszą rolę społeczną. Tym bardziej, że ćwiczenia to także hobby, – czemu więc nie spędzać czasu razem robiąc to, co sprawia nam przyjemność? Po wspólnym treningu czas można spędzić w strefie wellness, zjeść zdrową sałatkę czy wypić świeżo wyciśnięty sok. W ten sposób po ciężkim dniu do domu wracamy zrelaksowani!” – dodaje Andrzejewski.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl