fit.pl
0000-00-00 00:00
Udostępnij
Wszystko o rowerach
Jazda na rowerze od zawsze była jedna z najpopularniejszych form rekreacji. Każdy, kto raz zakosztuje tego sportu, marzy, by znaleźć choć trochę czasu na kolarskie przejażdżki. Rower to nie tylko przyjemność, ale także dobry sposób na wzmocnienie kondycji i poprawę sylwetki.
TROCHĘ TEORII:
Jeśli chcemy porady przy wyborze sprzętu, doskonaleniu swoich umiejętności czy planowaniu rowerowych wycieczek, możemy sięgnąć do literatury. Na rynku dostępne są obecnie różne pozycje traktujące o jeździe rekreacyjnej, m.in: Andy Bull "Nauka jazdy na rowerze górskim w weekend" - 19 zł Brant Richards "Rower górski" - 20 zł Hugh McManners "Wycieczki rowerowe - poradnik młodego turysty" - 23 zł D. Joyce, R. Vincent, C. Reid "Rowery. Moja pasja" - 72 zł.
 
Wycieczki zbiorowe:
Gdzie jeździć? Przed tym pytaniem staje każdy rowerzysta. Informacje o szlakach rowerowych można uzyskać w terenowych oddziałach PTTK. Towarzystwo to zajmuje się również organizowaniem rajdów i innych imprez kolarskich. Wycieczki za miasto proponują również lokalne stowarzyszenia, takie jak np. Warszawskie Towarzystwo Cyklistów. Pierwsze kroki:
Program treningów dla początkujących rowerzystów nie może być zbyt intensywny. Najlepiej zacząć od przejażdżek co drugi dzień i pedałować ze średnią prędkością 15 km/h przez 20-30 minut. Potem należy stopniowo zwiększać wysiłek. Zaawansowani cykliści będą już mogli zaplanować wycieczkę poza miasto na trasie 40-50 km. Jazdę w terenie można sobie urozmaicać wybierając wąskie ścieżki, wyboje, błoto, strumienie, wzniesienia i strome zjazdy. W takich warunkach najlepiej zda egzamin rower górski. Dobrą zaprawą przed pokonywaniem przeszkód terenowych jest jazda slalomowa. Wyrabia ona umiejętność szybkiego hamowania i płynnego wchodzenia w zakręty, pozwala też nauczyć się idealnego panowania nad rowerem.
Modelujemy uda: Kiedy jeździmy na rowerze, pracują głównie nasze mięśnie nóg i miednicy. Uda stają się smuklejsze i sprężyste, a łydki kształtne. Przy regularnych treningach mamy tez szansę na płaski brzuch i szczupłe kostki. Jeśli decydujemy się na jazdę na rowerze wyścigowym, poprzez przyjmowanie postawy pochylonej do przodu ćwiczymy również mięśnie grzbietu.

Kolarstwo jest sportem wytrzymałościowym, wpływa dobroczynnie na układ krążenia, aktywizuje także układ limfatyczny. Długotrwała jazda ulepsza przemianę materii i pozwala spalać podskórną tkankę tłuszczową. 30 minut jazdy przy prędkości 20 km na godzinę daje zużycie 250 kcal. Rower to doskonały sport zwłaszcza w okresie letnim. Daje nam możliwość przebywania na dworze i dotlenienia organizmu. Nie należy też zapominać o wpływie tego sportu na psychikę. Jazda w terenie zielonym pozwala doskonale się zrelaksować i zapomnieć o stresach.
[-------]
Strój rowerzysty:
Strój rowerzysty musi być wygodny i bezpieczny. Najważniejszym jego elementem jest kask, chroniący przy ewentualnym wypadku najwrażliwszą część ciała - głowę. Kask powinien być lekki i wewnątrz wyściełany. Ważne jest, by miał szczeliny wentylacyjne. Powinien być też idealnie dopasowany, by się nie zsuwał i nie utrudniał widoczności. Za kaski zapłacimy od 120 do 580 zł. Na lato idealne dla rowerzysty są krótkie spodenki (przed kolano) ściśle przylegające, pozbawione szwów. Niektóre mają wyścielony tył, co jest bardzo wygodne przy długiej jeździe. Za krótkie spodenki trzeba zapłacić od 90 do 300 zł. Na chłodniejsze dni polecane są leginsy lub długie spodnie - cena od 140 do 290 zł. Górną część stroju stanowi koszulka z krótkim rękawem, koniecznie wykonana z tkaniny higroskopijnej, aby dobrze wchłaniała pot. Musi być przewiewna i dość długa, tak by zakrywała dolną część pleców. Specjalne koszulki kolarskie mają kilka kieszeni, w których można wozić np. mapę, drobne narzędzia czy coś do jedzenia. Za koszulki zapłacimy od 50 do 300 zł. Przy gorszej pogodzie odpowiednia jest bluza z długim rękawem i kurtka, chroniąca przed wiatrem i przed zimnem, ale niezbyt luźna, by nie trzepotała podczas szybkiej jazdy. Taką kurtkę (cena ok. 400 zł) należy bezwzględnie zabierać ze sobą na wielogodzinne wycieczki, gdyż zmiana pogody może nas czasem zaskoczyć. By być przygotowanym na każde warunki, najlepiej na przejażdżkę ubrać się w kilka cienkich warstw i w razie potrzeby je zdejmować. Jeśli chodzi o buty właściwie wystarczą zwykłe adidasy, ale trzeba koniecznie zakładać takie, które są lekkie i mają grubą podeszwę by nie czuć bólu podczas pedałowania. Rękawiczki rowerzysty są pięciopalczaste, ale bez czubków, że wzmocnieniami po wewnętrznej stronie. Zapobiegają obtarciom i sprawiają, że ręce nie ślizgają się i pewnie trzymają kierownicę. Na rękawiczki trzeba przeznaczyć od 25 do 78 zł. Sprzęt uzupełniają gogle, które chronią oczy przed piaskiem, błotem, owadami i słońcem. Profesjonalne gogle to koszt 350 zł. Tańsze są uniwersalne okulary sportowe - 50-250 zł.
  Jaki rower?
Istnieje wiele rodzajów rowerów, ale najczęściej spotykane są dwie kategorie - rower wyścigowy i górski. Pierwszy z nich ma wysokie przełożenia i przystosowany jest do osiągania dużej szybkości, w drugim zaś niskie przełożenia wykorzystuje się do pokonywania przeszkód i jazdy w nierównym terenie. Rower wyścigowy ma bardzo lekką ramę i duże, wąskie koła. Kolarz jadąc, pochyla się nisko nad kierownicą, by maksymalnie zmniejszyć opór powietrza. Rower górski ma mocne hamulce, solidną ramę i opony z bieżnikiem klockowym, zapewniające bardzo dobrą przyczepność na mokrej, śliskiej i nierównej nawierzchni. Ponadto rower górski  wyposażony jest w specjalny system zmiany biegów, który pozwala wjeżdżać nawet stromo pod górę. Kolarz na takim rowerze nie pochyla się do przodu, ale przesuwa do tyłu, by odciążyć przednie koło, które musi często podrywać, pokonując przeszkody.
Przerzutka i hamulce są w rowerze najważniejsze i stanowią o jego cenie. Dlatego też przed dokonaniem zakupu powinniśmy się zastanowić, do jakich jazd będziemy wykorzystywać nasz pojazd.
[-------]
  Rady dla kupujących: Rower górski jest bardziej trwały i wytrzymały. Stan naszych ulic sprawia, ze świetnie znajduje zastosowanie nie tylko w górzystym terenie, ale także w mieście. Dopasowując rower do wzrostu, musimy sprawdzić czy możemy swobodnie stanąć na obu nogach ponad ramą. Trzeba zwrócić uwagę czy wybrany przez nas model jest na tyle lekki, iż jesteśmy w stanie przenosić go bez większego kłopotu. Przed decyzją  o kupnie roweru warto także odbyć próbną jazdę. Można wtedy sprawdzić, czy siodełko jest dostatecznie wygodne.
  Ceny rowerów: Są niezwykle zróżnicowane, zależą od ich rodzaju, klasy i marki producenta. Np. za najbardziej obecnie popularne rowery górskie można zapłacić od 700 zł nawet do 22 tyś. zł.
  Przed jazdą:
Przed wyjazdem na przejażdżkę należy skontrolować rower, sprawdzić czy koła są odpowiednio napompowane (ciśnienie w oponach powinno wynosić od 0,250 do 0,635 MPa), czy siodełko i kierownica są na odpowiedniej wysokości i czy nie poluzowały się zaciski wsporników. Nieodpowiednio ustawione siodełko powoduje dyskomfort. Umieszczone zbyt nisko może być przyczyną kontuzji kolan, zaś zbyt wysoko - uniemożliwi naciskanie na pedały z odpowiednią siłą. Gdy siedzimy na siodełku, powinniśmy też łatwo dosięgać chwytów kierownicy. Przed wyruszeniem na dłuższą wycieczkę sprawdźmy koniecznie, czy spakowaliśmy wszystko, co może nam być niezbędne. Każdemu cykliście przyda się bidon, podstawowy zestaw narzędziowy - śrubokręt, klucze Allena i łyżka do opon, a także pompka i zapasowa dętka. W apteczce powinny się znaleźć przynajmniej gaza, plaster, bandaż i jakiś środek do zdezynfekowania ran i obtarć.
  Konserwacja sprzętu:
Rower należy dokładnie czyścić kilka razy do roku, a także po każdej jeździe w błotnistym terenie. By dobrze wyczyścić rower, należy go ustawić na kierownicy i siodełku, kołami do góry. Do mycia używamy miękkiej gąbki, ciepłej wody i zwykłego mydła. Przyda się także szczoteczka do czyszczenia szprych, piast, kół łańcuchowych i klocków hamulcowych. Po oczyszczeniu i osuszeniu trzeba rower nasmarować, by uzupełnić smar, który został zmyty. Specjalną uwagę należy zwrócić na łańcuch, ruchome części hamulców i przerzutek. Nasmarowane części będą pracować płynnie i nie zardzewieją. Przy okazji warto skontrolować, czy rower nie wymaga żadnych napraw lub choćby prostego dokręcenia śrub.
  Na co należy zwrócić uwagę przy nabywaniu pojazdu:

Siodełko: zwłaszcza dla mężczyzn powinno być wygodne, ergonomiczne, wymodelowane, z odpowiednim wyżłobieniem.
Pedały: dla ekonomicznego naciskania konieczne są specjalne pedały z zaciskiem. Początkujący rowerzyści mogą je ustawić w sposób umożliwiający szybkie zejście z roweru. Hamulce/przerzutka: oba te elementy powinny w miarę możliwości tworzyć jednolity zestaw. Jeśli rower złożony jest z części różnego pochodzenia, piasty i dźwignia przerzutki powinny być wyższej klasy. Rama: dla ustalenia prawidłowej wysokości ramy trzeba zmierzyć odległość od krocza do ziemi. Wielkość tę należy pomnożyć przez współczynnik 0,66. Łącznik: między ramą a kierownicą nie  może być ani za długi ani zbyt krótki, w przeciwnym razie będziemy siedzieć skrzywieni. Następstwem takiej pozycji mogą być bóle pleców. www.fit.pl