Jak przygotować rower do sezonu?

Rower po zimie wymaga uwagi. Zanim więc ruszysz w dłuższą trasę zadbaj o niego tak, by służył ci pewnie przez cały sezon. Wbrew pozorom to wcale nie takie trudne. Potrzebujesz tylko godziny wolnego czasu i odrobiny chęci
fit.pl
2024-03-12 14:16
Udostępnij
Jak przygotować rower do sezonu?

Po pierwsze czyszczenie

Po zimie spędzonej w garażu lub piwnicy rower trzeba koniecznie odświeżyć. Zacznij od dokładnego umycia ramy. W sklepach rowerowych można kupić specjalne specyfiki jednak zwykła woda z płynem do mycia naczyń w zupełności wystarczy. Lepiej unikać myjek wysokociśnieniowych, by woda oraz piasek nie dostały się do łożysk i innych uszczelnionych miejsc.

Kontrola sprzętu

Sprawdź czy koła, pedały i kierownica nie mają wyczuwalnych luzów. Dokładnie obejrzyj klocki hamulcowe. Jeśli są zdarte czeka cię ich wymiana. Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Klocki hamulca powinny równo dochodzić do obręczy, nie spadać, ani nie blokować koła.

Zwróć uwagę także na linki hamulcowe. Wystrzępione końcówki warto zabezpieczyć specjalnym kapturkiem. Poruszaj kołem na boki. Jeśli zaczyna się chwiać, koniecznie odwiedź serwis rowerowy.

Smarowanie łańcucha

Łańcuch to część roweru, która wymaga specjalnej troski. Przed sezonem koniecznie umyj go przy pomocy środka odtłuszczającego. W ten sposób bez wysiłku usuniesz wszelkie zabrudzenia. Po wysuszeniu dokładnie nasmaruj kolejno każde ogniwo. Po chwili usuń nadmiar smaru z zewnętrznej części łańcucha.

Czas na przerzutki

Jeśli twój rower wyposażony jest w przerzutki, poświęć im trochę uwagi. Obejrzyj je dokładnie i unosząc tylne koło pokręć pedałami, powoli przerzucając biegi. Jeśli zmiana nie dokonuje się płynnie lub słychać trzaski, trzeba będzie dokonać regulacji. Służą do niej dwie małe śrubki w korpusie przerzutki. Taka regulacja wymaga wprawy, dlatego początkującym radzi się odwiedzenie zakładu rowerowego, w którym za niewielką opłatą serwisant odpowiednio wyreguluje przerzutkę. Koszt takiego zabiegu to zwykle 15-25 zł.

Pompujemy

Ostatnią czynnością jest dopompowanie powietrza w oponach. Na ich boku producent zawsze podaje zalecane ciśnienie. Zbyt mała ilość powietrza w kole to prosty sposób na uszkodzenie opony, a jazda na takim rowerze wymaga więcej siły i po prostu jest mniej przyjemna.

www.fit.pl