Zdrowy sen to lepszy trening

Masz świetny trening i idealnie dobraną dietę. Jeśli myślisz, że to już wszystko to jesteś w błędzie. Zapomniałeś o śnie...
fit.pl
2015-08-26 00:00
Udostępnij
Zdrowy sen to lepszy trening
Zdrowy sen to często pomijany, ale bardzo istotny aspekt ćwiczeń. Warto zrozumieć ten związek, bo może on poprawić lub pogorszyć efektywność twojego wysiłku.

Wpływ hormonów

W czasie snu organizm uwalnia hormon wzrostu (somatotropinę), który stymuluje wzrost większości tkanek, głównie przez ich namnażanie, a nie powiększenie rozmiaru. Substancję, uważaną przez wiele osób za swoisty eliksir młodości, wydziela przysadka mózgowa. Jest ona najbardziej aktywna w czasie nocnego odpoczynku, dlatego warto zadbać o zdrowy sen.

Regeneracja mięśni

Proces regeneracji mięśni to kolejny powód dla którego warto porządnie się wyspać. Za każdym razem gdy podnosisz i opuszczasz ciężary na siłowni w strukturze mięśni powstają mikrourazy. Organizm musi mieć czas na ich naprawę, a sen to do tego najlepsza okazja. W trakcie jego trwania mięśnie są w stanie spoczynku, co ułatwia regenerację mikrouarazów. Dodatkowo podczas snu system immunologiczny pracuje ze zdwojoną siłą by usunąć zdobyte w ciągu dnia urazy. Brak całkowitej regeneracji mięśni może na drugi dzień nie tylko obniżyć ich sprawność, ale nawet zatrzymać postępy.

Przemiana materii

Jeśli chcesz schudnąć lub sprawić by efekt swoich ćwiczeń nie przykryła dodatkowa warstwa tłuszczu lepiej zadbaj o poprawną przemianę materii. Oznacza to zapanowanie nad jej szybkością oraz regulację uczucia głodu i apetytu.

Niedostateczna ilość snu sprawia, że proces przemiany materii zaczyna działać chaotycznie, a przez to mniej efektywnie. Zaalarmowany organizm traci kontrolę nad poziomem cukru we krwi, a cały proces przebiega podobnie jak u diabetyków. Dodatkowo brak snu może ograniczyć produkcję hormonów tarczycy, które regulują ilość spalonych kalorii.

Wskakuj do łóżka

Dobry trening i właściwa dieta mogą nie przynieść oczekiwanych efektów jeśli się nie wysypiasz. Zbyt długa nocna impreza lub nawet ciekawy film o późnej porze mogą ograniczyć efekty treningu następnego dnia. A może zamiast zrywać się o poranku, warto pospać kilka minut dłużej?

www.fit.pl