Przygotowując się do otwarcia klubu fitness, planujemy zakup maszyn - to jedna z najważniejszych strategicznie decyzji. Trzeba wiedzieć nie tylko które urządzenia bezwzględnie powinny znaleźć się w naszym klubie, ale również – jak prawidłowo je umiejscowić. Opisujemy kryteria proporcji, doboru i usytuowania maszyn na przykładowym klubie o powierzchni około 700 mkw
fit.pl
2010-06-01 00:00
Udostępnij
Prawidłowe ustawienie maszyn
Projektując klubowy fitness mamy najczęściej do czynienia z już istniejącymi lokalami i budynkami, wiec w gruncie rzeczy nasze zadanie polega nie na tworzeniu czegoś nowego, lecz na adaptacji istniejącego pomieszczenia. Dla inwestora sytuacja ta oznacza zarówno plusy, jak i minusy. Do tych pierwszych z pewnością możemy zaliczyć czas realizacji, który jest zdecydowanie krótszy, oraz mniejsze koszty. Z kolei negatywnym aspektem z punktu widzenia inwestora jest przede wszystkim konieczność dostosowania klubu i jego funkcji do istniejącego lokalu, a nie odwrotnie, a co za tym idzie - jesteśmy skazani na takie, a nie inne umiejscowienie pionów kanalizacyjnych, ścian nośników i kominków. To z kolei w istotny sposób narzuca nam nie tylko umiejscowienie poszczególnych pomieszczeń w klubie, ale także usytuowanie urządzeń fitnessowych i maszyn.

Na ogół urządzenia spotykane w klubach fitness dzielimy na 3 główne grupy.
Aerobowe (cardio vascular)
Izotoniczne ( strenght – weight Stock)
Wolne ciężary ( free weights)

Zatem nasza rola odnośnie rozstawienia maszyn w klubie sprowadza się do właściwego usytuowania tych 3 grup. Ustawienie różnych maszyn w obrębie jednej grupy też jest istotne, ale nie chciałbym wdawać się w szczegóły, gdyż summa summarum nie przekłada się to jakoś specjalnie na popularność klubu wśród ćwiczących.

Maszyny aerobowe – bezapelacyjna dominacja

Grupa pierwsza, czyli maszyny aerobowe, w obecnie otwieranych klubach fitness powinna stanowić ok. 40 % do nawet 70 % wszystkich maszyn. Osobiście uważam, że im jest ich więcej, tym lepiej. Powinniśmy sobie zdać sprawę, ze właściwie ze względu na możliwość treningu na tych maszynach zapisują się do nas prawie wszyscy klienci. Dodatkową kwestią wpływającą na liczbę tych urządzeń w klubie jest czas, jaki spędzają na nich osoby ćwiczące. Przeciętnie jest ok. 45 minut, czyli przykładowo jedna bieżnia jest zajęta przez około 45 minut przez jedną osobę. Jeśli w klubie są tylko 2-3 bieżnie, to np. o godzinie 18.00 (godzina szczytu) mogą na nich ćwiczyć tylko 3 osoby, a chętnych jest około 30. Jest to obecnie niestety najczęściej spotykany mankament w polskich klubach - problemy z dostępnością maszyn. W Europie Zachodniej i USA menedżerowie klubów doskonale zdają sobie z tego sprawę i dlatego na tej samej powierzchni jest tam zazwyczaj 2-3 razy więcej aerobów. Przy czym nie spodziewajmy się, że wszystkie będą pracować przez cały dzień. Tak naprawdę mogą one stać bezczynnie przez 2/3 dnia, ale ważne jest, aby wszystkie były zajęte od godziny 17.00 do 21.00 bo w tych właśnie godzinach do klubu przychodzi najwięcej klientów.

Ze względu na czas spędzany przez klientów na tych maszynach, urządzenia aerobowe powinny być usytuowane w najspokojniejszej części sali ćwiczeń z dala od ciągów komunikacyjnych, recepcji i barów. Z badań przeprowadzonych przez naszą firmę wynika, że np. takie same step pery ustawione niedaleko recepcji są ponad dwukrotnie mniej obłożone niż step pery ustawione przy ścianie - z dala od ciągów komunikacyjnych.

[-------]

Dodatkowym aspektem dotyczącym usytuowania maszyn aerobowych może być dostępność gniazdek elektrycznych dla urządzeń zasilanych prądem Obecnie dotyczy to głównie bieżni, gdyż pozostałe urządzenia (eliptyki, steppery i rowery) mają właśnie zasilanie.
Natomiast ze względu na długi czas spędzany na maszynie aerobowej, ważne jest także, na co patrzą ćwiczący podczas zajęć. Trudno wymagać od klubowiczów, aby przez 30-60 min. Napawali się widokiem pustej ściany. Na pewno przyjemniej będzie spędzić ten czas, spoglądając na okno z ładnym widokiem ( jeśli taki jest) lub w telewizor, w którym na dodatek możemy własnoręcznie wybrać najbardziej dla nas odpowiedni kanał. Warto też zwrócić uwagę, jak się wchodzi na urządzeni i z niego schodzi.



Maszyny izotoniczne – ważne uzupełnienie

Powinny stanowić około 30 % do maksymalnie 40 % wszystkich maszyn. zależy to przede wszystkim od specyfiki klubu, który chcemy prowadzić podobnie jak w przypadku maszyn aerobowych, także tutaj czynnikiem decydującym o liczbie tych maszyn w klubie jest czas spędzany na nich przez klientów. Przeciętnie dla jednej maszyny jest to około 5-10 min na jedną osobę, ponadto - jeśli mamy większe obłożenie klubu - można ćwiczyć na zmianę między seriami. Krótko mówiąc, na maszynach izotonicznych jest dosyć duża rotacja i nie ma potrzeby kupowania ich w dużej ilości. Dobierając maszyny izotoniczne do klubu powinniśmy w pierwszym rzędzie zwrócić uwagę na to, by urządzenia te zapewniły trening wszystkich grup mięśniowych. Uzyskamy ta drogą od 12do 18 maszyn (2-3 maszyny na jedną grupę mięśni) Większa liczba w normalnym klubie fitness o powierzchni do 700 m² tak naprawdę nie ma sensu, gdyż wtedy niepotrzebnie zajmujemy sobie miejsce, a niektóre z maszyn będą wykorzystywane sporadycznie. Obecnie niektóre kluby, aby zapewnić sobie większą powierzchnię na urządzenia aerobowe, ograniczają liczbę maszyn izotonicznych do podstawowego minimum (8-10 sztuki) lub decydują się na maszyny dwufunkcyjne ( np. SportsArt DUO Series) - i wtedy przy 9 sztukach otrzymujemy 18 stanowisk treningowych.

Wolne ciężary - w odwrocie?

Wolne ciężary to grupa maszyn, która od jakiegoś czasu zostaje powoli wypierana z fitness klubów. Bierze się to stąd, że niektóre kluby świadomie w ogóle ich nie instalują, nie chcąc gościć u siebie specyficznej grupy klientów. Niemniej jednak wydaje mi się, że w nowoczesnym klubie fitness powinniśmy znaleźć dla nich miejsce o powierzchni około 25 m². Może być to nieco na uboczu a nawet lekko odizolowane od reszty klienteli, to zawsze może ograniczyć liczbę kilogramów, które można na nie wrzucić.
Na rysunkach przedstawiam przykładowy klub o powierzchni około 700 m². Przy projektowaniu wykorzystano powyższe zasady: proporcji, doboru i usytuowania urządzeń w klubie.

Arkadiusz Paszun
Managing Director, iMG
www.imgfitness.pl

body LIFE

www.fit.pl