fit.pl mobile logo

Suplementacja dla osób początkujących i ćwiczących rekreacyjnie

Wiele osób uczęszczających na zajęcia do klubów fitness boi się odżywek i suplementów diety myśląc, że są one przeznaczone tylko dla osób zaawansowanych i uważa, że nie przyniosą im żadnych korzyści. Jednak podstawowa suplementacja jest bardzo wskazana szczególnie w okresie około treningowym. Chciałbym dzisiaj przedstawić bardzo prosty i skuteczny zestaw suplementów, który pomoże wam osiągnąć wasze cele treningowe szybciej i bezpieczniej niż z użyciem samej diety
silowmniaSuplementy - brać czy nie brać

Osoby z małym doświadczeniem treningowym bądź osoby trenujące rekreacyjnie z reguły nie przeciążają swoich organizmów do granic możliwości więc i suplementacja nie musi być tak rozbudowana, jak u osób zaawansowanych.

Od czego zacząć

Pierwszym suplementem, o którym warto pomyśleć są witaminy i minerały. Obecnie produkty spożywcze zawierają coraz więcej chemii, a coraz mniej składników mineralnych i witamin, które są niezbędne dla organizmu i uczestniczą we wszystkich reakcjach, które w nim zachodzą. Na początek nie muszą to być jakieś bardzo złożone produkty. Wystarczy preparat, który zawiera około 100% dziennego zapotrzebowania na witaminy i ponad kilkanaście procent zapotrzebowania na minerały. Witaminy należy brać do posiłku zawierającego trochę tłuszczu, osobiście polecam brać je do śniadania. W miarę zwiększania intensywności treningów warto spróbować preparatów bardziej złożonych przeznaczonych dla sportowców.

Następnym wartym polecenia suplementem prozdrowotnym są kwasy tłuszczowe Omega-3. Są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, których organizm sam nie jest w stanie wytworzyć a mają bardzo pozytywne działanie na organizm. Pomagają w utracie tkanki tłuszczowej, zwiększeniu masy mięśniowej, korzystnie działają na serce i układ krążenia, poprawiają funkcjonowanie mózgu oraz pamięć. Warto regularnie zażywać preparaty z Omega-3 i nawet niewielkie dawki wynoszące 1g dziennie są w stanie zdziałać cuda. Polecam patrzeć przy zakupie na ilość kwasów EPA i DHA, gdyż to one mają najbardziej dobroczynny wpływ na nasz organizm. Większość preparatów zawiera około 30% Omega-3, ale zdarzają się też takie, w których składzie występuje aż 65% i takie preparaty polecam kupować. Dawkowanie to 1-2g dziennie do posiłków.

Zaczynamy się wkręcać w trening  - co teraz?

Gdy już zadbamy o swoje zdrowie warto pomyśleć o suplementacji około treningowej. Jest to najważniejszy okres u każdego ćwiczącego, warto trochę wspomóc nasz organizm, żeby czas spędzony na siłowni nie poszedł na marne.

Przed treningiem

Zacznijmy od okresu przed treningiem. Warto wspomóc się przed nim aminokwasami BCAA. Za tą nazwą kryją się 3 aminokwasy: leucyna, izoleucyna i walina. Występują naturalnie w pożywieniu i stanowią około 20% białek mięśniowych. Czemu warto dodać te aminokwasy przed treningiem? Powód jest bardzo prosty, a mianowicie aminokwasy te są zużywane w procesach energetycznych organizmu. Jeżeli nie dostarczymy ich z suplementu zostaną one pobrane z białek mięśniowych, co doprowadzi do ich częściowego rozpadu, czyli zwiększenia katabolizmu. Podanie kilku gram BCAA zapobiegnie takiej sytuacji i nasze mięśnie pozostaną nienaruszone. Suplementację BCAA polecam każdej osobie, niezależnie czy chce zrzucić zbędne kilogramy czy też nabrać masy mięśniowej. Dawkowanie to około 0,5 grama na 10kg masy ciała a więc osoba ważąca około 80kg powinna przyjąć przed treningiem 4gramy tego suplementu. BCAA można także podawać po treningu siłowym, lub też rano na czczo, jednak pora przed treningiem jest najważniejsza.

A co zatem w trakcie?

Gdy już zapewniliśmy naszym mięśniom ochronę w trakcie treningu pora trochę się pomęczyć. Dużo osób w trakcie treningu nie pije wody, jest to duży błąd, gdyż odwodnienie wpływa na nasze zdrowie i na wydolność. Odwodnieni nie zrobimy tak dobrego treningu, niż gdybyśmy regularnie popijali wodę między ćwiczeniami. Pół litra to absolutne minimum, jednak przy upałach, bądź bardziej intensywnych treningach czasami niezbędne jest wypicie ponad litra wody na treningu. Osoby rekreacyjnie ćwiczące w trakcie treningu nie muszą zażywać żadnych suplementów, wystarczy zwykła woda mineralna, najlepiej niegazowana.

Skończyłeś trening i co dalej

Gdy kończymy trening, warto pomyśleć o jak najszybszym uzupełnieniu składników odżywczych. Na początek powinniśmy uzupełnić utracone węglowodany. Najprościej wypić napój, który zawiera trochę węglowodanów, czyli popularne Carbo. Dla większości osób około 0,5 grama na kilogram masy ciała wystarczy, szczególnie na redukcji. Osoby szczupłe i intensywniej trenujące mogą zwiększyć tą ilość do 1 grama na kilogram masy ciała.

Po wypiciu węglowodanów i uzupełnieniu energii idziemy się wykąpać i po około 15 minutach polecam wypić odżywkę białkową. Białko jest bardzo ważne po treningu siłowym, pozwoli naszemu organizmowi zapobiec katabolizmowi i da sygnał do wzrostu. Polecam wypić około 30 gram białka serwatkowego. Białko to występuje najczęściej w formie koncentratu i izolatu, trochę rzadziej hydrolizatu. Koncentrat wchłania się najwolniej i zawiera procentowo najmniej białka, jednak jest najtańszy i osobą początkującym w zupełności wystarczy. Dla osób bardziej wymagających i mogących zapłacić troszkę więcej polecam izolat.

Jak najbardziej warto

Ten plan suplementacyjny jest bardzo prosty i skuteczny, przeznaczony zarówno dla mężczyzn jak i dla kobiet. Należy tylko dobrać odpowiednie dawki.
Podsumowując plan może wyglądać następująco.
  • Witaminy i minerały, 1 kapsułka do śniadania
  • Omega-3, 1-2 kapsułek dziennie do posiłków
  • Przed treningiem: 3-5 gram BCAA
  • Po treningu: 50 gram Carbo lub Vitargo
  • 15min później: 30 gram koncentratu lub izolatu serwatki.

Co ważne koszt takiej suplementacji nie jest bardzo duży a uważam, że efekty, które może ona dać są warte wypróbowania. Jak widać suplementy mają nam pomagać i to nic strasznego i warto ich używać nawet, gdy nie myślimy o zostaniu zawodowym sportowcem. W razie potrzeby zachęcam do konsultacji z naszymi trenerami, którzy pomogą dobrać suplementy odpowiednie dla ciebie i dopasowane do twoich celów. Jesteśmy po to żeby wam pomagać.

logo

Sebastian Nawrot, trener w klubie Pop Gym

 

 

 

 


Instruktor sportu o specjalności kulturystyka, trener personalny, dietetyk i masażysta. W 2012 roku ukończył studia na kierunku fizjoterapia, a w 2013 studia na kierunku dietetyka i planowanie żywienia. W przeszłości uprawiał przez 4 lata sporty walki takie jak taekwondo, kickboxing, boks, brazylijskie ju-jitsu, MMA. Potem zainteresował się kulturystyką. W treningach skupia dużą uwagę na poprawną technikę oraz różnorodność ćwiczeń. Zawsze otwarty i chętny do pomocy. Jego zainteresowania to kulturystyka, sporty walki, dietetyka, suplementacja sportowa, anatomia i fizjologia człowieka.

www.fit.pl



 

 

 

 

 

 

 


 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
patafilar

Witaminy najlepiej przyjmować w formie naturalnej niż w postaci suplementów. Ze swej strony polecam picie soków wyciskanych samodzielnie wg. porad terapiasokami.pl/gdzie-szukac-witamin . Taki sok jest szybko wchłaniany przez organizm i nie obciąża układu trawiennego. Stosuję taką dietę opartą na sokach jako uzupełnienie i sobie chwalę. Jestem zdrowy, pełen energii i młodego wyglądu. Polecam.

Zgłoś nadużycie-
skruczka

Najbardziej skuteczne diety i plany treningowe w Polsce? TYLKO http://www.igortreneronline.pl Odchudzanie dla każdego! Wejdź teraz i zacznij jeszcze dzisiaj! Odchudzanie i budowanie formy jeszcze nigdy nie było tak proste! Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl I przeczytaj pozytywne opinie zadowolonych klientów !

Zgłoś nadużycie-
Dominika Mazurowska

Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych! Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie? Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką? Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić? Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja. Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko! Wejdź teraz na stronę najlepszego trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl I zmień się nie do poznania nawet w ciągu jednego tygodnia! Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało! Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10.000 złotych!

Zgłoś nadużycie-
gabka5655

Serdecznie polecam trenera Mgr Igora Mieńkowskiego Wejdź na stronę WWW.IGORTRENERONLINE.PL Osiągnij szczupłe lub muskularne ciało szybciej niż kiedykolwiek! Prosty trening, tania dieta, indywidualnie dobrana suplementacja! Wejdź teraz na www.igortreneronline.pl i wygraj nawet 10 tysięcy złoty! Sama skorzystałam i serdecznie polecam :D

Zgłoś nadużycie-
fit567

Osiągaj szczupłe lub muskularne ciało szybciej niż kiedykolwiek! Prosty trening, tania dieta, indywidualnie dobrana suplementacja! Wejdź teraz na: www.igortreneronline.pl i wygraj 10 tysięcy złotych!

Zgłoś nadużycie-
Mariusz Kita

https://uploads.disquscdn.com/images/aaf77bfc32243eca460c0c1af0d3e3209e2fc17c94771f1e983dc0adc0a2e5ae.jpg Chcesz zbudować fantastyczną muskulaturę? Chcesz spalić zbędny tłuszcz? Chcesz spełnić swoje kulturystyczne marzenie? Chcesz stać się prawdziwą bestią? Chcesz stać się sławny i bogaty? Chcesz zdobyć podziw pięknych kobiet i zazdrość wszystkich mężczyzn na Świecie? Już teraz możesz to zrobić, bo rozwiązanie na, które od dawna czekasz? Jest teraz na wyciągnięcie ręki!!! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Igor Mieńkowski, twórca PAKIETU DZIK zaprasza Cię do przeżycia niesamowitej przygody! PAKIET DZIK to według wielu firm z branży sportu, zdrowia i suplementacji największa REWOLUCJA NA RYNKU trenerskim. PAKIET DZIK to jedyne tak skuteczne rozwiązanie w całej Polsce i Europie, które pozwala Ci w ciągu zaledwie tygodnia spalić tłuszcz i zbudować potężną muskulaturę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl PAKIET DZIK to jedyne rozwiązanie w Polsce i Europie w którym razem z planem treningowym, dietą i suplementacją otrzymujesz sekretną wiedzę opracowaną przez specjalistów, podzieloną na etapy kiedy masz ją stosować. Ta wiedza jest dostępna tylko dla wybranych. To wszystko pozwala Ci wreszcie na ekstremalnie skuteczną i szybką przemianę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl https://uploads.disquscdn.com/images/c14dda6692c802338c9b946152ba114e55700feda86135f5c0661f3e3d3ca3b4.jpg

Zgłoś nadużycie-
karolinaa12649126

OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK! PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA! WEJDŹ TERAZ NA WWW.IGORTRENERONLINE.PL I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!

Zgłoś nadużycie-
Maria Dębińska

Suplementacja jest ważna, ale też nie można zapominać o nawadnianiu się, zwłaszcza podczas intensywnych treningów pocimy się i tracimy wodę. Na siłownię zawsze zabieram ze sobą butelkę cisowianki, żeby uzupełnić płyny. Widziałam na własne oczy dziewczynę, która zemdlała z odwodnienia.

Zgłoś nadużycie-
Kamil Lolik

Szukasz trenera? Marzysz o doskonałej figurze i dobrym samopoczuciu? Wejdź na www.igortreneronline.pl i poznaj ofertę najlepszego trenera w Polsce! Pełen profesjonalizm i szybkie efekty gwarantowane!

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl