Uchroń się przed osteoporozą

Kobiety, które regularnie ćwiczą mogą zmniejszyć nie tylko ryzyko wystąpienia chorób krążenia, ale również zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy
fit.pl
2010-02-11 00:00
Udostępnij
senior3Badanie przeprowadzono wśród 300 kobiet po 65 roku życia i starszych. Podzielono je na dwie grupy. Jednej z grup przypisano specjalny program ćwiczeń, który obejmował intensywną aktywność fizyczną przez cztery dni w tygodniu, druga natomiast prowadziła swój normalny tryb życia.

Po upływie 18 miesięcy przeprowadzono wśród kobiet badania kontrolne, które wykazały że kości, przede wszystkim w kręgosłupa oraz udowe stały się twardsze i dziesięciokrotnie zmniejszyło się ryzyko obrażeń wywołanych upadkami. Natomiast wśród kobiet, które nie podejmowały żadnej aktywności fizycznej pojawiało się więcej urazów (w tym złamań) oraz zaobserwowano początki osteoporozy.

Jakie są rezultaty badań? Po raz kolejny potwierdziło się, że wysiłek fizyczny pobudza wzrost masy kostnej. Ruch opóźnia postępujący z wiekiem proces gubienia masy, ponieważ kości, podobnie jak mięśnie, wzmacniają się, kiedy są zmuszane znosić obciążenie większe niż zwykle. Dzięki aktywności fizycznej wzmacniany jest również układ mięśniowy, który podtrzymując szkielet, chroni kości przed deformacją i złamaniami.

Oczywiście trening musi być dostosowany do wieku i stanu zdrowia. Jakie więc ćwiczenia są najlepsze dla zdrowych kości? Najlepsze są ćwiczenia z ciężarkami i na przyrządach. Osoby z osteoporozą powinny unikać podskoków, gwałtownych ruchów, skłonów i podnoszenia ciężarów. Ważne są także ćwiczenia izometryczne. U chorych są one niezbędne, bo bez forsowania ciała wzmacniają mięśnie, które stają się swego rodzaju gorsetem podtrzymującym osłabione kości. Wszystkim zalecane jest też pływanie, jazda na rowerze i chodzenie.

Dobrze ułożony program ćwiczeń powinien składać się z co najmniej dwóch form aktywności fizycznej. Taniec, joga, tai-chi (rodzaj ćwiczeń służących zrównoważeniu ciała i umysłu) inne formy zajęć ruchowych są doskonałe i mało obciążające. Realizacja takiego planu ćwiczeń pozwala długo utrzymać sprawność i siłę.