12 wskazówek jak korzystać z sauny

Korzystanie z sauny ma wiele zalet. Podniesie temperatury ciała wpływa na jego funkcjonowanie – przyspiesza zachodzące w nim procesy przemiany materii, przyspiesza wydzielanie z organizmu toksyn przez skórę, trenuje naczynia krwionośne i reguluje ciśnienie krwi. Ma także korzystne działanie na układ odpornościowy, co ma niebagatelne znaczenie w sezonie jesiennym!
fit.pl
2013-09-11 00:00
Udostępnij
12 wskazówek jak korzystać z sauny
Sauna także pozytywnie wpływa na system nerwowy, redukuje lęki i agresję. Polecana jest jako sposób na rozładowanie stresu, podniesienie nastroju, jako metoda relaksacji.



Obecnie sauny często są budowane jako element wodnych parków rozrywki. Zajrzenie do sauny „w przelocie” pomiędzy jednym basenem a drugim, chociaż może być dla ciebie przyjemnością, nie przyniesie tyle korzyści dla ciała i ducha, co prawdziwy seans. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z sauny w klubach fitness, które oferują taką możliwość – po zakończonych zajęciach.

Jak zatem korzystać z sauny aby odnieść jak najwięcej zdrowotnych profitów? Oto 12 wskazówek:

1. Zaplanuj sobie prawidziwy seans – poświęć co najmniej 2 godziny.
2. Zawsze miej ze sobą własny, czysty ręcznik. Nie siadaj nago na drewnianych półkach.
3. Nie chodź do sauny w stroju kąpielowym – to przeszkadza organizmowi w oczyszczaniu się, a poza tym może powodować podrażnienia skóry.
4. Nie chodź do sauny głodna ani mocno najedzona.
5. Zanim wejdziesz do sauny weź prysznic, a następnie osusz skórę – sucha skóra szybciej się poci.
6. Nie pozostawaj zbyt długo w saunie. Są różne zalecenia jednakże, Margot Helmiss w książce „Poradnik kosmetyczny” nie poleca zostawać dłużej niż 12 minut.
7. Po wyjściu z sauny nie wskakuj od razu pod zimny prysznic. Fazę stygnięcia zacznij na świeżym powietrzu.
8. Studząc ciało zimną wodą, należy polewać się energicznie zaczynając z dala od serca.
9. Potem możesz zastosować ciepłą kąpiel stóp do wysokości kostek
10. Po ostudzeniu ciała możesz znów wejść do sauny. Powtarzaj te czynności nie więcej niż 3 razy.
11. Pomiędzy poszczególnymi wejściami do sauny nie pij wody, ani innych płynów, aby nie zaburzyć usuwania toksyn z organizmu.
12. Po wyjściu z sauny uzupełnij wodę w organizmie (mineralna niegazowana woda, albo niesłodzone soki). Nie pij kawy ani alkoholu.

Polecane jest także spryskanie stóp aerozolem przeciwgrzybicznym przed wejściem do sauny. Warto także przed skorzystaniem z sauny przeczytać regulamin korzystania z niej – przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa. Mimo zdrowotnych korzyści jakie niesie ze sobą sauna istnieje wiele przeciwskazań do korzystania z niej, np.: ostra infekcja, gorączka, zaburzenia pracy wątroby bądź nerek, nowotwory, choroby skóry, choroby układu krążenia. Nie korzystaj z sauny także gdy masz cerę naczynkową, miesiączkę, jesteś w ciąży. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do stanu swojego zdrowia – zapytaj lekarza o zgodę na korzystanie z sauny.

Beata Mąkolska

www.wellness.fit.pl