fit.pl mobile logo

Jak radzić sobie ze stresem? Poznaj 5 skutecznych sposobów

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Towarzyszy nam niemal codziennie: w szkole, w pracy, w życiu osobistym oraz w innych ważnych dla nas obszarach życia. Zbyt silny i długotrwały negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Przyczynia się nie tylko do trudności z zasypianiem, zaburzeń w równowadze hormonalnej, zwiększenia ryzyka chorób, ale także ogranicza naszą zdolność do skupienia się i koncentracji

W dzisiejszych czasach żyjemy szybko i intensywnie. Na co dzień staramy się pogodzić ze sobą wiele ról: pracownika, współmałżonka, rodzica czy przyjaciela. Mamy mnóstwo obowiązków, z których niełatwo jest się wywiązać.  Nie dziwi więc, że stajemy się coraz bardziej zmęczeni i zestresowani. Co więc warto zrobić, by w naszej codzienności było mniej stresu? Poniżej przedstawiamy 5 wskazówek jak radzić sobie ze stresem.

1. Odpowiednio zarządzaj swoim czasem

Czas, a właściwie jego brak bywa jednym z największych bodźców stresowych. Właśnie dlatego chcąc zniwelować stres warto nauczyć się planować i zarządzać swoim czasem. Pomocna w tym okazać się może lista zadań na dany dzień, tydzień czy miesiąc. Tworząc taką listę „do zrobienia” powinniśmy ustalić priorytety zadań oraz oceniać, co jest dla nas ważne, a co można pominąć lub odłożyć w czasie. Warto tu wspomnieć o regule Pareto, inaczej zwaną regułą 80/20, która przydaje się przy ustalaniu priorytetów. – Reguła Pareto zakłada, że przeważnie ok. 20 proc. podejmowanych wysiłków odpowiada za 80 proc. rezultatów. Właśnie dlatego przygotowując sobie listę zadań warto podzielić je według następującej hierarchii: zadania priorytetowe, które musimy wykonać sami; zdania ważne, które może za nas w razie potrzeby wykonać ktoś inny oraz zadania mniej ważne, które możemy odłożyć w czasie. Taki podział pozwoli nam na określenie kluczowych zadań, których wykonie pozwoli zrobić krok do przodu w realizacji naszych celów – wyjaśnia Dorota Kobierska, trener rozwoju osobistego, coach, psychoterapeuta, właścicielka firmy Personal Effect.

2. Znajdź czas na odpoczynek i przyjemności

Zarządzając czasem nie można zapomnieć o chwili na regenerację umysłu i ciała. Podczas odpoczynku możemy wyciszyć emocje i uporządkować myśli. Odprężeni zyskujemy potrzebny dystans, dzięki czemu lepiej rozumiemy siebie i innych. Dodatkowo regularny relaks odpowiednio wpływa na zdolności intelektualne. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazują, że stan odprężenia wspomaga proces zapamiętywania i kojarzenia faktów, co przekłada się na to, że działamy efektywniej. Odpoczynek ma także zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Likwiduje przykurcze mięśni i łagodzi bóle nerwowe. Właśnie dlatego codziennie powinniśmy znaleźć choć pół godziny dla siebie na zrobienie czegoś, co sprawia nam satysfakcję. Mogą to być takie przyjemności jak: relaksująca kąpiel, masaż, dobra książka, film czy aktywność fizyczna. Poświęćmy ten czas, aby zrobić coś na co zawsze mieliśmy ochotę.

3. Otaczaj się pozytywnymi osobami

To w jakim środowisku funkcjonujemy, ma bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie, jak również na to jak postrzegamy siebie i sytuację, w której się znaleźliśmy. Dlatego tak ważne jest, abyśmy spędzali jak najwięcej czasu z rodziną i bliskim osobami, których obecność sprawia, że czujemy się dobrze. – W walce ze stresem ważne jest budowanie własnej wartości i pewności siebie.  Właśnie dlatego jak najwięcej czasu powinniśmy spędzać w gronie bliskich, z osobami, przy których nie czujemy się oceniani i osądzani. Wtedy możemy być sobą i nikogo nie udawać, a to ważne w procesie budowania pewności siebie. Dodatkowo obecność najbliższych daje nam poczucie bezpieczeństwa. Wiemy, że obok nas jest ktoś, do kogo możemy zwrócić się o pomoc w trudnych chwilach - dodaje Dorota Kobierska z Personal Effect.

4. Działaj zamiast rozmyślać o problemach

Zamiast rozmyślać o problemach o wiele lepiej jest poświęcić ten czas na działania dążące do ich rozwiązania. Pamiętajmy, że nie ma sytuacji bez wyjścia i często z pozornie najtrudniejszej sytuacji jesteśmy w stanie wybrnąć. Zamiast poświęcać energię na myślenie o kłopotach wykorzystaj ją na działanie. Największym wrogiem w rozwiązywaniu problemów jest bezczynność, a długotrwała powoduję narastanie stresu, niepewności a nawet gniewu i złości. Te uczucia samoistnie nie znikną. Dlatego działaj, a jeżeli mimo wszystko nie odniesiesz sukcesu, pozostanie świadomość oraz satysfakcja, że starałeś się coś zrobić, aby dokonać zmian.

5. Ćwicz i zdrowo się odżywiaj

Ćwiczenia fizyczne zwiększają energię witalną, prowadzą do zwiększenia ilości endorfin w organizmie, poprawiają samopoczucie, a także pozwalają rozładować emocje. Najlepiej jest ćwiczyć kilka razy w tygodniu. W przypadku, gdy nie mamy na to czasu warto wygospodarować choć jeden dzień w tygodniu na aktywność fizyczną. Jaka forma aktywności będzie najlepsza? Każda, którą lubisz. Może to być pływanie, jazda na rowerze, siłownia, zajęcia fitness czy długi spacer. Aktywność fizyczna to jednak nie wszystko. Powinniśmy także zdrowo się odżywiać. To czym karmimy swoje ciało ma duży wpływ na to jak się czujemy. Właśnie dlatego w naszej diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców oraz wysokiej jakości produktów.

Stosując się do tych kilku zasad łatwiej nam będzie oswoić stres i odnaleźć spokój. Zrelaksowani będziemy bardziej produktywni, a co za tym idzie znajdziemy więcej czasu na przyjemności. Najważniejsze jest jednak to, aby nie zatracić się w codziennym życiu i problemach, na co dzień uśmiechać się oraz myśleć pozytywnie.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl