Lato pełne ruchu – Polacy odkrywają nowe sporty

Lato to dla wielu z nas czas większej swobody, odpoczynku i… aktywności fizycznej. Jak wynika z najnowszego badania SW Research dla Allegro, aż 64% Polaków nie rezygnuje z ruchu w wakacje. Najczęściej wybieramy rower – to ulubiona forma aktywności aż 65% badanych. Coraz większą popularność zdobywają jednak także mniej oczywiste sporty, takie jak joga na plaży, kajakarstwo czy surfing. Co trzeci Polak planuje w tym roku spróbować czegoś nowego.
Aleksandra Załęska
2025-07-23 12:27
Udostępnij
Lato pełne ruchu – Polacy odkrywają nowe sporty

Rower królem wakacyjnych aktywności

Polacy zdecydowanie stawiają na sporty indywidualne – aż 71% osób preferuje ćwiczenia w pojedynkę, a tylko 16% wybiera formy zespołowe. Kobiety są szczególnie wierne aktywności solo (78%), podczas gdy mężczyźni są bardziej otwarci na sporty grupowe (20%). Ciekawostką jest fakt, że młodsze pokolenie – osoby do 24. roku życia – częściej szuka sportowych wrażeń w grupie (23%).

Rowery niezmiennie królują wśród wakacyjnych aktywności. Aż 65% Polaków regularnie na nie wsiada, a w małych miasteczkach odsetek ten rośnie do 69%. Co ciekawe, według danych Allegro aż 83% zakupów rowerów pochodzi z miejscowości poniżej 200 tys. mieszkańców. W modzie są modele elektryczne, górskie oraz gravel. Mieszkańcy dużych aglomeracji (powyżej 500 tys. mieszkańców) chętniej wybierają bardziej zróżnicowane aktywności, takie jak pływanie (49%), bieganie (43%), trekking (29%) czy siatkówka plażowa (16%).

Sprzęt sportowy – inwestycja w jakość

Polacy coraz częściej stawiają na lepszy sprzęt. Średni wydatek na rower kupiony na Allegro to 2300 zł, a w przypadku modeli elektrycznych – 4500 zł. Coraz większą wagę przywiązujemy również do bezpieczeństwa – rośnie sprzedaż kasków (o ponad 20% rok do roku), a ich średnia cena wynosi 165 zł. Na znaczeniu zyskuje także odpowiednia odzież rowerowa – jej sprzedaż wzrosła o kolejne 20%.

Wakacyjne trendy – joga, rolki i surfing

Kobiety latem stawiają na rower (68%), ale chętnie też wybierają rolki i wrotki (21%), a prawie co piąta chciałaby spróbować jogi na plaży. Coraz popularniejszy staje się również surfing, który przyciąga niemal 10% pań. Dane Allegro potwierdzają ten trend – sprzedaż akcesoriów do jogi w lipcu 2025 wzrosła o 38% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Mężczyźni chętniej testują sporty wodne – 18% planuje spróbować nurkowania lub snorkelingu, 16% surfing, a także windsurfing i kitesurfing. Młodzi (do 24. roku życia) są najbardziej aktywną grupą – 77% z nich ćwiczy regularnie. Wśród ich wyborów obok roweru (47%) pojawiają się rolki (26%), surfing (25%) i windsurfing (10%).

Aktywność na własnych zasadach

Aż 83% Polaków korzysta z podstawowego sprzętu i ubrań sportowych, nie inwestując w profesjonalne zestawy. Tylko 16% decyduje się na bardziej zaawansowany sprzęt, a z wypożyczalni korzysta zaledwie 6%. Kobiety stawiają na prostotę (85% wybiera podstawowe rozwiązania), a mężczyźni są bardziej skłonni do inwestycji w sprzęt wysokiej jakości (21%).

Dlaczego próbujemy nowych dyscyplin?

Największą motywacją jest czysta przyjemność (25%), chęć zmiany stylu życia (24%) i zdobycia nowych umiejętności (19%). Kobiety często inspirują zniżki i darmowe zajęcia (18%), a mężczyzn – adrenalina i wyzwania (21%). Dla młodych (do 24 lat) nowe sporty to sposób na poszerzanie horyzontów (31%), przeżycie ekscytujących emocji (18%) i korzystanie z darmowych wydarzeń (25%). Z kolei osoby w wieku 35–49 lat chcą przede wszystkim poprawić styl życia (28%).