fit.pl mobile logo

Joga dla biegaczy czyli jogging i joga

W ostatni weekend sierpnia (30-31.08.2014) już po raz drugi odbędzie się Górski Maraton Jogi w Wierchomli. To wyjątkowa okazja dla wszystkich entuzjastów aktywnego i zdrowego stylu życia, do wspólnego ruchu na świeżym powietrzu. Przygotowawcze zajęcia jogi oraz 108 powitań słońca poprowadzi Wiktor Morgulec, gościem specjalnym będzie w tym roku Jaki Nett z USA - nauczycielka jogi z 35-letnim doświadczeniem
abc-bieganie

W jaki sposób praktyka jogi wspomaga biegaczy?

Mocne, elastyczne mięśnie, wyregulowany oddech i dobra koncentracja – to podstawowe korzyści, których może doświadczyć każdy z praktyki jogi. Poprzez świadomość ruchu w asanach (pozycjach jogi) można nie tylko efektywnie rozciągnąć mięśnie i ścięgna, ale także pracować nad prawidłową postawą ciała i dobrą kondycją kręgosłupa.

Wzmocnij ciało

Każdy miłośnik ruchu, posiadając świadomość swojego ciała chętnie dąży do zoptymalizowania swoich możliwości fizycznych. Regularne treningi, aktywny styl życia i zdrowa dieta to podstawa dobrej formy. W trosce o ogólną sprawność naszego organizmu, warto podjąć także dodatkowe działania, jednym z nich może być właśnie joga. Oprócz oczywistego efektu rozciągania, asany regulują pracę układu krążenia, wpływają korzystnie na układ: kostny, oddechowy, pokarmowy, nerwowy i rozrodczy. Co szczególnie istotne dla biegaczy - przy regularnej praktyce, poprawia się wydolność płuc i powiększa się pojemność klatki piersiowej. Ponieważ asany obejmują wszystkie partie ciała, w prosty sposób można efektywnie pracować nad sprawnością ogólną oraz „szczególną”- uwalniając się od przykurczy mięśni w doskwierających partach ciała.

Kolana i stawy skokowe

Ponieważ najbardziej narażone na obciążenia i kontuzje podczas biegania są stawy nóg, to one właśnie wymagają szczególnej troski i uwagi. Jeśli nie możesz poświęcić czasu na całą godzinę jogi dziennie, doświadczony nauczyciel może pomóc w wyborze optymalnej sekwencji asan. Pomimo iż z perspektywy biegacza, najbardziej wymagające rozciągania są mięśnie łydek i stóp, w jodze każda pozycja wykonywana poprawnie rozciąga i uelastycznia całe ciało. Z tej też przyczyny bardzo istotna jest precyzja każdego ruchu.

Bądź panem własnych słabości

Ból i dyskomfort potrafią skutecznie zakłócić radość biegania. Silne ciało może znieść wiele niedogodności, ale to mocna psychika dźwiga ciężary. Joga daje możliwość pracy zarówno z ciałem jak i umysłem, ponieważ postrzega człowieka jako psycho-fizyczną całość. Poznając granice własnej wytrzymałości i elastyczności budujemy w sobie siłę i odwagę do ich przekraczania. Regularne treningi wymagają często nie lada samozaparcia i mobilizacji. Włączając do swojego planu dnia na stałe choćby kilka asan, zwiększysz nie tylko pokłady swojej energii, poszerzysz także przestrzeń własnego komfortu, nauczysz się słuchać swojego ciała, dostrzegać jego potrzeby i odpowiednio reagować na sygnały, które Ci wysyła.

Oddech i koncentracja

W bieganiu oraz jodze szczególną rolę odgrywa oddech. Świadome oddychanie to klucz do porozumienia z ciałem i umysłem. Umiejętność synchronizacji ruchu z wdechem i wydechem to wyzwanie dla każdego miłośnika aktywności fizycznej – wyzwanie wymagające koncentracji. Jedynie sprawny i zrelaksowany umysł jest w stanie podążać uwagą tam gdzie chcemy, dlatego tak istotne jest, aby dbać nie tylko o kondycję ciała, ale i o równowagę umysłu. Fundamentalne znaczenie ma tutaj ruch-oddech-relaks, jeśli zadbasz o każdą z tych przestrzeni, twoja forma z pewnością pozwoli ci zdobywać kolejne szczyty własnych możliwości.

Źródło: www.maratonjogi.pl

II Górski Maraton Jogi w Wierchomli, 30-31.08.2014 r., Beskid Sądecki, Małopolska

Dołącz do wydarzenia - www.facebook.com/events/247580268779650/?fref=ts

Autor: Wiktor Morgulec
dyplomowany nauczyciel jogi wg B.K.S. Iyengara. Autor pierwszego w Polsce multimedialnego podręcznika do nauki jogi na DVD: "Joga dla początkujących START". Przeszło 10 letnie doświadczenie w nauczaniu zdobywał miedzy innymiw Indiach. Prekursor zajęć jogi dla dzieci w szkole i przedszkolach Montessori w Warszawie. Od 2005 roku prowadzi w ramach Akademii Asan wakacyjne i weekendowe kursy jogi. Założyciel Akademii Asan, portalu Joga-Joga.pl oraz Żoliborz w Warszawie.

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl