fit.pl mobile logo

Czekolada – która najlepsza?

Ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni zachwalają jej walory, inni podkreślają, że jest tucząca i kaloryczna. Czy czekolada jest warta grzechu? A może lepiej zapomnieć o jej istnieniu? 

Czekolada to wyrób cukierniczy formowany z masy czekoladowej, której głównymi składnikami są składniki ziarna kakaowego (miazga, tłuszcz) oraz cukier (środek słodzący). Proporcje między tymi składnikami, jak i ewentualne dodatki zależą od rodzaju czekolady.

  • Gorzka – powinna zawierać minimum 70% kakao, może zawierać dodatek wanilii lub aromatu waniliowego.
  • Deserowa – określenie to najczęściej odnosi się do czekolad o 50-70% zawartości kakao.
  • Mleczna – oprócz cukru oraz składników ziarna kakaowego stanowiących minimum 25%, zawiera produkty mleczne (mleko w proszku, tłuszcz mleczny).
  • Biała – nie zawiera miazgi kakaowej, jest wyrobem otrzymanym z tłuszczu kakaowego, cukru i produktów mlecznych.


Dobre kakao, zły cukier

Czekolada należy do najbardziej kalorycznych produktów. Jedna tabliczka czekolady (100 g) dostarcza od 550 do 600 kcal. Drugą najczęściej wymienianą wadą czekolady jest zawarty w niej cukier, który oprócz kalorii nie wnosi do łakoci żadnych wartości. To głównie on przyczynia się do tego, że czekolada uważana jest za tuczącą. Bogate w tłuszcze ziarno kakaowe również jest kaloryczne, ale zawiera szereg cennych składników odżywczych oraz takich, które nie są zaliczane do niezbędnych, ale wykazują korzystny wpływ na organizm. Wśród najcenniejszych składników kakao wymienia się magnez, żelazo, cynk, potas oraz związki polifenolowe. Polifenolami występującymi w kakao i czekoladzie w największej ilości są katechiny, epikatechiny i ich polimery – tzw. procyjanidyny. Procyjanidyny wykazują właściwości antyoksydacyjne oraz mają korzystny wpływ na układ krwionośny – pomagają obniżyć ciśnienia tętnicze i chronią przed miażdżycą.

Czekoladoholizm

Niektórzy tak bardzo lubią czekoladę, że nie są w stanie z niej zrezygnować, mimo iż wiedzą, że mogłoby to im pomóc w rozwiązaniu problemu nadwagi. Z racji tego, że coraz więcej osób postrzega nadmierny apetyt na czekoladę jako problem, powstało pojęcie czekoholizmu oznaczającego uzależnienie od czekolady. Właściwości uzależniające czekolady przez długi czas kojarzono z zawartymi w kakao substancjami oddziałującymi na nastrój, między innymi kofeiną, teobrominą, fenyloetyloaminą i kanabinoidopodobnymi kwasami tłuszczowymi. Aktualnie uważa się, że atrakcyjność czekolady oraz jej wpływ na samopoczucie w dużej mierze wiążą się z jej unikalnym aromatem i smakiem. Słodycz cukru w połączeniu z kremowością tłuszczu pobudza mózg do uwalniania endogennych opiatów. Związki te wydzielane podczas spożywania posiłku intensyfikują uczucie przyjemności i zwiększają chęć do kontynuowania jedzenia.

Niełatwy wybór

Walory dietetyczne czekolady są proporcjonalne do ilości zawartego w niej kakao. Czekolada gorzka o najwyższej zawartości kakao jest najbardziej kaloryczna, ale też najzasobniejsza w polifenole i składniki mineralne – to właśnie ją najlepiej wybierać. Zaletą czekolady mlecznej jest zwiększona zawartość wapnia, wadą natomiast – większa zawartość cukru. Spośród wszystkich rodzajów czekolad największą zawartością cukru cechują się czekolady nadziewane. W ich składzie oprócz cukru wymieniane są często utwardzone tłuszcze roślinne, co całkowicie wyklucza je z grupy słodyczy godnych uwagi. Najgorzej pod względem żywieniowym wypada czekolada biała, która w ogóle nie zawiera wartościowej miazgi kakaowej. Jeśli ktoś ma do niej słabość, musi pamiętać o tym, że oddając się rozkoszy jej smakowania bardzo łatwo nabawić się zbędnych kilogramów.

dr Joanna Anna Walczak

www.dieta.fit.pl

 



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl