fit.pl mobile logo

Dieta na wiosenne przesilenie

Krótsze zimowe dni i chłód spowodowały, że organizm jest bardzo zmęczony, a nam brakuje chęci do działania. Jak sobie poradzić z ospałością i wspomóc siły witalne?
dieta1Brak chęci na cokolwiek, rozdrażnienie i senność to objawy przesilenia wiosennego. Ludzie, których dopadnie SAD są smutni, ociężali, mają zwiększony apetyt szczególnie na słodycze. Mózg człowieka do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje stałego dopływu glukozy (cukru). Uczucie rozdrażnienia czy apatia mogą być oznaką, że mózg jest „głodny”, a w konsekwencji wytwarza zbyt mało „hormonu szczęścia” - serotoniny. Taki stan bardzo często dotyka nas wczesną wiosną i zwany jest również „przesileniem wiosennym”. Powinniśmy w tym okresie szczególnie zadbać o to, by stężenie glukozy we krwi było odpowiednie. Jak to zrobić?

Najbardziej znanym i powszechnie stosowanym sposobem na chandrę jest jedzenie słodyczy, zwłaszcza tych z czekoladą. Czekolada zawiera magnez, cynk i selen, które podnoszą poziom endorfin, odpowiadających za doskonałe samopoczucie. Jednak pocieszanie się słodyczami może okazać się zdradliwe. Powodują one efekt zadowolenia, lecz niestety na krótko. Znajdujące się w słodyczach węglowodany proste są szybko wchłaniane. Osoby, które kilka razy dziennie jedzą słodycze, częściej odczuwają zmęczenie, zdenerwowanie, a nawet złość. Jadajmy zatem słodycze z umiarem, a nasze menu wzbogacajmy węglowodanami złożonymi.

Na szczęście na polskim rynku możemy znaleźć rozmaite produkty, które pomogą nam w zaplanowaniu wiosennej, pobudzającej diety. Zadbajmy o to, aby w naszej diecie było dużo warzyw, pełnoziarnistego pieczywa, naturalnych płatków (żytnich, owsianych czy pszennych), musli (możemy wybrać musli z dodatkami śliwek, jabłek czy owoców tropikalnych lub bogatą w zboża i orzechy Granolę), grubych kasz, makaronu z mąki durum oraz warzyw. Do pracy zabierajmy drugie śniadanie w postaci np. batonów typu Crunchy czy suszonej żurawiny, które zaspokoją naszą potrzebę zjedzenia w ciągu dnia czegoś słodkiego. Duża zawartość ziaren i płatków zbożowych pozwala na wolniejsze uwalnianie energii. Dzięki takim produktom poczujemy się syci, ale nie ociężali i apatyczni.

[-------]

Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są również witaminy i minerały. Witaminy z grupy B łagodzą napięcie, dodają energii, uczestniczą (głównie B6) w syntezie serotoniny. Źródłem tych dieta3(1)składników są: kasze, ryby, ciemne, pełnoziarniste pieczywo, kiełki zbóż i zielone warzywa. Magnez, który warunkuje odpowiednie działanie komórek nerwowych najlepiej działa w połączeniu właśnie z witaminą B6. Wzbogaćmy więc nasz jadłospis o różne produkty zbożowe, nasiona dyni i słonecznika oraz orzechy.

Kolejnymi istotnymi składnikami poprawiającymi nastrój są kwasy omega-3. Poprawiają one pracę układu nerwowego i zmniejszają wahania nastroju. Znajdziemy je w tłustych rybach morskich, oleju lnianym i orzechach włoskich. Apatia przyczynia się także do szybszej utraty witaminy C. Jest ona niezbędna do przemiany tryptofanu w serotoninę. Dlatego w warunkach dużego stresu lub nasilenia depresji warto zwiększyć w swoim jadłospisie ilość świeżych warzyw i owoców. Zadbajmy, aby znalazły się w nim papryka, kiszona kapusta, porzeczki, cytrusy czy herbata z dzikiej róży oraz żurawina.

Aby na stałe poprawić sobie nastrój najlepiej skomponować dietę opartą na 5 – 6 niewielkich posiłkach, spożywanych w równych odstępach czasu (najlepiej co 3 godz.). Gdy zaczniemy odczuwać gwałtowne pogorszenie nastroju, zjedzmy banana. Zawarte w bananach węglowodany dostarczą komórkom niezbędnej energii i witamin, w tym sporo z grupy B. Dobrym posiłkiem poprawiającym nastrój jest również sałatka z awokado. Jeśli koniecznie musimy zjeść czekoladę, wybierzmy kawałek ciemnej, zawierającej więcej niż 70% kakao. Dla uwielbiających czekoladę mleczną lub orzechową polecane są czekolady Dietto, w których zamiast sacharozy zastosowano maltitol - związek pozyskiwany z naturalnego surowca - skrobi kukurydzianej. Maltitol jest wolniej przyswajany i nie podwyższa stężenia glukozy oraz insuliny we krwi. Czekolada pobudzi wydzielanie serotoniny, spotęguje uczucie zadowolenia i dostarczy energii.

Na czarnej liście produktów, które źle wpływają na nasze samopoczucie są mocna kawa, herbata, cola oraz nadmiar alkoholu. Wypłukują one z naszego organizmu magnez oraz witaminy z grupy B. Skreślając zatem z jadłospisu te produkty, a wprowadzając do niego bardziej wartościowe, znacznie łatwiej będzie nam przetrwać wiosenne przesilenie, odzyskamy świetny nastrój i zapał do życia.

www.dieta.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl