fit.pl mobile logo

Jak ograniczyć jedzenie cukru?

Amerykańscy naukowcy odkryli, że cukier wcale nie jest tak niebezpieczny dla naszego zdrowia, jak nam się wydaje. Co więcej, niewielka ilość cukru jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ale nie oszukujmy się, często tego cukru w naszej diecie jest za dużo. Jak wyeliminować cukier z naszej diety?

Zanim poznasz sposoby na ograniczenie cukru w diecie, poznaj trzy mity dotyczącego tego węglowodanu.

3 mity dotyczące cukru

Mit 1: cukier powoduje cukrzycę

W rzeczywistości spożywanie cukru nie prowadzi do cukrzycy. Choroba ta jest dziedziczona genetycznie lub wynika z problemów z trzustką. Twierdzenie, że sam cukier jest niebezpieczny dla zdrowia, nie jest prawdą. W rzeczywistości możemy pozwolić sobie na zjedzenie 12 łyżek cukru dziennie bez żadnych negatywnych konsekwencji.

Mit 2: Cukier jest uzależniający

Ta popularna opinia, że cukier jest bardziej uzależniający niż kokaina, jest absurdem. Naukowcy odkryli, że jeśli osoba przestanie jeść słodycze, nie będzie miała takich samych objawów, jakie miałby narkoman. A ludzie nie mogą żyć całkowicie bez cukru, ponieważ jest on niezbędny do podtrzymania życia.

Mit 3: Cukier przyspiesza starzenie się

Jeśli jesz za dużo cukru, cząsteczki kolagenu w twojej skórze stają się kruche i sztywne, co sprawia, że skóra jest mniej elastyczna. Jeśli jednak całkowicie przestaniesz jeść cukier, skóra będzie sucha.

6435110-57160810-Prev2text-0-1538115261-1538120602-1538130866-0-1538733976-0-1538740640-1538740689-1200-1-1538740689-728-696a01ef71-1539167757

Spójrz na zdjęcia powyżej dwóch celebrytek, które są w tym samym wieku. Gwyneth Paltrow odżywia się zdrowo i ogranicza spożywanie cukru, podczas gdy Sofía Vergara wielokrotnie mówiła, że uwielbia słodycze. Obie aktorki mają 46 lat, zdjęcia zostały zrobione w 2018 roku. Czy możesz powiedzieć, że jedna z nich wygląda na starszą od drugiej? Najważniejsze to słuchać swojego ciała i jeść tyle cukru, ile potrzebuje.

Kiedy musisz ograniczyć cukier?

Są sytuacje, kiedy naprawdę powinniśmy ograniczyć jedzenie cukru. Oprócz cukrzycy i innych chorób związanych z wytwarzaniem insuliny, jego spożycie powinno być ograniczone w następujących przypadkach:

  • Problemy z zajściem w ciążę. Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda odkryli, że słodycze zmniejszają jakość komórek jajowych, a tym samym zmniejszają się szanse na poczęcie
  • Ciąża. Ostatnie badania wykazały, że u matek, które jadły dużo cukru w czasie ciąży, pojawia się większe ryzyko zachorowania na astmę alergiczną.
  • Problemy z potencją. Wysoki poziom glukozy we krwi zmniejsza produkcję testosteronu.
  • Problemy z koncentracją. Duża ilość cukru we krwi może spowodować trwałe uszkodzenie mózg.
  • Silne pragnienie. Częste picie wody jest jednym ze znaków wysokiego spożycia cukru,
  • Sucha, swędząca skóra. Wysoki poziom cukru we krwi może powodować wysuszenie i swędzenie skóry.

Jak zrezygnować ze spożywania dużej ilości cukru?

Znajdź nowe źródło radości
Jedzenie słodkich pokarmów stymuluje produkcję endorfin - hormonów radości. Jednak można je pobudzać za pośrednictwem innych działań, takich jak na przykład chodzenie na siłownię.

Podobną strategię można zastosować u dziecka. Aby odciągnąć jego uwagę od jedzenia słodyczy, należy ją skierować na coś innego, najlepiej na coś co lubi robić, np. wspólne wyjście na spacer, na rowery, wspólna gra itp.  Im bardziej zaabsorbowane czymś dziecko, tym mniejsza szansa, że sięgnie po słodycze.

Nie zapominaj o białku
Jedzenie większej ilości białka sprawi, że uczucie pełności pozostanie na dłużej. Spróbuj zjeść mięso, ryby i owoce morza na śniadanie i lunch. Amerykańska dietetyk Christine Gerbstadt twierdzi, że zjedzenie zimnego indyka jest skutecznym sposobem na zmniejszenie ochoty na słodycze.

Zamień słodki smak
Zastąp słodki smak innym, mocniejszym smakiem. Możesz to zrobić, np. za pomocą cynamonu. Ma on wiele właściwości, m.in. reguluje  poziom cukru we krwi.

Nie denerwuj się
Stres często staje się powodem, dla którego chcemy jeść słodycze. Serotonina, magnez i witamina B pomagają radzić sobie ze stresem. Fasola i rośliny strączkowe zawierają dużo magnezu (szczególnie orzeszki ziemne i soja). Witaminę B można znaleźć w orzechach (orzechy laskowe), owocach morza i wątróbce.

Jedz dużo czerwonego mięsa
Jeśli nie możemy powstrzymać się przed zjedzeniem czekolady, może to oznaczać, że w twoim organizmie brakuje chromu. Spróbuj zaspokoić swoją ochotę sięgnięcia po czekoladę, zjadając brokuły lub czerwone mięso. Jeśli ochota ci przejdzie, to będzie znak, że twój organizm potrzebuje chromu.

A ty co robisz, gdy chcesz zjeść coś słodkiego?

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl