fit.pl mobile logo

Mity o zdrowej żywności

Jako konsument jesteś przekonany o prawdziwości reklam telewizyjnych zachwalających zdrową żywność? Produkty z członem „light”, „bio”, „slim”, „fit” „eko” w nazwie mają sugerować, że są zdrowe, naturalne, ekologiczne, dietetyczne i  bez nadmiaru tłuszczu i cukru... gdzie producenci mijają się z prawdą?
Jogurty na trawienie i 0% tłuszczu
Popularne stały się jogurty owocowe usprawniające pracę jelit – ale żadna reklama nie ostrzega, że ich składniki uzależniają i rozleniwiają perystaltykę jelit i ruchy robaczkowe są upośledzone – w efekcie może dojść do wypróżniania jedynie, gdy będziemy regularnie kupować i jeść ten jogurcik.
Produkty z atutem 0% tłuszczu, tak naprawdę nie są zaletą. Osoby, które kontrolują ilość spożywanego tłuszczu w diecie powinny trzymać się od nich z daleka. W procesie odtłuszczania coś musi zastąpić pierwotny, naturalny tłuszcz – tym czymś jest najczęściej „chemia” lub substancje słodzące jak cukier bądź aspartam. Ten wprowadzony cukier zamienia się w tłuszcz, tyle że w organizmie, gdyż węglowodany proste trawione są już w jamie ustnej i szybko przyswajane w postaci tkanki tłuszczowej. Najlepiej wybierać, więc produkty umiarkowanej zawartości tłuszczu.


Pij mleko?
No niestety w Europie odchodzi się od picia mleka krowiego – zastępuje się je sojowym substytutem. Coraz większa ilość ludzkiej populacji zaczyna chorować w skutej długoletniego picia mleka krowiego – alergie, problemy z nietolerancja pokarmową, problemy trawienne, zakwaszenie organizmu i odwapnienie kości to niektóre ze skutków picia współczesnego mleka w kartonie.

[-------]
Pieczywo omega
Rozumując logicznie – czy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) są w stanie „przeżyć" temperaturę pieczenia? Niestety nie! Omega-3 giną w temperaturze powyżej 78 st. C. Więc pieczywo, praz produkty zawierające dobre tłuszcze, które powinny zostać podgrzane niestety tracą te wartościowe składniki.


Margaryna na zdrowie
Uwodornione tłuszcze roślinne jak margaryna nie powinny być spożywane przez matki karmiące, kobiety w ciąży, małe dzieci i osoby starsze, gdyż zawierają niezdrowe izomery trans. Profesor Grażyna Cichosz wypowiada się na temat „odchudzających” właściwości margaryny w następujący sposób:”Przyczyną otyłości i cukrzycy typu 2 jest obecność sztucznych izomerów trans oraz nadmiar cukrów w diecie, a nie tłuszcze zwierzęce.” Wybieraj więc masło naturalne (powinno zawierać minimum 82% masła), oliwę z oliwek extra virgin, ole lniany - ale nie przesadzaj z ilością, bo łyżka stołowa każdego tłuszczu zawiera 119 kcal.

[-------]
Płatki śniadaniowe na odchudzanie
Przygotowując się do lata większość kobiet, chce schudnąć szybko i efektywnie. Producenci wykorzystują ten fakt – płatki śniadaniowe reklamowane są jako świetny sposób na osiągniecie idealnej sylwetki do bikini. Niestety owładnięci wizją idealnej sylwetki zapominamy o porównaniu etykiet – takie płatki nie różnią się kalorycznością od tych mniej „fit”. Posiadają taką samą kaloryczność, są również z dodatkiem cukru bądź  w gorszej wersji – słodzika. Może i byśmy na nich schudły do lata, ale przez 2 miesiące jeść tylko płatki to nie jest kusząca, ani zdrowa dieta odchudzająca. Poza tym producenci nie mają obowiązku zamieszczać ostrzeżenia, iż prażona skrobia jest wysoko rakotwórcza.


Batonik zbożowy light i ciasteczka pszenne
Batoniki fitness mają być idealne dla osób, które liczą kalorie. Konsument nie sprawdzający etykiet może się rozczarować, gdy dowie się że „ulgowy” baton ma tyle samo kalorii ile czekolada. Batony takie zawierają dużo tłuszczu, cukru, są wyprodukowane z orzechów włoskim, migdałów, czy sezamu – a te nasiona zawierają dużo dobrego tłuszczu – ale jednak tłuszczu! Przy jedzeniu takich batoników nie kontrolujemy ich ilości, bo w świadomości utkwiło nam słowo „light” więc łatwo się rozgrzeszyć. Jedząc czekoladę bardzo się pilnujemy, dobrze jest tez od czasu do czasu zjeść kilka świeżych  migdałów i orzechów, bo te w batoniku „light” były wyprażone więc już pozbawione wartości odżywczych.


Pamiętaj, że im produkt bardziej przetworzony i obrobiony produkcyjnie tym zawiera mniej wartości odżywczych, a więcej kalorii, ulepszaczy chemicznych mających przedłużyć jego termin do spożycia i kwasów trans. Oznacza to, że im możesz szybciej przygotować posiłek np. wrzucić go tylko do mikrofalówki, tym bardziej powinieneś wyrzucić go do kosza.

Ewa Wijatkowska

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl