fit.pl mobile logo

Należy spożyć do, najlepiej spożyć przed końcem – różnica, która ma znaczenie

Kupując produkty spożywcze coraz częściej zwracamy uwagę na terminy podane na opakowaniu. Stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami i oprócz dokładnej analizy składu, naszej uwadze nie umykają również daty. Jednak czy każdy z nas wie czym dokładnie różni się „należy spożyć do”, a „najlepiej spożyć przed końcem”?

Prawo coraz bardziej chroni konsumentów. Ma to miejsce również w kwestii szczegółowych informacji, jakie muszą znaleźć się na opakowaniach produktów spożywczych. Dzięki takim detalom, kupujący mają pełną kontrolę nad jakością nabywanych towarów.

Terminy ważności – przewaga produktów paczkowanych

Stosowne terminy znajdziemy zawsze na opakowaniu. Począwszy od konserw i puszek, poprzez produkty sypkie, kończąc na wędlinach i nabiale. I tu właśnie pojawia się ogromna przewaga produktów „paczkowanych”. Kwestia świeżości towaru jest mocno uzależniona od warunków, w jakich jest on przechowywany.

Wybierając produkty z lady chłodniczej, nie mamy świadomości kiedy opakowanie zbiorcze zostało otwarte oraz czy w lodówkach utrzymywana jest stała temperatura. Niestety czasem zdarza się, że nocą lodówki są wyłączane, co może prowadzić do psucia się żywności. Musimy się również wykazać dużym zaufaniem względem sprzedawcy co do daty „rozpieczętowania” bloku sera czy też wędliny.

Dlatego wybierając punkty sprzedaży, decydujmy się na mniejsze sklepy osiedlowe, w których obsługa jest nam znana i mamy z nią częsty kontakt. – Dużą przewagą produktów w mniejszych, szczelnie zamkniętych opakowaniach, jest fakt, że jako konsumenci mamy pełne informacje co do daty ich pakowania i przydatności do spożycia. Opakowania typu „otwórz – zamknij” pozwalają nam na zachowanie najważniejszych walorów smakowych.

Pamiętajmy jednak, że jeżeli decydujemy się na np. zakup sera żółtego w bloku, mamy też pewne możliwości sprawdzenia jego świeżości. Na każdym bloku sera wybita jest data jego produkcji i numer waru, a odbiorca (zazwyczaj hurtownia lub sieć) dostaje z zakładu atest na każdy zakupiony produkt – komentuje Ewa Polińska, ekspert Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej MSM Mońki.

Tajne informacje na opakowaniach?

Jeżeli już wiemy, że w niektórych sytuacjach lepiej zdecydować się na produkty paczkowane, przyjrzyjmy się zatem jakie najważniejsze informacje o przydatności do spożycia możemy odczytać z etykiet.


Zgodnie z polskim ustawodawstwem, a dokładniej z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 roku, która reguluje kwestie bezpieczeństwa żywności i żywienia, na opakowaniach produktów stosuje się dwa rodzaje oznakowania daty. Są to: termin przydatności do spożycia i data minimalnej trwałości. Termin przydatności do spożycia kryje się pod zapisem „należy spożyć do: dzień, miesiąc, rok”.

Natomiast datę minimalnej trwałości określa termin „najlepiej spożyć przed” albo „najlepiej spożyć przed końcem”. – Oznaczenie „najlepiej spożyć przed” oraz „najlepiej spożyć przed końcem” są poniekąd jednoznaczne. W ten sposób producent daje nam gwarancję, że do wskazanej daty zakupiony produkt posiada najwyższą jakość. Jeżeli termin ten zostanie przekroczony, a my zdecydujemy się na spożycie, to być może, że produkt nadal jest dobry. Zależy to jednak od tego, czy zachowany był ciąg chłodniczy, który w przypadku przechowywania niektórych towarów (w tym sera żółtego) odgrywa kluczową rolę.

Pamiętajmy jednak, że decydując się na spożycie produktu po określonym terminie, robimy to wyłącznie na swoją odpowiedzialność. – kontynuuje Ewa Polińska, ekspert Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej MSM Mońki.

Natomiast termin „należy spożyć do: dzień, miesiąc, rok” to bezwzględny termin przydatności do spożycia. Data ta określa termin, po upływie którego dany produkt nie nadaje się już do wykorzystania. Takie oznaczenia możemy znaleźć głównie na najmniej trwałych produktach, np. mięsie, wyrobach garmażeryjnych czy potrawach gotowych.

Warto zatem dokładnie analizować etykiety nie tylko pod względem składu, a również brać pod uwagę terminy i zapisy, które są obok nich wyszczególnione. Pozwoli to nam uniknąć  przykrych niespodzianek w postaci zatruć oraz pogorszenia samopoczucia. Przestrzeganie terminów jest szczególnie ważne w przypadku dzieci oraz osób starszych.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka
Patka

Najbardziej skuteczne diety i plany treningowe w Polsce? TYLKO http://www.igortreneronline.pl Odchudzanie dla każdego! Wejdź teraz i zacznij jeszcze dzisiaj! Odchudzanie i budowanie formy jeszcze nigdy nie było tak proste! Wejdź teraz na www.igortreneronline.pl I przeczytaj pozytywne opinie zadowolonych klientów!

Zgłoś nadużycie-
Justin_Rose

Chcesz zbudować fantastyczną muskulaturę? Chcesz spalić zbędny tłuszcz? Chcesz spełnić swoje kulturystyczne marzenie? Chcesz stać się prawdziwą bestią? Chcesz stać się sławny i bogaty? Chcesz zdobyć podziw pięknych kobiet i zazdrość wszystkich mężczyzn na Świecie? Już teraz możesz to zrobić, bo rozwiązanie na, które od dawna czekasz? Jest teraz na wyciągnięcie ręki!!! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl Igor Mieńkowski, twórca PAKIETU DZIK zaprasza Cię do przeżycia niesamowitej przygody! PAKIET DZIK to według wielu firm z branży sportu, zdrowia i suplementacji największa REWOLUCJA NA RYNKU trenerskim. PAKIET DZIK to jedyne tak skuteczne rozwiązanie w całej Polsce i Europie, które pozwala Ci w ciągu zaledwie tygodnia spalić tłuszcz i zbudować potężną muskulaturę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl PAKIET DZIK to jedyne rozwiązanie w Polsce i Europie w którym razem z planem treningowym, dietą i suplementacją otrzymujesz sekretną wiedzę opracowaną przez specjalistów, podzieloną na etapy kiedy masz ją stosować. Ta wiedza jest dostępna tylko dla wybranych. To wszystko pozwala Ci wreszcie na ekstremalnie skuteczną i szybką przemianę! Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl

Zgłoś nadużycie-

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl