fit.pl mobile logo

Zadbaj o prawidłowe nawyki żywieniowe Twojego dziecka

Czy Twoje dziecko codziennie je śniadanie? Czy często je przed ekranem telewizora? Czy jada poza domem? A może podjada gdy jest smutne lub zdenerwowane?
dziecko dieta1Złe nawyki żywieniowe są częstą przyczyną problemów związanych z nadmierną masą ciała. Problemy nadwagi i otyłości dotyczą coraz większego odsetka naszego społeczeństwa i niestety dotyczą też coraz częściej jego najmłodszych przedstawicieli. Według raportu International Obesity Task Force (IOTF) nadwaga lub otyłość występuje na świecie u 155 milionów dzieci w wieku szkolnym, z czego 22 miliony to otyłe dzieci poniżej 5 lat! Niestety dane dotyczące Polski nie są bardziej optymistyczne. Badanie z 2010 wykazało, ze nadwaga lub otyłość występuje aż u 18,7% chłopców i 14,1% dziewczyn w wieku szkolnym.

Dbając o prawidłowe nawyki żywieniowe Twojego dziecka od najmłodszych lat możesz chronić je przed przybraniem dodatkowych kilogramów i zapobiec rozwojowi otyłości w wieku dorosłym.

Oto przykłady co możesz zrobić dla Twojego dziecka:

1. Nie pozwól żeby dziecko mogło sięgać po słodycze i słone przekąski w każdej chwili. Podjadanie między posiłkami sprawi, że maluch objedzony batonikami, paluszkami i chipsami nie będzie miał apetytu na pełnowartościowy obiad. Przyzwyczaj Twoją pociechę do jedzenia 3 większych i 2-3 mniejszych posiłków o stałych porach, a wszystkie cukierki i ciastka schowaj do szuflady. W końcu czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal…

2. Nie pozwól, aby Twoje dziecko jadało przed ekranem telewizora czy komputera. Badania udowodniły, że dzieci spożywające posiłki przed telewizorem jedzą większą porcję obiadu jak również większą ilość przekąsek. Oglądanie telewizji pochłania uwagę dziecka w takim stopniu, że nie jest ono w stanie kontrolować uczuć głodu i sytości i kontynuuje jedzenie nawet gdy już nie jest głodne. Ponadto oglądanie telewizji daje możliwość częstszego oglądania reklam zachęcających do jedzenia przysmaków obfitujących w tłuszcze i cukry. Bardzo często reklamy niezdrowej żywności są transmitowane w trakcie programów dla dzieci. Im więcej czasu dziecko spędza na oglądaniu telewizji, tym większą spożywa ilość reklamowanej wysoce przetworzonej żywności, która sprzyja tyciu. Postaraj się, aby w trakcie domowych posiłków nie towarzyszyły Wam żadne wiadomości, bajki ani teleturnieje. Czas i miejsce spożywania posiłków powinny być niezmienne, wtedy Twoje dziecko czuje pewnego rodzaju bezpieczeństwo i uczy się celebrować posiłki.

[-------]

3. Zadbaj aby Twoje dziecko nie wychodziło z domu bez zjedzenia śniadania. Badania wykazały, że regularne spożywanie śniadań ma pozytywny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała, a także dziecko dieta2na koncentrację, pamięć i osiągnięcia w szkole w ciągu dnia. Poranny posiłek pozwala kontrolować uczucie głodu w ciągu całego dnia i zmniejsza prawdopodobieństwo późniejszego przejadania się. Miska płatków z mlekiem, jogurt czy mała kanapka wystarczą, aby utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi w godzinach porannych, kiedy organizm powinien być bardzo aktywy.

4. Uważaj co pije Twoje dziecko. Spożycie słodzonych napojów wzrosło w ciągu ostatnich 50lat o 500%! Po napoje te najchętniej sięgają właśnie dzieci i młodzież dostarczając do swojej diety ogromne ilości cukrów prostych. Jedna puszka, czyli 300ml słodzonego napoju typu cola, zawiera ok. 150 kcal i ok. 45g cukru, co jest kalorycznym odpowiednikiem 10 łyżeczek cukru! Jeśli dodamy do diety dziecka jedną puszkę coli dziennie, bez rezygnowania z żadnych innych pokarmów, może to doprowadzić do przyrostu masy ciała o 6,75 kg w ciągu roku! Winowajcami są tu nie tylko cola czy oranżada lecz także owocowe soki w kartonach czy i butelkach, o których słyszymy w reklamach, że są źródłem zdrowia...

Najlepiej już w okresie niemowlęcia nie podawać dzieciom soków, aby nie przyzwyczajać ich do słodkiego smaku. Maluch na pewno lepiej napije się herbatką lub wodą z odrobiną cytryny lub mięty. Starszym dzieciom należy do posiłków podawać wodę, soki warzywne lub ewentualnie soki owocowe rozcieńczone pół na pół wodą. Słodkie napoje gazowane najlepiej ograniczyć do sytuacji wyjątkowych.

5. Gotuj domowe obiady. Dania jedzone poza domem to najczęściej jedzenie typu fast food obfitujące w nasycone kwasy tłuszczowe, cukry proste, konserwanty i spulchniacze. Dla przykładu średniej wielkości zestaw w popularnej sieci restauracji typu fast food składający się z hamburgera, porcji frytek, coca coli i deseru w postaci lodów z polewą zawiera 1200kcal. Jest to połowa dziennej racji pokarmowej chłopca w wieku 13-15 lat! Ponadto posiłek taki nie zawiera błonnika ani tłuszczów nienasyconych oraz jest bardzo ubogi w witaminy i minerały. Jak powszechnie wiadomo, wszystkie te składniki są niezbędne młodemu organizmowi do wzrostu. Postaraj się, aby Twoja rodzina jadła jak najwięcej posiłków w domu. Nie tylko sprawisz, że posiłki Twojego dziecka będą bardziej wartościowe lecz również zadbasz o ciepłą atmosferę i nauczysz malucha celebrować posiłki w rodzinnym gronie.

Czasami wystarczy zmienić kilka przyzwyczajeń żywieniowych dziecka, aby uchronić je przed problemami zdrowotnymi związanymi z nadwagą, przed wyśmiewaniem kolegów ze szkoły i przed byciem otyłym dorosłym. Należy pamiętać, że zachowań żywieniowych uczymy się głównie w domu i jedynym sposobem, aby zadbać o prawidłowe nawyki żywieniowe naszej pociechy jest dawanie im dobrego przykładu.

Karolina Dąbrowska, poradnia dietetyczna dietekspert

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl