Spodziewałaś się, że Twoje dziecko po przyjściu na świat będzie tylko spało i jadło? Wizję sielankowego początku macierzyństwa przedstawia wiele kolorowych pism, znasz je również z opowieści i wspomnień bliskich Ci kobiet. Tymczasem Twoje dziecko najchętniej nie schodziłoby Ci z rąk, nie chce spać samo, a bliskość oznacza dla niego całodobowe bycie przy mamie. Być może jesteś rodzicem wyjątkowego malucha, tzw. high need baby.
Tak naprawdę trudno jednoznacznie określić, że dziecko jest high need. U niektórych potrzeba bliskości wynika z bolesnych kolek, u innych jest wyrazem po prostu przywiązania do rodzica i łaknieniem jego obecności. Wielogodzinne karmienie na kanapie dla jednej mamy jest w pełni akceptowalne, godzi się z nim, czerpie z niego radość, a gdy musi wykonać domowe obowiązku, po prostu zabiera malucha ze sobą, nosząc go np. w chuście. Dla innych spanie z niedającym się odłożyć do łóżeczka niemowlakiem czy częste wybuchy płaczu o niewiadomym pochodzeniu mogą być frustrujące i trudne do zniesienia. Pewną pociechą może okazać się sama świadomość tego, że istnieją dzieci wyjątkowo wymagające, a nazywanie ich high need baby jest już w powszechnym użytku.
Po raz pierwszy określenie zostało użyte przez amerykańskich rodziców, promotorów rodzicielstwa bliskości — państwa Searsów. Na podstawie licznych obserwacji i opinii rodziców udało się zebrać cechy charakteryzujące wysoce wrażliwe dzieci. Wynikają one nie tylko z temperamentu, ale również ze sposobu funkcjonowania układu nerwowego. Oznacza to, że są niezależne od rodziców i dziecka, a wynikają z uwarunkowań biologicznych, na które nie mamy wpływu.
Rodzicom, wyłącznie na podstawie obserwacji ich dziecka, trudno jest ocenić, które zachowania są prawidłowe, rozwojowe, a które mogą wskazywać na high need. Na pewno pomocne okaże się zweryfikowane, czy Twoja pociecha wykazuje tych 5 typowych zachowań, jaka jest ich skala i intensywność.
High need baby to dziecko, które:
1. Słabo śpi
Najlepiej czuje się wtulone w rodzica, usypiane w ruchu, bujane i noszone. Nie akceptuje wózka, odrzuca łóżeczko. Nawet wtedy, gdy rodzice w pocie czoła, po godzinnej gimnastyce spróbują odłożyć je do kołyski, z dużą dozą prawdopodobieństwa obudzi się z płaczem, gdy tylko jego ciałko dotknie materaca. Śpi bardzo czujnie, ma płytki sen, z którego wybudza go każdy szelest czy szept. Przez to trudno ustalić dla niego jakikolwiek harmonogram dnia, ponieważ nielimitowany czas drzemek oraz ich nieregularność potrafią zaburzyć każdy misternie opracowany plan.
2. Sporo płacze
Nie tylko, gdy jest głodne, zmęczone, znudzone czy ma mokro. High need baby rozdzierającym krzykiem sygnalizuje każde ze swoich nawet najdrobniejszych niezadowoleń. Buntują się przeciwko odkładaniu do łóżeczka, domaga się maksymalnej uwagi opiekuna, nie toleruje tego, że rodzic może choć na chwilę zniknąć mu z oczu. Chce być wciąż zabawiane, oczekuje rozrywek i atrakcji, jednak te szybko mu się nudzą i trudno przewidzieć, czym zainteresuje się kolejnego i jeszcze następnego dnia.
3. Jest bardzo aktywne
Lubi być w ciągłym ruchu. Już 3- czy 4- miesięczny niemowlak jest w stanie nieustannie machać rączkami i nóżkami, próbować robić pierwsze gimnastyczne figury, wszystko po to, aby nie musieć leżeć spokojnie w jednym miejscu.
4. Jest bardzo wrażliwe
Nadwrażliwość to cecha, z której Twoje dziecko nie wyrośnie. Choć oczywiście z czasem przystosuje się do życia w społeczeństwie, to nawet w dorosłości będzie wymagające wobec siebie i innych, czułe na zmiany nastrojów czy empatyczne. Póki jest niemowlakiem, wyczuwa wszelkie zmiany w swoim otoczeniu, a także od razu na nie reaguje. Są wrażliwe na dźwięki i na dotyk.
5. Jest silnie ukierunkowane na swoje potrzeby i umiejące je głośno wyrażać
High need baby wie, czego chce i głośno się tego domaga. Dotyczy to zarówno jedzenia (w początkowym okresie maluchy mogą chcieć „wisieć” na piersi godzinami i nie jest to tylko spowodowane nieefektywnym ssaniem), jak również uwagi rodziców, zmiany pieluszki czy przebrania niewygodnego ubrania. Raczej nie ma szans na to, że zapomną czy odpuszczą. Ignorowanie ich potrzeb sygnalizowanych płaczem prowadzi raczej do eskalacji napięcia.
Uświadomienie sobie, że w Waszej rodzinie jest wyjątkowo wrażliwy młody człowiek, który potrzebuje maksimum uwagi i zaangażowania, pozwoli wszystkim jej członkom przetrwać ten trudny czas. Co więcej, zmierzenie się z potrzebami takiego dziecka pomoże wprowadzić do codziennego życia ład, harmonię oraz spokój, które są tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.