fit.pl mobile logo

Pytanie na lato: jak fototyp skóry wpływa na opaleniznę?

Lato w pełni, zapraszamy więc na cykl: „Pytanie na lato”, w ramach którego będziemy omawiać różnorodne ciekawostki związane z wpływem słońca na organizm człowieka. Eksperci z Polskiego Związku Solaryjnego: Dominik Wrzos i Paweł Grabowski będą wyjaśniać zjawiska, rozwiewać wątpliwości i ujawniać fakty, które warto poznać, by móc bezpiecznie korzystać z cudów lata. Dziś nasi eksperci odpowiedzą na pytanie, jak fototyp skóry wpływa na opaleniznę

Czym jest fototyp?

Dominik Wrzos, Polski Związek Solaryjny: W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, iż fototyp określa typ naszej karnacji, a także informuje o wrażliwości i podatności naszej skóry na opalanie lub oparzenia słoneczne. To od rodzaju fototypu zależy poziom produkcji melaniny – pigmentu w organizmie człowieka odpowiadającego za barwę skóry, koloru oczu oraz włosów. Głównym zadaniem tego barwnika jest osłona komórek skóry przed rakotwórczym działaniem promieniowania ultrafioletowego i jonizującego.

Zgodnie z klasyfikacją amerykańskiego dermatologa Thomasa B. Fitzpatrick, który w 1975 r. przeprowadził badania, dotyczące wpływu słońca na organizm człowieka, wyróżniamy sześć fototypów skóry:

Fototyp 1 – celtycki
skóra jasna / blada / o odcieniu różowym
skóra skłonna do podrażnień, narażona na zaczerwienienia
włosy jasny blond / rude
oczy jasnoniebieskie / piwne / zielone
duża ilość piegów
niewielka ilość melaniny w skórze

Osoby posiadające ten fototyp łatwo ulegają słonecznym poparzeniom, a ich skóra nie zbrązowieje.  

Zalecenia:
unikanie słońca
używanie kremów z filtrem SPF 50+
unikanie solariów

Fototyp 2 - północnoeuropejski
skóra jasna o odcieniu mlecznym
oczy zielone / niebieskie /piwne
włosy blond, lub jasnobrązowe
Skłonność do występowania piegów

U osób z fototypem nr 2 występuje duża skłonność do oparzeń oraz szansa na niewielką opaleniznę.
Osoby o tym fototypie muszą ostrożnie korzystać ze słońca a na brązowienie skóry muszą poczekać dłuższy czas.

Zalecenia:
używanie kremów z filtrem SPF 50, a minimum SPF 30
ostrożne korzystanie ze słońca i solariów (minimalny czas seansu)


Fototyp 3 - środkowoeuropejski
lekko śniada karnacja
oczy szare lub piwne
włosy ciemny blond lub brązowe
rzadko występujące piegi

Reprezentanci fototypu nr 3 opalają się bez trudu, a ich skóra pod wpływem słońca przybiera stosunkowo ciemny, brązowy lub oliwkowy odcień. 

Zalecenia:
używanie kremu z filtrem SPF 30 lub SPF 20
możliwość regularnego korzystanie z solariów, ale uwaga - przy pierwszym seansie zaleca się ograniczenie do minimalnego czasu w celu sprawdzenia reakcji skóry
unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce

Fototyp 4 - południowoeuropejski
śniada karnacja
oczy ciemnobrązowe
brak skłonności do piegów 
wysoka odporność własna na poparzenia

Zalecenia:
nawet nieduża dawka słońca wywołuje pigmentację i silne brązowienie skóry
używanie kremu z filtrem SPF 4-8
możliwość korzystania z solarium bez ograniczeń według zaleceń obsługi solarium

Po co znać swój fototyp?
Paweł Grabowski, Polski Związek Solaryjny: Ekspozycja ciała na słońce niesie za sobą wiele korzyści dla naszego organizmu: m.in.: poprawia samopoczucie, powoduje wzrost poziomu witaminy D3 oraz przynosi ulgę w walce z bólami reumatycznymi. Trzeba jednak używać słońca z umiarem. Co to znaczy? Poziom umiaru nie jest taki sam dla wszystkich. Inaczej może korzystać ze słońca osoba o śniadej karnacji, a inaczej o bardzo jasnej. Znając swój fototyp skóry, będziemy w stanie lepiej ochronić się przed słońcem, a także przewidzieć reakcję naszej skóry na działanie promieni słonecznych.  Będziemy też wiedzieć, jaką wybrać strategię przygotowawczą do sezonu letniego, jak dobrać odpowiedni filtr przeciwsłoneczny oraz jak często i długo korzystać z takich rozwiązań jak solaria.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl