fit.pl mobile logo

Czy będziemy coraz grubsi?

24 października obchodzimy Światowy Dzień Walki z Otyłością. Ten dzień wyraźnie zaznacza potrzebę mówienia o problemie otyłości oraz jej przyczynach. – Światowy Dzień Walki z Otyłością jest bardzo dobrym momentem, by podkreślić, że nadprogramowe kilogramy to dziś problem cywilizacyjny, na który w XXI wieku jesteśmy narażenia wszyscy. Zwłaszcza wtedy gdy współczesność serwuje nam tyle pokus – mówi Konrad Gaca, ekspert ds. leczenia otyłości, specjalista żywieniowy 


Chuda przeszłość - gruba przyszłość

Światowy Dzień Walki z Otyłością to doskonały moment, by zatrzymać się dłużej nad jednym z poważniejszych problemów jakim jest otyłość. W ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci częstotliwość występowania tej choroby potroiła się. Według WHO liczba osób otyłych np. w Wielkiej Brytanii w roku 1990 wynosiła 9% a w 2030 roku będzie wynosić – 30%.Obecnie na świecie, według danych WHO, na otyłość choruje około 700 mln osób. W Polsce problem dodatkowych kilogramów dotyczy aż 61% mężczyzn i 42% kobiet, co stanowi 51% populacji całego kraju. Jeśli zaś chodzi o dzieci – nadmierna masa ciała dotyczy aż 20% w Europie, a jedna trzecia z nich to dzieci otyłe. Wyżej wymienione dane są dowodem na to, że nie bez powodu otyłość jest dziś nazywana epidemią XXI wieku.

Przyczyn otyłości można doszukać się w skutkach przewlekłego stresu, nieprawidłowym odżywianiu, zaburzeniach psychoemocjonalnych, genetycznych lub biologicznych, siedzącego trybu życia, braku ruchu i niezdrowym odżywianiu.

Dziś podstawowym narzędziem kuchennym stała się restauracja. Coraz rzadziej jemy posiłki wspólnie z rodziną. Sporadycznie przygotowujemy je w domu. Wolimy otrzymać już gotowy obiad, a co za tym idzie często wykorzystujemy do jego przygotowania produkty przetworzone, niezdrowe lub nawet niezwykle szkodliwe dla naszego organizmu. Z dekady na dekadę w naszym kraju (ale również i na świecie) zmieniały się porcje serwowanych nam posiłków. Od lat 70. Porcje jedzenia bardzo się powiększyły, np. duże porcje frytek i napojów gazowanych często są kilka razy większe niż wtedy, gdy wprowadzono je na rynek. Coraz większe porcje z pewnością są przyjazne dla naszej kieszeni, ale nie dla zdrowia.

Epidemia przekarmienia

W 2004 roku Centrum Kontroli Chorób i Profilaktyki z USA opublikowało bardzo ciekawy raport, dotyczący tego do czego wielu z nas niechętnie się przyznaje. Jesteśmy grubi, nie dlatego, że mamy złą przemianę materii, ale dla tego, że jemy znacznie więcej niż kiedyś. Jak wyglądały dodatkowe kilogramy na talerzu w przeszłości? Np. w 2000 roku każdy Amerykanin zjadł 805 kg żywności, w porównaniu z 679 kg w 1970 r. Dziś, wielki wpływ na coraz większy problem z dodatkowymi kilogramami ponoszą większe dodatki cukru do produktów, przetworzonej skrobi, a nie bogate w błonnik węglowodany występujące w produktach pełnoziarnistych.

W XXI wieku mamy porównywalnie tyle samo osób przekarmionych co niedożywionych. Skoro mamy do czynienia z tak poważnym problemem otyłości należy zacząć działać. Jak? Zaczynając od małych kroków lub po prostu zmieniając swoje codzienne nawyki (tabela w załączeniu).

Jeśli zrzucanie zbędnych kilogramów uważamy, za coś bardzo trudnego, to może lepiej nie dopuścić do tycia? Najlepszym sposobem jest aktywność fizyczna i rezygnacja z udogodnień. Zacznijmy korzystać ze schodów, popracujmy trochę w ogrodzie, przejdźmy się do pracy lub ten dystans pokonajmy rowerem. Oczywiście wiem , że w dzisiejszych czasach coraz większa liczba ulic nieprzejezdnych, bardzo duży dystans lub zła pogoda mogą stanowić problem, ALE! Wtedy postarajmy się znaleźć inne rozwiązanie, nawet w kwestii aktywności fizycznej kompromis jest bardzo ważną rzeczą. 

www.odchudzanie.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl