fit.pl mobile logo

Dlaczego przepłacamy za leki?

Program 60+ wspólnie z TNS Polska ujawniły alarmujące dane – już ponad 80 proc. seniorów przepłaca za leki1. Ten problem społeczny narasta – w ciągu 6 miesięcy odsetek starszych osób kupujących droższe leki wzrósł o 8 punktów procentowych. Wysokie koszty leczenia są częstą przyczyną przerywania terapii
apteka1Wyniki najnowszego badania TNS Polska i dane Programu 60+ wskazują, że aż 80 proc. seniorów leczy się lekami droższymi, w sytuacji gdy dostępne są na rynku znacznie tańsze preparaty, które nie powodują różnic terapeutycznych. Widoczna jest rosnąca skala problemu – według danych z grudnia 2012 r. droższe leki wybierało 72 proc. seniorów.
Od momentu wejścia w życie nowej ustawy refundacyjnej w mediach pojawiają się sprzeczne komunikaty. Ministerstwo Zdrowia coraz sprawniej negocjuje z producentami farmaceutycznymi sukcesywnie obniżając ceny leków, natomiast firmy zajmujące się badaniami rynku alarmują, że poziom odpłatności dla pacjentów wzrasta. Czy mechanizmy ustawy refundacyjnej działają więc na korzyść pacjenta, czy wręcz przeciwnie? Kto ma rację? Obie strony.

Założeniem ustawy refundacyjnej było wsparcie działań związanych z dostępem do tańszych leków. Zarówno nałożony przez ustawodawcę na farmaceutów obowiązek informowania o tańszych zamiennikach, jak i mechanizm ustalania limitu refundacyjnego miały prowadzić do oszczędności zarówno po stronie płatnika (NFZ), jak i pacjenta. O ile budżet NFZ rzeczywiście zaoszczędził, o tyle portfele pacjentów odczuły raczej zmiany na niekorzyść. Dlaczego? – To proste – mówi Karolina Bartoszek z Programu 60+ – pacjenci nie rozumieją zasad rządzących refundacją. Co prawda coraz więcej wiedzą o zamiennikach leków, ale często jest to wiedza powierzchowna, nieprzekładająca się tańsze leczenie. Prawdopodobnie jest to spowodowane niechęcią do kwestionowania decyzji lekarzy dotyczących wyboru konkretnych leków i konkretnych producentów. Sądzę, że istnieje duży opór przed szczerą rozmową z lekarzem na temat kosztów terapii. Brakuje dużych projektów edukacyjnych budujących świadomość pacjentów i kreujących nawyk rozmawiania o cenach leków i zamiennikach przy każdej wizycie w gabinecie lekarskim czy w aptece. Od samego dobrego zapisu ustawowego zachowania pacjentów się nie zmienią.

Jak pokazało badanie– seniorzy nie wierzą w negatywne stereotypy na temat zamienników leków – teoretycznie uważają je za równie skuteczne i bezpieczne, co leki droższe. Zdecydowana większość (80 proc.) jest świadoma różnic w cenach tak samo działających preparatów. Paradoks polega na tym, że teoria nie przekłada się na praktykę. Seniorzy nie poszukują tańszych zamienników. Zmiany na listach refundacyjnych – pojawienie się nowych tańszych leków i zmiany limitu refundacyjnego wpływające na odpłatność za lek nie oddziałują na zachowania zakupowe. Mimo pojawienia się korzystniejszej cenowo alternatywy pacjenci najczęściej kontynuują droższą terapię.
Dobry przykład stanowią dwie substancje czynne stosowane w leczeniu nadciśnienia. Po jednej z aktualizacji list leków refundowanych dwukrotnie wzrosła liczba starszych osób, którzy przepłacają za leki je zawierające ponad 240%! Ma to związek ze spadkiem limitów finansowania i niższym poziomem dopłat do cen wynegocjowanych z producentami. W takiej sytuacji świadomy pacjent powinien porozmawiać z lekarzem lub farmaceutą i sięgnąć po tańszy lek. Tymczasem, jak wynika z analiz, za leki zawierające te dwie bardzo popularne substancje niezbędne osobom ze zbyt wysokim ciśnieniem przepłaca blisko… 100% seniorów!

Program 60+ aktywnie działa na rzecz obniżania kosztów terapii lekami dla osób starszych oraz edukacji w zakresie racjonalizowania wydatków na leki (dostarczanie wiedzy na temat tańszych terapii zamiennikowych, apelowanie o świadome zakupy reklamowanych leków bez recepty i suplementów diety). Z początkiem marca zainicjował także wspólnie z partnerami ogólnopolską Kampanię społeczno-edukacyjną na rzecz osób 60+, która zrzesza najważniejsze w kraju instytucje i organizacje wspierające seniorów.

Duże projekty edukacyjne Programu 60+ stanęły ostatnio pod znakiem zapytania, ponieważ udział aptek w Programie 60+ wzbudził kontrowersje po stronie urzędników i niektórych aptekarzy. Ze względu na nieprecyzyjny przepis o zakazie reklamy aptek, część farmaceutów spotyka się z zarzutami o prowadzenie niezgodnej z prawem reklamy apteki, którą stanowić ma uczestnictwo w Programie 60+. Sprawę rozpatruje Naczelny Sąd Administracyjny.

W Polsce żyje ponad 7,5 mln osób powyżej 60. roku życia. To ogromna grupa społeczna, która najczęściej korzysta z leków i przeznacza na nie najwięcej pieniędzy. Dotkliwe obciążenie domowego budżetu sprawia, że część pacjentów zmuszona jest do rezygnacji z kupna leków lub ograniczenia dawkowania zaleconego przez lekarza.  Program 60+ od lat dąży do obniżenia całościowych kosztów terapii osób starszych w Polsce. Jest szeroką, ogólnopolską inicjatywą aptekarzy i wielu firm z branży farmaceutycznej. Dzięki uczestnictwie w Programie 60+ polscy seniorzy zaoszczędzili już łącznie ponad 150 mln zł.

www.senior.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl