fit.pl mobile logo

Zdrowe odchudzanie zgodne z wiekiem

Otyłość i nadwaga to problemy, które trawią współczesne społeczeństwo. Dlatego też każdy z nas stara się znaleźć dla siebie dietę odchudzającą. Jak znaleźć tą właściwą?
odchudzanie1Nie oszukujmy się odchudzanie nie u wszystkich wygląda tak samo. Inaczej chudnie nastolatek, inaczej trzydziestolatka, a jeszcze inaczej senior.

Odchudzanie dzieci

W przypadku dzieci zbyt duża ilość kalorii w diecie oraz zbyt mało ruchu powodują szybkie przybieranie na wadze. Co więc zrobić, gdy naszego dziecka jest „za dużo”? Przede wszystkim musisz zapewnić dziecku maksymalną ilość ruchu i ograniczyć ilość spożywanych przez niego kalorii. Podstawowa trudność w realizacji tych zaleceń związana jest z koniecznością zmiany stylu życia całej rodziny. Nie da się przecież przygotowywać osobnych posiłków dla dziecka i pozostałych domowników. Trudno jest też zachęcić dziecko do aktywności fizycznej samemu przesiadując na kanapie. Ważne jest podkreślenie, że odchudzanie dzieci nie może przybierać formy drastycznego głodzenia, jaką czasami stosują dorośli. Rozwijający się organizm dziecka potrzebuje bowiem stałej dostawy wszystkich składników odżywczych. Wskazana jest każda forma aktywności fizycznej. Jest wiele dyscyplin sportowych. Na pewno Twoje dziecko polubi którąś z nich. Staraj się ćwiczyć razem z dzieckiem. Dzieci bardzo lubią spędzany wspólnie czas. Pomyśl o tym, że wzmocni to też waszą więź. Unikaj wożenia dziecka wszędzie samochodem. Pamiętaj, że nogi służą do chodzenia. Zachęcaj dziecko do zabaw z rówieśnikami na świeżym powietrzu. Zwracaj uwagę na to, ile czasu dziecko spędza przed telewizorem i komputerem.

Pamiętajmy, że do 7 roku życia nie należy stosować diet odchudzających. W przypadku dzieci poniżej 7 roku życia mówimy jedynie o modyfikacji doboru produktów spożywczych, ograniczeniu słodyczy, napojów gazowanych, produktów typu fast-food, natomiast nie możemy zastosować diety z ograniczeniem kaloryczności.

By nastolatek był FIT Juniorem

Nastolaki, u których stwierdzono nadwagę, bądź otyłość powinny przejść na dietę o obniżonej kaloryczności. U takich osób wartość energetyczna całodziennego pożywienia powinna wynosić około 1200 – 1400 kcal.

Dorastającym nastolatkom, borykającym się z nadwagą, powinniśmy zapewnić odpowiednio zbilansowaną dietę, która dostarczy do rozwijającego się organizmu niezbędnych składników. Nastolatki, przechodzące na dietę odchudzającą, muszą  zrezygnować ze słodyczy, słodzonych napojów gazowanych, soków owocowych, napoi mlecznych fermentowanych. Należy również pamiętać, aby wybierać dla naszego nastolatka produkty z pełnego ziarna: chleb razowy, bułki grahamki, grube kasze (gryczana, pęczak), ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty. Ograniczyć powinniśmy również tłuszcze. Tak więc przygotowując posiłek dla naszego juniora musimy zrezygnować z klasycznego duszenia, pieczenia oraz smażenia. Może je zastąpić pieczenie w folii, rękawie, gotowanie na parze, grillowanie lub duszenie w niewielkiej ilości oleju (1 łyżeczka na porcję) oraz wody. Należy również zrezygnować z tłustych mięs (wieprzowina), wędlin (mielonki, parówki, pasztety, kiszki, kiełbasy, kabanosy), pełnotłustych produktów mlecznych.

Odchudzające się nastolatki powinni zadbać również o odpowiednią ilość warzyw i owoców w swojej diecie. Przy czym warzywa można jeść w nieograniczonych ilościach. Z owocami należy uważać, gdyż zawierają one więcej cukrów (fruktozy), co czyni je bardziej kalorycznymi. Owoce powinny być spożywane w ilości ok. 200 g dziennie. Dlatego też zachęcajmy nasze dzieci do jedzenia jak największej ilości warzyw (zarówno w postaci surowej, gotowanej i pieczonej) Najlepiej, jeśli warzywa pojawią się w każdym posiłku. Owoce zaś winny być traktowane jak słodki deser, np. w połączeniu z jogurtem czy mlekiem.

Odchudzanie dwudziesto- i trzydziestolatek

Zmorą dwudziestolatek są przybywające kilogramy w talii, biodrach i na udach. Związane jest to z tym, że w tym wieku dziewczyny dużo czasu poświęcają na naukę, prowadząc przy tym siedzący tryb życia. Dlatego też nie mogą bezkarnie objadać się pizzą czy hot dogami. Jednak nie obawiaj się, że w tym wieku musisz stosować dietę, która jest pasmem wyrzeczeń. W tym wieku bowiem masz jeszcze dobrą przemianę materii i łatwo możesz pobudzić organizm do spalania nagromadzonych zapasów. Zacznij się ruszać więcej niż dotychczas, idź na basen, rower lub do fitness klubu. Odstaw hamburgery, napoje gazowane i wszelkie inne niezdrowe przekąski. Twoje menu powinno być bogate w węglowodany, które nie tuczą, a dostarczają do organizmu cenne składniki. No i oczywiście nie zapominaj o wartościowych warzywach i owocach.

Kobieta trzydziestoletnia żyje bardzo intensywnie – jest zabiegana, wciąż się przemieszcza między pracą a domem, wychowuje dzieci i prowadzi dom. Taki tryb życia może być przyczyną złych nawyków żywieniowych. Zabiegana zapomina o zjedzeniu śniadania, zamiast obiadu zjada batonik, a wieczorem nie może oderwać się od lodówki. Co więc zrobić by utrzymać prawidłową masę ciała? Nic prostszego. Wyeliminuj z menu węglowodany i słodycze. Codziennie jedz pięć niskokalorycznych posiłków, przekonaj się też do relaksującej jogi i spacerów. W tym wieku organizm domaga się znacznie mniej produktów energetycznych. Dlatego w twoim menu powinno być jak najmniej potraw wysoko tłuszczowych, dużo warzyw i owoców, a czerwone mięso warto częściej zastąpić rybami. I co najważniejsze - powinnaś znaleźć minimum 10 minut dziennie na ćwiczenia, które nie dopuszczą do odkładania się tkanki tłuszczowej. I rewelacyjny wygląd masz w kieszeni.

Odchudzający się senior

Niektórzy mówią, że prawdziwe życie zaczyna się po 40. To prawda, ale jest to również czas, gdy tempo naszego metabolizmu znacznie spada, a nadmiar kalorii jest zamieniany w tłuszcz, nadwaga może wyraźnie odbijać się na zdrowiu. Jeżeli więc zaczniemy stopniowo przybierać na wadze, Warto zastanowić się, czy nasze codzienne menu nie dostarcza nam zbyt wielu niepotrzebnych kalorii (słodycze, słodkie napoje, tłuste posiłki, dużo jasnego pieczywa). Jeśli tak, koniecznie trzeba dzienną dietę zmodyfikować i dodać najbardziej lubianą formę aktywności fizycznej. Jeżeli nie odpowiada nam basen, rower, aerobik czy jogging, warto pokusić się choćby o zwykły, półgodzinny spacer z psem cztery razy w tygodniu.

Nie eksperymentuj z dietami cud, odchudzaj się z głową i powoli. Ponieważ w tym okresie życia zapotrzebowanie na energię znacznie się zmniejsza, należy bardzo uważnie komponować dietę. Najbezpieczniej jest jeść mało, ale częściej, wprowadzając do menu owoce. Aby dostarczyć tak potrzebnego (szczególnie w tym wieku) białka jedz ryby, chude mięso, fasolę, pieczywo żytnie. Dużo spaceruj i ćwicz, wtedy pobudzisz do pracy własny organizm.

Czytaj więcej:

www.zdrowie.fit.pl

 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl