fit.pl mobile logo


Joga w klubach fitness

Kiedyś jogę ćwiczono w małych ośrodkach lub prywatnych mieszkaniach. Brakowało nauczycieli, książek, pomocy, rzetelnej wiedzy na ten temat. Z czasem zaczęła wkraczać do klubów fitness
Jeszcze kilka lat temu przedstawiane na plakatach i w mediach postacie w pozycji „kwiatu lotosu” lub „trójkąta” budowały obraz jogi jako medytacji i relaksacji. Ludziom nieświadomym i tym, którzy nie nie mieli okazji jej spróbować, kojarzyła się z sektą. Nikt nie łączył jej z wysiłkiem mięśni i wspaniałym poczuciem własnego ciała. Co więc daje praktyka jogi i związana z tym rosnąca jej popularność?

joga5 minEuropejczykom trudno zostać „prawdziwym joginem”, ponieważ żyją w innej kulturze i cywilizacji. Mogą jedynie zostać zachodnimi joginami – realistami, którzy potrafią łączyć świat duchowy z codziennym życiem i zaspokajaniem podstawowych potrzeb bytu.

Dzięki systematycznym ćwiczeniom i dyscyplinie możliwe jest osiągnięcie kontroli nad autonomicznym systemem nerwowym, lepsze panowanie nad emocjami i większa odporność na stres, zyskanie wewnętrznego spokoju, poprawa samooceny. Joga wpływa na równowagę między parasympatycznym i sympatycznym układem nerwowym, wzmacnia narządy płciowe oraz mięśnie podbrzusza (wpływa więc pozytywnie na seksualność), powoduje redukcję tkanki tłuszczowej i większą giętkość ciała. Poprawia samopoczucie, nastrój, a także uzupełniając medycynę konwencjonalną pomaga w leczeniu niektórych schorzeń.

Do osiągnięcia wysokiego stopnia praktyki potrzeba wielu lat. Jogini uważają, że należy zacząć od hatha jogi, bo zanim dojdzie się do medytacji, należy najpierw opanować ciało i oddech (asany i techniki oddechowe, nauka relaksu ciała i koncentracji).

Kiedyś jogę ćwiczono w małych ośrodkach lub prywatnych mieszkaniach. Brakowało nauczycieli, książek, pomocy, rzetelnej wiedzy na ten temat. Moda na jogę, która pojawiła się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, sprawiła, że obecnie jest ona praktykowana nie tylko w czystej formie. W różnych systemach ćwiczeń pojawiają się jej elementy: jogopilates, fitness joga, power joga, body mind joga itp. Do Europy dotarły również jej inne odmiany: Iyengara, kundalini, asthanga czy metoda Sivananda. Nic więc dziwnego, że z czasem zaczęła również wkraczać do klubów fitness.

Czy włączając jogę do planu zajęć można osiągnąć sukces?

Tym, co różni ćwiczenia jogi od zajęć fitness, jest efekt. Ćwicząc jogę naszym celem jest uzyskanie spokoju umysłu, radości i doceniania tego, co właśnie się wydarza. Wielu ludzi dzięki niej zmienia swoje życie: rzuca palenie, przechodzi na wegetarianizm, interesuje się swoim życiem wewnętrznym, nabiera dystansu do dnia codziennego i pokory wobec własnych umiejętności i możliwości. Zajęcia aerobiku to przede wszystkim wysiłek fizyczny, który pozwala wymodelować sylwetkę, poprawić samopoczucie, podnieść kondycję i pozbyć się niepotrzebnych kilogramów. Tutaj również uczymy się czucia ciała i pracy nad nim. Redukujemy stres (podnosi się poziom endorfiny - hormonu szczęścia) oraz dajemy upust nadmiernej ilości energii. Widzimy więc, że oprócz różnic między jogą a fitnessem istnieją również wspólne punkty, a jednak wielu nauczycieli, instruktorów, menedżerów i właścicieli klubów fitness ma wiele wątpliwości co do ich wspólnej egzystencji.

Dlaczego? Najbardziej popularnymi, ale należy także zapytać czy do końca prawdziwymi, stwierdzeniami są: inna energetyka ośrodków – dynamika kontra spokój i harmonia; hałas, gwar kontra wyciszenie; inne oczekiwania ćwiczących. Oczywiście z punktu widzenia jogi klasycznej nie możemy tych faktów podważyć, ale jeśli zmienimy punkt widzenia i traktowania lekcji jogi, może się okazać, że jest ona świetnym uzupełnieniem naszego programu treningowego. Po pierwsze, możemy potraktować jogę jako zajęcia strechingu i redukcji stresu. Zarówno klientom siłowni jak i zajęć aerobiku zdecydowanie się one przydadzą. Po drugie, poszerzamy ofertę form zajęć w klubie, co spowoduje napływ nowych klientów, a obecnym da możliwość pracy w szerszym zakresie nad własnym ciałem. Po trzecie, nie wymuszamy wyboru na klientach klubu, którzy również interesują się jogą: klub fitness czy hatha joga. Będą mogli czasowo i finansowo pogodzić je (połączenie kosztów karnetu obu tych ośrodków często przekracza budżet przeznaczony na rekreację), co zapewni nam ciągłość emocjonalną, przywiązanie i przynależność do grupy socjalnej jakim jest klub (miejsce i ludzie). Nie ryzykujemy więc utraty klienta na rzecz wciąż rosnącej mody na jogę.

[-------]



Jakie przeszkody napotkamy i co jest potrzebne do prowadzenia lekcji jogi?

Należy zacząć od znalezienia nauczyciela jogi, otwartego na pracę w fitness klubie, z pozytywną energią i „ciepłą osobowością”. Najczęściej popełnianym błędem jest prowadzenie jogi przez instruktorów aerobiku, którzy nie posiadają odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Tak jak w fitnessie prowadzący powinien zdobyć niezbędne doświadczenie przechodząc drogę edukacji od uczestniczenia w zajęciach do ukończenia kursu nauczycielskiego.

Drugim etapem będzie wyjaśnienie, czym jest joga i jakie przynosi efekty. Dobrze przeprowadzona prezentacja formy, poparta ciekawymi artykułami z prasy i wypowiedziami znanych osób, rzetelne wiadomości, wyszkolenie kadry recepcji i innych instruktorów oraz wspólna ich praca nad przedstawieniem sensu i efektów praktyki to niezbędne działania w celu promocji nowej formy. Dodatkowym atutem jest ogólna reklama jogi w mediach i prasie, co w sposób naturalny powoduje napływ klientów.

Głośna muzyka, rozmowy i śmiech nie będą sprzyjały atmosferze wyciszenia i skupienia. Weźmy więc pod uwagę budując plan, aby w tym samym czasie nie odbywały się zajęcia choreograficzne, które często wraz z euforią dynamizmu ruchu przynoszą okrzyki instruktorów i uczestników. Choć klasyczną jogę praktykuje się w ciszy, możemy włączyć do lekcji relaksacyjną muzykę z odgłosami przyrody, która nastroi grupę do jogi a jednocześnie stłumi zewnętrzne hałasy. Stwórzmy w sali nastrój wystrojem i dodatkowymi elementami np. świece czy kadzidełka, pamiętając jednocześnie, żeby nie przeszkadzały one w innych zajęciach aerobiku.

Należy przeznaczyć fundusze na kupno niezbędnego sprzętu: bolstery, koce, klocki, pasy i krzesła. Świetnie byłoby zamontować drabinki lub haki. Warto zdecydować się także na zakup mat, bo w jodze jest ona traktowana jak „bielizna jogina”. Ze względów higienicznych, każdy powinien zakupić własną. Należy jednak wprowadzić je do sprzedaży lub poinformować o miejscu nabycia oraz przeznaczyć miejsce, gdzie ewentualnie można je przechować w klubie.

Zorganizowanie dodatkowych spotkań, warsztatów czy wyjazdów, lekcji z nauczycielami jogi wysokich stopni i ciągła edukacja klientów będą zaspakajały potrzeby „naszych joginów”.

Jak wynika z doświadczeń wielu klubów fitness, lekcje jogi dostosowane do panujących tam warunków mogą się doskonale wkomponować w grafik zajęć. Należy jedynie zrozumieć potrzeby tych, którzy będą w nich uczestniczyć, bo każdy sam podejmuje decyzję i każdy sam wybiera najlepszą dla siebie formę pracy z ciałem. Jeśli to właśnie jogę pragniemy poznać, od nas zależy, w jakim stopniu uda nam się zrealizować jej założenia. Jedno jest pewne. Wszyscy, którzy odnaleźli się w niej, podkreślają, że pomaga nabrać dystansu do świata, pokonać zmęczenie, pozwala na rozwój ducha i ciała jako nierozerwalnej całości. Jak mówi mistrz Iyengar: „masz ręce i nogi, żeby pracować, serce, by kochać, umysł, by poznawać”.

Słowo „joga” pochodzi z języka sanskryckiego i oznacza zjednoczenie. Pierwszy raz termin pojawił się w Wedach, świętych księgach hinduistycznych 1800 lat p.n.e. Szacuje się, że ten system filozoficzny liczy już ponad 5 000 lat, a najlepszym źródłem na jego temat są Jogasutry spisane przez Patandżalego około II lub III wieku. Zdaniem B.K.S. Iyengara (hinduski mistrz jogi) – z przesytu rzeczywistością materialną zrodziła się potrzeba poszukiwania doznań duchowych. Mówi dalej: „joga jest ponadczasową, praktyczną nauką, rozwijającą się przez tysiąclecia, zajmującą się fizycznym, moralnym, psychicznym i duchowym zdrowiem człowieka jako całość”.

Katarzyna Kałamajska
uczestniczka kursu nauczycielskiego wg B.K.S. Iyengara, współzałożycielka i autorka programów szkoły fitnessu Saturn pod patronatem firmy adidas, menedżer i instruktor klubu Saturn Fitness Centrum w Warszawie.


Konsultacja: Konrad Kocot, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Jogi B.K.S. Iyengara, nauczyciel stopnia Senior I

Źródło: Body Life
www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl