fit.pl mobile logo

Doceń olej rzepakowy

Skład naszej diety i rodzaj tłuszczu, który jemy na co dzień, jest niezwykle istotny dla naszego zdrowia. To ważne, jaki tłuszcz wybieramy. Wyniki badań pokazują, że olej rzepakowy ze względu na swoje właściwości powinien być istotnym elementem naszej diety, gdyż wspiera funkcjonowanie i rozwój mózgu, pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II i nowotwory
Chcąc zdrowo się odżywiać, nie musimy rezygnować z ulubionych potraw. Powinniśmy jednak z rozwagą wybierać składniki, by je przygotować. Przekonuje o tym program edukacyjny „Doceń olej rzepakowy”.

Jego celem jest zaprezentowanie właściwości oleju rzepakowego, oraz przekazanie informacji, jak dobrać składniki diety, by najkorzystniej wpływała ona na nasze zdrowie. Tłuszcze pełnią wiele istotnych funkcji w organizmie a rodzaj tłuszczu, który spożywamy jest niezwykle ważny dla naszego zdrowia. Wiemy już, że tłuszcze roślinne są dla organizmu człowieka bardziej wartościowe od zwierzęcych. Ale który olej roślinny wybrać? Eksperci przekonują, że spośród dostępnych tłuszczów, olej rzepakowy dostarcza nam szczególnie dużo witamin i innych cennych składników odżywczych. W ramach działań naszego programu, przekażemy informacje na temat oleju rzepakowego oraz dlaczego powinien stać się on elementem naszej codziennej diety.



W dyskusji na temat zalet oleju rzepakowego pomocny będzie raport ekspercki autorstwa prof. dr hab. Danuty Rosołowskiej–Huszcz, „Dlaczego olej rzepakowy?”.  Poniżej w ogromnym skrócie prezentujemy cztery najważniejsze argumenty, przemawiające za stosowaniem oleju rzepakowego, wraz z praktycznymi poradami, jak przełożyć rezultaty badań naukowych na codzienne nawyki w kuchni. Wiele drobnych, codziennych wyborów ma wpływ na nasze zdrowie. Jednak, żeby jeść zdrowo, nie musimy rezygnować z ulubionych potraw. Wystarczy, że z rozwagą dobierzemy składniki, by je przygotować.

Olej rzepakowy? 4 x TAK!

Olej rzepakowy jest niezastąpionym składnikiem zdrowych, pożywnych potraw – ciepłych domowych obiadów, potraw z warzyw, wypieków i sałatek. O jego pozytywnym wpływie na nasze zdrowie świadczą cztery silne argumenty:

1.Olej rzepakowy wspiera funkcjonowanie i rozwój mózgu.

Olej rzepakowy jest bogatym źródłem kwasu alfa-linolenowego, z którego powstają inne kwasy omega-3 zwiększając pulę tych kwasów w organizmie. Kwasy omega-3 wspierają funkcjonowanie i rozwój mózgu. Ich obecność w naszym pożywieniu jest szczególnie istotna w okresie życia płodowego oraz przez pierwsze 18 miesięcy życia. Niedobory kwasów omega-3 w tym czasie, mogą prowadzić do nieodwracalnych zmian w układzie nerwowym. Stąd, olej rzepakowy powinien być elementem diety kobiet ciężarnych i małych dzieci. Zasady żywienia niemowląt opracowane przez Centrum Zdrowia Dziecka oraz Instytut Matki i Dziecka pozwalają na wprowadzenie oleju rzepakowego do żywienia niemowląt już w momencie wprowadzenia pierwszych pokarmów poza mlekiem matki, czyli w wieku sześciu miesięcy. Oczywiście troska o prawidłowe funkcjonowanie mózgu dotyczy całego naszego życia dlatego też olej rzepakowy powinien być elementem naszej diety przez całe życie.

Rada: Zamiast tradycyjnej porcji mięsa na obiad, przynajmniej raz w tygodniu usmaż na oleju rzepakowym rybę morską bez panierki. Jeszcze lepiej, gdy upieczesz rybę z dodatkiem oleju rzepakowego. Dostarczysz sobie kwasów omega-3 z dwóch cennych źródeł - ryb i oleju rzepakowego.

2.Olej rzepakowy pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu.

Ddzięki optymalnemu stosunkowi kwasów omega-6 do omega-3 (2:1), dużej zawartości kwasów jednonienasyconych i kwasu alfa-linolenowego, z którego powstają kwasy omega-3. Te cechy wyróżniają go spośród wszystkich innych tłuszczy. Olej rzepakowy pomaga zmniejszyć ryzyko miażdżycy, a więc chorób sercowo-naczyniowych i udarów mózgu, które są przyczyną połowy zgonów w Polsce.

Rada: Przygotowując obiad zdrowy dla Twojego serca, zamiast tradycyjnego schabowego, usmaż na oleju rzepakowym kawałek białego, chudego mięsa, np. pierś indyka bez panierki, lub upiecz je z dodatkiem oleju rzepakowego. Dzięki temu dostarczysz sobie o połowę mniej tłuszczów zwierzęcych bogatych w kwasy nasycone i zadbasz o prawidłowy poziom cholesterolu we krwi dzięki olejowi rzepakowemu.

[-------]

olej33.Olej rzepakowy zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory dzięki optymalnemu stosunkowi kwasów omega-6 do omega-3.

Naukowcy odkryli, że dla profilaktyki nowotworów, znaczenie ma nie tylko ilość, ale i skład spożywanego tłuszczu. Badania pokazują, że dieta stosunkowo uboga w kwasy omega-6 i bogata w kwasy omega-3 pozwala zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka. Optymalny stosunek tych kwasów wynosi 2:1. Wśród olejów roślinnych taką proporcja kwasów omega-6 do  omega- 3 ma tylko olej rzepakowy.

Rada: Jako dodatek do mięsa, zamiast tradycyjnej sałaty ze śmietaną, przygotuj sos typu winegret na bazie oleju rzepakowego. W ten sposób dostarczysz sobie witamy E która jest silnym antyoksydantem, oraz optymalny stosunek kwasów omega-6 i omega-3. Zarówno witamina E, jak i odpowiedni stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w diecie zaliczane są do czynników zmniejszających ryzyko zachorowania na raka.

4.Olej rzepakowy zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II dzięki dużej ilości kwasu omega-3 – kwasu alfa-linolenowego i kwasów jednonienasyconych oraz bardzo niskiej zawartości kwasów nasyconych.

Rada: Ugotuj do obiadu bukiet warzyw o niskim indeksie glikemicznym (wolno podwyższające poziom cukru we krwi), np. fasolkę szparagową, brokuły, kalafiora i skrop je olejem rzepakowym. Nie podwyższysz w ten sposób poziomu cukru we krwi i dodatkowo zadbasz o prawidłowe działanie insuliny w tkankach, co pomoże zapobiec cukrzycy typu II.
Co więcej, dzięki dodatkowi tłuszczu zwiększysz przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - A, D, E i K.

A co na to eksperci?

prof. dr hab. Danuta Rosołowska-Huszcz
Kierownik Katedry Dietetyki
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Optymalny stosunek kwasów omega-6 do omega-3 przy stosunkowo wysokiej zawartości kwasów jednonienasyconych w oleju rzepakowym, pomaga utrzymać prawidłowy poziomu cholesterolu i odpowiedni profil kwasów tłuszczowych w osoczu, a więc wspiera zapobieganie miażdżycy naczyń krwionośnych oraz cukrzycy typu II i jej powikłaniom. Wysoki poziom kwasu alfa-linolenowego jest dobry dla mózgu, może także wspomagać profilaktykę nowotworów. Natomiast stosunkowo niski poziom kwasów wielonienasyconych sprawia, że olej rzepakowy utlenia się stosunkowo wolno i zmniejsza zagrożenie stresem oksydacyjnym, który jest zaangażowany w powstawanie wielu schorzeń – m.in. miażdżycy naczyń krwionośnych, cukrzycy, nowotworów. Właściwości te sprawiają, że olej rzepakowy jest optymalnym wyborem w codziennej diecie.


Magdalena Jarzynka
Dietetyk, specjalista ds. żywienia
poradnia Dietosfera

Dzięki składnikom zawartym w oleju rzepakowym możemy zmniejszyć ryzyko wielu schorzeń takich jak choroby układu krążenia (zawały, nadciśnienie, miażdżyca, podwyższony poziom cholesterolu), nowotwory i cukrzyca typu II. Przygotowując tradycyjny, dwudaniowy obiad dla rodziny warto używać oleju rzepakowego do wszystkich potraw - jako dodatek do zupy, do pieczenia i smażenia mięsa lub ryby oraz jako dressing do sałatki, surówki i dodatek do gotowanych warzyw, a nawet do pieczenia ciasta.

www.fit.pl


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl