fit.pl mobile logo

Odżywka białkowa - niezbędny suplement?

Odżywki białkowe są jednymi z najczęściej stosowanych suplementów przez osoby chcące poprawić swój wygląd. Wiele osób postrzega tego rodzaju suplementy jako element niezbędny do budowy mięśni czy spalania tłuszczu. Zjawisko to wykorzystują producenci suplementów, wprowadzając na rynek coraz to nowsze, rzekomo skuteczniejsze i droższe produkty. Czy rzeczywiście odżywka białkowa jest niezbędna i czym kierować się przy jej wyborze?

Proteiny w proszku

Tego rodzaju produkty mają uzupełniać ewentualne niedobory białka w diecie, można powiedzieć, że to "wygodna" forma jedzenia. Zamiast gotować mięso czy rybę, wystarczy zalać proszek wodą i energicznie wstrząsnąć. Z punktu widzenia makroskładnikowego, teoretycznie otrzymujemy to samo. Czy jednak suplement jest lepszy od tradycyjnego jedzenia? W żadnym wypadku nie.

Nie należy pokładać w nim wielkich nadziei na zmiany sylwetkowe, ponieważ białko samo w sobie nie ma takiego potencjału i nawet ogromne ilości tego makroskładnika pokarmowego nie sprawią, że mięśnie same urosną. Do tego niezbędna jest kompleksowa, zbilansowana dieta oraz odpowiedni wysiłek fizyczny. Równie dobrze można by stwierdzić, że od dodatkowej porcji kurczaka lub kilku jaj nasze ciało nie zacznie diametralnie się zmieniać.

Co więcej, jeśli stajemy przed wyborem spożycia porcji odżywki białkowej albo tradycyjnego jedzenia, zawsze należy wybrać ten drugi rodzaj.




Białkowy zawrót głowy

Na rynku mamy kilkadziesiąt firm oferujących czasem po kilka różnych rodzajów protein. Spotkamy białka wolnowchłanialne na bazie kazeiny (białko mleka), które mają dostarczać aminokwasów przez wiele godzin, białka na bazie ovoalbuminy (białko jaj), które dostarczają aminokwasów ze średnią szybkością i te najpopularniejsze białka serwatkowe (białko serwatki), które, w zależności od odmiany, dostarczają aminokwasów szybko lub bardzo szybko. Poza tym, istnieje jeszcze szereg innych odmian na bazie soi, wołowiny czy mieszanek różnych źródeł protein. Każdy producent stara się nas przekonać, że to właśnie jego proteiny są najlepsze i że ich spożycie zapewni nam spektakularne rezultaty. W rzeczywistości, niezależnie od formy, jest to jedynie źródło białka, które nie jest w żaden sposób lepsze od porcji mięsa czy ryby.



 
proteiny-2


Sztuczna chemia?

Takie słowa krytyki często można usłyszeć pod adresem białka w proszku. Czy jego spożycie jest niebezpieczne dla zdrowia? Odpowiedź brzmi nie, sama "esencja" powstaje z naturalnych składników, takich, jak mleko czy jaja. W procesach fizycznych i chemicznych z produktów tych izoluje się same frakcje białkowe, a następnie przygotowuje się z nich proszek, który łatwo można rozpuścić w wodzie, a następnie spożyć. Bardziej niebezpieczne są np. dodatki smakowe, które mogą być wytwarzane na bazie sztucznych substancji słodzących. Należy jednak mieć na uwadze, że, w dobie rozwoju cywilizacyjnego, tego rodzaju składniki dodawane są również do tradycyjnej żywności. Poza tym, dochodzi jeszcze aspekt sposobu produkcji żywności w krajach wysokorozwiniętych. Sposób hodowli ryb, drobiu, bydła, liczne środki chemiczne mające poprawiać jakość plonów czy konserwanty dodawane do produktów spożywczych. Jeśli więc postrzegamy proteiny w proszku jako sztuczną chemię, w podobnie krytyczny sposób należy spojrzeć na większość obecnie sprzedawanej żywności.

 

Dla kogo są odżywki?

Po białko w proszku mogą sięgnąć osoby, których dieta nie jest kompletna i brakuje w niej protein. Dla wielu osób to wygodna forma, należy jednak pamiętać, że to tylko jeden z makroskładników. Szejk nie zastąpi zbilansowanego posiłku, w którym powinny znaleźć się, obok białek, również węglowodany i tłuszcze. Co więcej, jeśli istnieje możliwość uzupełnienia braków w diecie mięsem, twarogiem, rybą czy jajami, zawsze należy wybrać tę właśnie drogę, a po odżywkę sięgać w ostateczności.

Z uwagi na to nie ma również uniwersalnej formuły dawkowania. Producenci oczywiście sugerują od 1 do 3 porcji dziennie, ale w rzeczywistości należy ocenić, ile białka brakuje w diecie i dopiero na tej podstawie wybrać dawkowanie.

Jeśli dieta jest dobrze zbilansowana, proteiny w proszku są całkowicie zbędne, a ich dodatkowe spożycie całkowicie mija się z celem.

 

Jak ją wybrać?

Wspominałem, że na rynku jest niezliczona ilość produktów białkowych w różnych odmianach. Jednak w większości przypadków najlepiej kierować się ceną, wybierając to najtańsze białko.

Wielu producentów kupuje gotowe półprodukty w postaci białkowego proszku z jednej fabryki, następnie dodaje substancje smakowe i własną etykietę, może się więc okazać, że wybierając między dwoma czy trzema suplementami, w istocie wybieramy między tym samym białkiem.

Poza ceną warto zwrócić uwagę na ewentualny dodatek cukru i walory smakowe. Pierwsze można ocenić czytając etykietę, a w szczególności zawartość węglowodanów, drugie, niestety każdy ocenić musi samodzielnie.

W praktyce, najłatwiej będzie wybrać dowolną odżywkę serwetkową w postaci koncentratu. Są to najbardziej uniwersalne białka, a czas ich wchłaniania, o którym wspominałem wcześniej, jest dość umowny. Na to, jak szybko i przez jak długo organizm będzie miał dostęp do aminokwasów, ma wpływ wiele czynników, od aktywności przez inne posiłki, po ogólny stan organizmu.

Wybierając odżywkę serwatkową nie warto również inwestować w dużo droższe izolaty czy hydrolizaty, wystarczy poprzestać na najtańszym koncentracie, który będzie równie dobrym źródłem białka, jak droższe odmiany.

Podsumowując, odżywka białkowa nie jest cudownym produktem na masę czy rzeźbę. Jest jedynie suplementem, który ma uzupełniać braki w diecie. Jej spożycie nie da lepszych rezultatów, niż spożycie kurczaka i nie musimy po nią sięgać, by osiągnąć wymarzony wygląd. Podstawą jest aktywność i dieta, którą z powodzeniem można oprzeć o tradycyjne produkty spożywcze.

Autor: Jacek Bilczyński Fit&Lifestyle Coach
Dołącz do Jacka na portalu Facebook

www.fit.pl



PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl