fit.pl mobile logo

Unikasz mrożonek podczas zakupów? Niepotrzebnie!

Pomimo tego, że mrożenie jest jednym z najczęściej stosowanych naturalnych sposobów konserwacji żywności, narosło wokół niego wiele krzywdzących mitów. Wciąż można spotkać się z przekonaniem, że to rozwiązanie negatywnie wpływa na wartość odżywczą produktów, ilość witamin, a przede wszystkim na smak jedzenia. Jak się okazuje – rzeczywistość jest zupełnie odwrotna

Zdrowie prosto z zamrażalnika

Czy słysząc „mrożonki” masz przed oczami przede wszystkim niskiej jakości gotową pizzę czy niezdrową zapiekankę, a działy z taką żywnością omijasz szerokim łukiem? Niepotrzebnie. To właśnie tam znaleźć można wiele jakościowych i zdrowych produktów. Mowa oczywiście o owocach i warzywach, ale nie tylko. Mrożenie pozwala cieszyć się smakiem ryb, owoców morza, świeżych ziół, pieczywa, mięsa, a nawet jego roślinnych zamienników. Co ważne, żywność utrwalona w ten sposób utrzymuje wysoką wartość odżywczą i to bez dodatku sztucznych substancji. Odpowiednio niska temperatura, czyli taka na poziomie minimum -18 stopni Celsjusza, jest najlepszym naturalnym konserwantem.

- Badania przeprowadzone przez naukowców Uniwersytetu Kalifornijskiego, w których porównano wartość odżywczą wybranych świeżych oraz mrożonych produktów, potwierdzają, że te drugie nie mają szkodliwego wpływu na organizm, są zdrowe i pełnowartościowe – mówi Stan McGowan z Foods Brothers. – Pod lupę wzięli oni m.in. kukurydzę, marchew, brokuły, szpinak, groszek zielony, zieloną fasolę szparagową, truskawki oraz jagody. Wyniki pokazały, że zawartość składników mineralnych oraz witamin C i E w produktach zamrożonych jest porównywalna, a czasem nawet wyższa niż w ich świeżych odpowiednikach. Dzięki tego typu obróbce żywność jest w stanie dłużej utrzymać swój pierwotny kształt, smak, zapach oraz wartość odżywczą niż produkty świeże, chłodzone czy pakowane próżniowo, które dość szybko tracą swoje właściwości. Okazuje się, że jedna z najstarszych metod utrwalania żywności jest również tą najlepszą – dodaje Stan McGowan.

Chcąc mrozić zdrowo i bezpiecznie musisz mieć na uwadze to, że czas przechowywania żywności mrożonej różni się w zależności od rodzaju produktu. Owoce i warzywa mogą pozostać w zamrażarce od 3 do 6 miesięcy, z kolei drób możemy przechowywać nawet do 12 miesięcy. Wiele produktów, jak np. sezonowe owoce, zaraz po zbiorze trafiają do zamrożenia, a dzięki temu zachowują więcej witamin i wartości odżywczych. Niezależnie od pory roku możesz cieszyć się ulubionymi smakami oraz dostarczać organizmowi niezbędne składniki i minerały.

Wygodnie i świeżo

Tempo życia, obowiązki zawodowe czy pandemia wymuszają zmiany w wielu obszarach życia, także w sposobie robienia zakupów i przechowywania żywności. Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, aby posiłki były zdrowe, jakościowe i smaczne, a dzięki mrożonej żywności w kilka chwil przygotować można zarówno pyszne smoothie, pożywną zupę, słodki deser, a nawet burgera w wersji wege.

- Mrożenie nie tylko ułatwia gotowanie, ale także pozwala poznać zupełnie nowe smaki z całego świata. Poszukując ciekawych produktów np. na grilla, który coraz częściej jest w wersji wege, warto udać się w stronę sklepowych zamrażarek i sięgnąć po zamienniki mięsa czyli produkty, które do złudzenia je przypominają - radzi Andrzej Kołosowski z Foods Brothers. - Spróbowanie najlepszej jakości światowych marek roślinnych alternatyw mięsa, jak np. Beyond Meat czy Linda McCartney’s, nie byłoby możliwe gdyby nie głębokie mrożenie. Te produkty są dostępne na naszym rodzimym rynku m.in. w sieciach handlowych, a już niebawem każdy będzie mógł zamówić je z dostawą prosto do swojego domu – dodaje.

Be frozen, be eco!

Mówiąc o jedzeniu należy także pamiętać o poważnym, globalnym problemie jakim jest jego marnowanie. Jak pokazują badania PROM, tylko w Polsce w każdej sekundzie do kosza trafia nawet 150 kg żywności, co rocznie daje kolosalną ilość prawie 5 mln ton zmarnowanych produktów spożywczych. W ścisłej czołówce najczęściej wyrzucanych produktów jest pieczywo, świeże owoce oraz mięso - czyli produkty świeże, z krótkim terminem przydatności. Przemyślane przechowywanie i gospodarowanie żywnością, z uwzględnieniem mrożenia, w znaczący sposób przyczynia się do zmniejszania tego problemu.

- Problem marnowania żywności pojawia się nie tylko w gospodarstwach domowych, ale także w branży handlowej czy gastronomicznej. Na szczęście w Polsce stopniowo wprowadzane są przepisy mające na celu zmniejszanie marnowania żywności – informuje Stan McGowan z Foods Brothers. – Przykładowo, wielkopowierzchniowe sklepy spożywcze muszą oddać niesprzedaną żywność specjalnym organizacjom oraz zapłacić karę za każdy kilogram wyrzuconego jedzenia. Ważne jednak, żeby również w domu dbać o rozsądne gospodarowanie produktami spożywczymi. W tym przypadku pomocne mogą być właśnie mrożone opcje. Czytanie składów pozwoli znaleźć w zamrażarkach wiele jakościowych produktów, które nie tylko są pyszne i zdrowe, ale również dłużej poleżą w naszej lodówce – dodaje ekspert.

Zainteresowanie i popyt na mrożoną żywność powiększa się z roku na rok. Według badań zrealizowanych przez Kantar, w ubiegłym roku po tego typu produkty sięgaliśmy częściej niż kiedykolwiek wcześniej[5]. Ciekawym przykładem są również mrożone ryby, których produkcja w 2020 roku wzrosła aż o ponad 50 proc. w stosunku do roku poprzedniego[6]. Pokazuje to, że tego typu produkty zyskują kolejnych zwolenników, a Polacy coraz częściej zauważają zalety mrożenia.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl