– Dzieci ruszają się stanowczo zbyt mało. Większość czasu spędzają siedząc, najczęściej przed komputerem lub telefonem. Instytut Matki i Dziecka informuje, że 90 proc. najmłodszych ma już wady postawy. To jasny sygnał, że potrzebujemy dobrze zaplanowanego wsparcia ruchowego – podkreśla Rafał Dytkowski, koordynator programu w Fundacji MultiSport.
Według raportu „Global Matrix 4.0” z 2022 roku zaledwie 16,8 proc. dzieci i nastolatków w Polsce spełnia rekomendacje WHO, czyli minimum godzinę aktywności każdego dnia. W praktyce oznacza to, że większość uczniów nie otrzymuje podstawowej dawki ruchu niezbędnej do prawidłowego rozwoju.
Po pandemii nauczyciele zauważyli dodatkowy spadek aktywności.
– Po długim okresie izolacji dzieci po prostu odwykły od ruchu. Trzeba było je na nowo pobudzać do aktywności, a motywowanie ich pozostaje potrzebne cały czas – mówi Tomasz Marynowski, nauczyciel z Zespołu Szkół Publicznych w Szewnie.
Dane Ministerstwa Sportu i Turystyki również potwierdzają, że poziom sprawności uczniów systematycznie maleje. Najnowsze wyniki testów motorycznych pokazują, że np. rezultaty biegu wahadłowego są dziś wyraźnie słabsze niż przed ćwierćwieczem. Regularne analizy prowadzone przez stołeczną AWF również wskazują na obniżenie kompetencji ruchowych i fizycznej wydolności najmłodszych.
Eksperci zwracają uwagę, że nawyki wypracowane w dzieciństwie mają ogromny wpływ na zdrowie w dorosłym życiu. Dlatego – jak tłumaczy Rafał Dytkowski – Fundacja MultiSport tworzy programy łączące profilaktykę, edukację i zabawę. Zajęcia prowadzą przeszkoleni trenerzy znający ćwiczenia korekcyjne i kompensacyjne.
Głównym projektem jest program Zajęć MultiSportowych w szkołach podstawowych, obejmujący elementy gimnastyki wzmacniającej mięśnie, poprawiającej postawę i świadomość ciała. Zajęcia są bezpłatne i mają stanowić uzupełnienie tradycyjnych lekcji WF-u. Oferta skierowana jest do przedszkolaków oraz uczniów klas I–VI.
– We wrześniu i październiku przeprowadziliśmy ponad 1,8 tys. godzin zajęć dla blisko 26 tys. dzieci. Program działa dziś w 53 szkołach i sześciu akademiach sportowych w ośmiu województwach. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu, a nabór trwa cały rok, więc każda placówka może dołączyć w dowolnej chwili – dodaje Dytkowski.
Program sprawdza się szczególnie w grupach najmłodszych uczniów, którzy są w kluczowym okresie intensywnego wzrostu.
– Wybraliśmy ten program, bo obejmuje on klasy 0–6. To czas, kiedy dzieci szczególnie potrzebują ruchu, aby rozwijać się prawidłowo. Dzięki zajęciom spędzają mniej czasu przed komputerem czy telefonem, a efekty są widoczne – coraz częściej startują w zawodach i odnoszą sukcesy – mówi Robert Burda, zastępca wójta gminy Bodzechów.
Zdaniem nauczycieli MultiSport to wartościowe uzupełnienie szkolnych lekcji, bo łączy ruch z profilaktyką postawy i pracą nad mięśniami stabilizującymi. Duży nacisk położono także na stworzenie pozytywnego doświadczenia z aktywnością fizyczną – bez oceniania czy porównywania dzieci. To sprawia, że uczniowie chętniej uczestniczą w zajęciach i częściej decydują się na ruch również poza szkołą.
Badanie MultiSport Index 2024 pokazuje wyraźnie, że dorośli, którzy miło wspominają WF, aż w 70 proc. ćwiczą co najmniej raz w tygodniu. Wśród tych, którzy odbierali zajęcia jako przykry obowiązek, odsetek aktywnych spada do zaledwie 20 proc.
Fundacja MultiSport prowadzi również szkolenia dla nauczycieli, aby wspierać ich w rozwijaniu nowoczesnych metod pracy na lekcjach wychowania fizycznego. To szczególnie istotne, ponieważ – jak przypomina Ministerstwo Sportu – okres od 5. do 10. roku życia to tzw. złoty czas dla rozwoju zdolności motorycznych i wykrywania talentów sportowych.
Program w Szewnie zwieńczył turniej MultiSport Cup 2025, w którym wzięło udział 267 dzieci z pięciu szkół podstawowych. Był to dzień pełen zabaw, gier i zadań zespołowych, bez presji wyniku – za to z ogromem radości i współpracy.
– Widzimy, że takie aktywności realnie wpływają na zachowanie uczniów. Zamiast spędzać przerwy z telefonami, wolą angażować się w ruch i wspólne zabawy. To pozytywnie oddziałuje nie tylko na ich rozwój fizyczny, ale też psychiczny – mówi Małgorzata Turczyńska, dyrektorka szkoły w Szewnie.
Problem nadmiernego czasu spędzanego przed ekranami potwierdza również raport Fundacji Orange – dzieci i młodzież korzystają z internetu średnio ponad cztery godziny dziennie, a w weekendy nawet trzykrotnie dłużej. Tym bardziej znaczenie programów aktywizujących najmłodszych stale rośnie.
Jak podkreśla Rafał Dytkowski, ruch to inwestycja na całe życie:
– Zajęcia MultiSportowe pokazują, że dobrze zaplanowane działania mogą sprawić, że aktywność staje się naturalną częścią dzieciństwa. A to wartość, która procentuje przez długie lata.
Aktualna edycja programu wystartowała we wrześniu 2025 roku, a zgłoszenia przyjmowane są przez cały rok. Udział w programie jest całkowicie bezpłatny, a wszystkie informacje i formularz dla szkół znajdują się na stronie Fundacji MultiSport.