Top trendy branży fitness w Polsce według Medicover i Benefit Systems

W naszej dynamicznie rozwijającej się branży fitness w Polsce, gdzie zdrowie i dobre samopoczucie stają się priorytetem dla coraz większej liczby ludzi, nieustannie pojawiają się nowe trendy i innowacje, kształtujące przyszłość branży. Rok 2024 zapowiada się jako okres intensywnych zmian, a kluczową rolę w definiowaniu tych trendów odgrywają liderzy rynku. W tym kontekście, dwie potężne firmy - Medicover i Benefit Systems - podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat najważniejszych kierunków, które kształtować będą branżę fitness w nadchodzących miesiącach.
Ilona Wilk
2024-02-12 10:49
Udostępnij
Top trendy branży fitness w Polsce według Medicover i Benefit Systems
materiały prasowe

Medicover, będąc jednym z największych dostawców usług zdrowotnych na świecie, oraz Benefit Systems, specjalizujący się w oferowaniu kompleksowych rozwiązań z zakresu motywacji pracowników do aktywnego trybu życia, zgromadziły unikalną wiedzę na temat oczekiwań i preferencji osób dążących do zdrowego stylu życia. Ich perspektywy staną się filarem niniejszego artykułu, rzucając światło na kluczowe obszary, które będą kształtować branżę fitness w 2024 roku. Prześledźmy razem, jakie rewolucyjne zmiany i nowatorskie podejścia będą dominować w nadchodzącym roku, mając na uwadze perspektywę tych dwóch gigantów sektora zdrowia i fitnessu.

Poniżej przedstawiamy komentarz Magdaleny Szwed, Wicedyrektorki ds. produktów Benefit Systems Oddział Fitness:

Aktywność fizyczna dla zdrowia psychicznego, kompleksowe wsparcie dla początkujących i sztuczna inteligencja. Trendy fitness 2024 okiem Magdaleny Szwed, wicedyrektorki ds. produktów Benefit Systems Oddział Fitness

Dla mnie najważniejszym i jednocześnie najbardziej optymistycznym trendem w 2024 roku, w obszarze fitnessu, jest rosnąca świadomość Polek i Polaków na temat wpływu aktywności fizycznej na samopoczucie nie tylko fizyczne, ale i psychiczne.

Nie ćwiczymy już tylko dla sylwetki


Regularnie od kilku lat pytamy Polaków o powody podejmowania aktywności fizycznej. Zgodnie z wynikami badania MultiSport Index 2020, przed pandemią 47 proc. Polek i Polaków ćwiczyło dla zdrowia fizycznego, a 11 proc. dla sylwetki. Motywację w postaci relaksu i chęci wsparcia kondycji psychicznej wskazywało 28 proc. badanych.
Pandemia wytrąciła nas wszystkich z równowagi. Baliśmy się o zdrowie swoje i najbliższych, doświadczaliśmy przewlekłego stresu, a z kolei po okresie największego zagrożenia wpadliśmy w wir intensywnej pracy. Jak pokazują wyniki raportu Benefit Systems „Zmęczeni, obojętni, niezaangażowani. Postpandemiczne potrzeby pracowników”, 61 proc. badanych doświadczało podczas pandemii problemów z psychiką, 52 proc. z ciałem, a 44 proc. ze sprostaniem obowiązkom zawodowym.


W efekcie zaczęliśmy szukać sposobu na odreagowanie stresu i odkryliśmy, że regularna aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ nie tylko na nasze ciało, ale także na emocje. Już drugi rok z rzędu głównym powodem, dla którego 42 proc. Polek i Polaków wybiera się na trening, jest poprawa kondycji psychicznej.
Trend ten jest także widoczny podczas zajęć grupowych w klubach fitness należących do Benefit Systems. W 2023 roku na zajęciach Body&Mind, czyli takich podczas których ćwiczący pracują nie tylko nad kondycją fizyczną, ale także nad uspokojeniem emocji, odnotowaliśmy 15-proc. wzrost frekwencji.


Wsparcie trenera


Kolejnym wyraźnym trendem w rozpoczynającym się 2024 roku jest poszukiwanie sprawdzonej i aktualnej wiedzy na temat zdrowego stylu życia oraz wsparcia w regularnej aktywności fizycznej.
Jesienią ubiegłego roku w klubach fitness należących do Benefit Systems zostało przeprowadzone badanie, podczas którego pytano naszych klientów o największe bariery w rozpoczęciu i kontynuowaniu treningów. Badani wskazali m.in. na złe nawyki, brak odpowiedniej wiedzy i motywacji. Mówiono także o szumie informacyjnym wynikającym z mnogości aplikacji i rozwiązań cyfrowych.


W odpowiedzi przygotowaliśmy pakiet ZaczyNAJ, z którego mogą skorzystać osoby, które kupią karnet do klubów: Zdrofit, Fabryka Formy, Fit Fabric, Fitness Academy, My Fitness Place i Step One lub aktywują kartę MultiSport.
Celem pakietu jest zminimalizowanie stresu, jaki towarzyszy osobom zaczynającym treningi w klubach fitness oraz wyposażenia ich w podstawową wiedzę, niezbędną do rozpoczęcia bezpiecznych i satysfakcjonujących treningów. W ramach pakietu dostępne są dwa bezpłatne spotkania z trenerem. Podczas pierwszego – wprowadzającego trener oprowadza po klubie, prezentuje strefy treningowe, przeprowadza wywiad i pomaga określić cele treningowe i sposób pracy nad nimi. Kolejnym krokiem jest intro treningowe, w trakcie którego trener wspólnie z podopiecznym przechodzi przez rozgrzewkę, trening i ćwiczenia wyciszające, sprawdza poprawność wykonywanego treningu oraz sugeruje niezbędne modyfikacje.

Kompleksowym źródłem wiedzy dla trenujących jest osobisty profil na klubowych stronach. Nowością jest konfigurator planów treningowych. Każdy klubowicz po wypełnieniu ankiety otrzymuje indywidualny 10-tygodniowy plan. Dodatkowo, wysyłane są powiadomienia o istotnych wydarzeniach, np. o możliwości umówienia się z trenerem na spotkanie wprowadzające i intro treningowe. Całości dopełnia ZdrowAppka, która – wraz z wprowadzeniem możliwości zaciągania do niej danych z innych aplikacji – staje się kompletnym narzędziem planowania aktywności i monitorowania postępów w realizacji celów treningowych. W aplikacji są także dostępne filmy instruktażowe i opisy zajęć. Użytkownicy mają również możliwość rezerwacji miejsc na intersujących ich zajęciach.
Sztuczna inteligencja pomoże w klubie fitness



Mówiąc o trendach fitness nie sposób nie wspomnieć o najnowszych rozwiązaniach technologicznych wspierających trenujących w osiąganiu wyznaczonych przez nich celów.

W lutym tego roku planujemy otworzyć w Warszawie pierwszy klub butikowy Zdrofit Studio. Będzie to kameralne miejsce, zaprojektowane z myślą o osobach, którym trudno przełamać opór przed rozpoczęciem treningów, które niezbyt komfortowo czują się w dużych i popularnych klubach oraz klientach, którym zależy na kompleksowej opiece trenera.


Jednocześnie będzie to nasz pierwszy klub, w którym będziemy korzystać ze wsparcia sztucznej inteligencji w postaci Biocircuit od Technogym. Mówiąc najprościej, to zintegrowany system maszyn siłowych, który bezpiecznie przeprowadza przez trening każdego, bez względu na kondycję i poziom zaawansowania.
Trening rozpoczyna się od zalogowania w kiosku przy użyciu opaski. Trenujący jest przekierowywany do pierwszej wolnej maszyny. Ta dopasowuje intensywność do parametrów konkretnej osoby – jej wzrostu, wagi, siły i celów treningowych. Po 45 sekundach ćwiczeń i 30-sekundowym odpoczynku trenujący przechodzi do kolejnej maszyny. Cały trening trwa 30 minut. Podsumowanie treningu jest dostępne w aplikacji Technogym.


Ofertę uzupełnią zajęcia grupowe o trzech poziomach zaawansowania. Zaprosimy m.in. na zajęcia Hot Jogi z leczniczymi lampami infrared czy Aerial Jogi – ćwiczenia z wykorzystaniem podwieszonych do sufitu hamaków.
Będziemy bacznie przyglądać się, jak nasi klienci czują się w bardziej kameralnym klubie i czy trening przy wsparciu sztucznej inteligencji przypadnie im do gustu. Jeśli tak, być może na początku 2025 roku będziemy mówić o sztucznej inteligencji w klubach fitness jako jednym z dominujących trendów.

Na ważne aspekty pod kątem wiodących trendów w branży fitness, zwraca również uwagę firma Medicover.

O komentarz poprosiliśmy Justynę Gościńską, Dyrektor Departamentu Sport i Fitness w Medicover.

Według niej możemy zidentyfikować trzy główne trendy w branży fitness w Polsce:

Zdrowy styl życia jako główny trend.

Moda na zdrowie jest jednym z kluczowych trendów w branży fitness. Zauważalny jest wzrost świadomości społeczeństwa dotyczący konieczności dbania o zdrowie, szczególnie w kontekście alarmujących wyników badań zdrowia Polaków. Raport Medicover wskazuje, że nadwaga i otyłość (wg Raportu Medicover „Praca.Zdrowie.Ekonomia" ponad 54% pracowników jest otyła), niska aktywność fizyczna, złe nawyki żywieniowe i siedzący tryb życia są poważnymi problemami zdrowotnymi. W związku z tym, regularna aktywność fizyczna staje się kluczowym elementem holistycznego podejścia do opieki zdrowotnej, obejmującego zarówno zdrowie fizyczne, jak i mentalne.

Aktywizacja pracowników przez pracodawców dzięki benefitom pozapłacowym

Korzystanie z klubów fitness staje się ważnym elementem strategii pracodawców w obszarze employer brandingu oraz budowania kultury organizacji. Pakiety sportowe, obok opieki medycznej, są jednym z najbardziej pożądanych benefitów pozapłacowych. Stały się też istotnym narzędziem zarządzania personelem, przyczyniając się do zwiększenia satysfakcji pracowników, poprawy efektywności pracy i budowy pozytywnej kultury organizacyjnej. Regularna aktywność fizyczna ma szereg zalet, w tym poprawia odporność, pomaga dbać o zdrową sylwetkę, sprawia, że dłużej pozostaje się mobilnym, a także może zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy. Ćwiczenia fizyczne są znane ze swojego pozytywnego wpływu na redukcję stresu oraz poprawę zdolności radzenia sobie ze stresem. Pracownicy, którzy regularnie się ruszają, mogą być bardziej odporni na presję związaną z pracą. W tym miejscu warto jednak dodać, że – mimo tych wielu zalet – nadal większość pracowników, wg Raportu Medicover „Praca.Zdrowie.Ekonomia" jest to aż 74% - unika ruchu i nie wypełnia wymogów określonych przez Światową Organizację Zdrowia, a nawet 65% wcale nie uprawia sportu.

Zmiana pokoleniowa w fitnessie

Obserwuje się zmiany w demografii korzystających z klubów fitness, gdzie znaczącą grupę stanowią Millenialsi i osoby z pokolenia Z. Nowa generacja klientów ceni sobie niezależność i swobodę wyboru, co ma także wpływ na ofertę i sposób świadczenia usług, jak również stanowi kluczowy element strategii rozwoju całej branży. Nowe pokolenie klientów oczekuje różnorodnych opcji treningowych, często bywa, że łączą trening na siłowni z aktywnością na świeżym powietrzu. Są to także osoby, które na co dzień czerpią swoją wiedzę o świecie i trendach głównie z mediów społecznościowych. Te także są ich naturalnym środowiskiem, dlatego w Medicover oferujemy zdalną usługę Diet Coachingu, a zamiast plastikowych kart wstępu klubowicze posługują się aplikacją. Za jej pośrednictwem zarezerwują trening, a także skorzystają z innych usług dostępnych w naszych siłowniach.

Warto również zauważyć, że branża fitness w Polsce ma duży potencjał rozwoju, ze względu na stosunkowo niski odsetek społeczeństwa korzystającego z klubów fitness w porównaniu do średniej w Unii Europejskiej. Inwestycje w różnorodność usług, nowoczesne podejście do korzystania z klubów fitness (np. 24/7 dostęp), oraz inicjatywy mające na celu poprawę zdrowia i doświadczenia klienta, są kluczowymi elementami strategii branży w obliczu intensywnej konkurencji.

Bardzo dziękujemy za ciekawe obserwacje i wskazanie kierunku rozwoju branży fitness. Wypowiedzi kluczowych graczy, pozwolą nam na stworzeni polskiego raportu top 10 trendów branży fitness.

 
 
na podstawie komentarzy reprezentantów Medicover i Benefit Systems